Steike dyr serviceanbefaling.

Medlem
23. des. 2012
Sted
Vadsø
Leverte min 14060 (1998 modell) sist tatt service i 2012 til service hos Bjerke her rett før jul. I ordinær bruk som beater og på ingen måte for meg et pynteur selv om jeg ikke mishandler det.

Bjerke sendte den til fabrikken for overhaling:

Tilbakemelding: Uret trenger full overhaling, pakninger og reparasjon av lenken. Det er kosmetiske skader på baklokk og kasse. Nødvendige reparasjoner for å sikre urets funksjon, overhaling, pakninger og lenkerep.
Kr: 7500,- Kosmetiske reparasjoner (anbefalt men ikke nødvendig) Baklokk 1200,- pluss Mellomkasse 19700,-

Sum: Kr 28600,- Steike ! Og mer enn jeg selv ga for uret i 2013. For øvrig valgte jeg ikke å overhale mellomkassen. Følte ikke for å betale kr 19700,- for en overhaling av mellomkassen.

tomhauk

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: holmby
Foto

Vedlegg

• IMG_2697.JPG
    IMG_2697.JPG
    91 KB · Visninger: 0
  • Liker
Reaksjoner: holmby
@tomhauk har du bilder av de kosmetiske skadene? Det er fiksing/overhaling av dette som koster i underkant av 21K?

Hadde vært interessant å se skadene som resulterer denne stive priseno_O

Det må vel holde med vanlig service og pakninger?
Kosmetiske skader er vel ofte litt sjarmerende. Her har de vel tatt høyde for ny kasse, ny lenke etc....

Jeg ville gått til en flink urmaker og får service og brukt "sparte penger" på en ny fin klokke nummer to.

8

'Vanlig service' skal selvsagt også inkludere pakningbytte. Overhaling er et intetsigende begrep på høyde med ' å gå over'.

Hei.

Jeg leverte den inn for å ta en vanlig service. De kosmetiske skadene som jeg har fått tilbakemelding om kjente jeg for å være ærlig ikke til. Da uret var helt og fint uten riper eller skader, og mine øyne var det som var slitasje mer "patina" eller det jeg anser som normal bruksslitasje for et 20 år gammelt ur. Uret har ikke noen synlige skader og fungerer helt fint. Det var jo inne på service senest i 2012, (før jeg kjøpte det) og det er ikke så lenge siden. Men jeg tenkte at siden jeg nå var i Oslo så kunne jeg levere det til en normal service for litt innvendig smøring og sjekk. SIden jeg ikke hadde kjøpt uret der, men her inne, måtte de sende det til Sveits. MEd påfølgende tilbakemelding fra Bjerke basert på anbefalingene fra fabrikken. Blant annet at mellomkassen måtte fikses/byttes ut for at de skulle kunne garantere at uret forble vanntett. Uansett jeg valgte å avstå tilbudet om full overhaling, og ga beskjed om at de kun gjennomførte en normal service slik at urets normale funksjon ivaretas.

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Moralen er? (Ikke ta service hos Bjerke)

Dette høres jo helt spinnvilt ut. Ikke bare er det dust av Bjerke å ikke ta servicen selv, men ganske idiotisk av Rolex å foreslå et inngrep som høyst sansynelig, i det lange løp, vil senke bruktverdien på klokka.

Kjapt spørsmål - hvorfor leverte du den inn i første omgang? Om det ikke var større avvik over kort tid eller den ikke gikk gangreserven fullt ut, er det jo ikke noe behov for service? Pakningsbytte og trykktest er en annen ting, og bør vel gjøres jevnlig, for å opprettholde vanntettheten.

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Kjapt spørsmål - hvorfor leverte du den inn i første omgang? Om det ikke var større avvik over kort tid eller den ikke gikk gangreserven fullt ut, er det jo ikke noe behov for service? Pakningsbytte og trykktest er en annen ting, og bør vel gjøres jevnlig, for å opprettholde vanntettheten.

Tja, si det. Det var vel kombinasjonen av å spasere nedover Karl Johan og julestemning, se inn utstillingsvinduet til Bjerke, kaste et blikk på armen og tenke "Kjære ur, har vært mitt i snart fem år, kanskje jeg skal gi deg en service i julegave" Et øyeblikk av innskytelse og ubetenksomhet, som å rygge ut av garasjen og brått innse at der gikk speilet.

o_O

".....Siden jeg ikke hadde kjøpt uret der, men her inne, måtte de sende det til Sveits....."

Hva?! :eek:

• Liker
Reaksjoner: Pippen
".....Siden jeg ikke hadde kjøpt uret der, men her inne, måtte de sende det til Sveits....."

Hva?! :eek:

Bjerke spurte om jeg hadde handlet uret hos dem. Det hadde jeg ikke. Av den grunn ønsket eller ville ikke Bjerke gjennomføre servicen selv, men heller sende det til fabrikken for service der. Uret kjøpte jeg her inne på tidssonen i det herrens år 2013. :) For så vidt greit nok å ta service på fabrikken. Det burde garantere for at noen med peiling skrudde på uret tenkte nå jeg.

Men ut i fra svaret jeg fikk, og tilbakemeldingen om anbefalte reparasjoner satt jeg plutselig med tvilen, var det derfor jeg fikk uret så jæ.. billig i 2013? De hadde åpnet det og sett noe jeg ikke hadde sett, og kanskje opplysningen om service i 2012 var ren bløff..:confused: ;). Men med tanke på at selger har et meget godt goodguy rennome her inne har jeg slått fra meg den tanken og jeg velger å tenke at det er Rolex sitt forsøk på mersalg. :)