Steinhart Aviation Dual Time Premium

Medlem
30. mai 2015
Sted
Tønsberg
Hei!

Ble litt smågiret på en Bell & Ross, men ikke nok til å prioritere den fremfor noen andre klokker jeg har i sikte. Tenkte å se om det fantes noen microbrands som hadde noe lignende for å prøve en rimeligere klokke for å prøve ut hele den biten med en firkantet klokke... Så kommer jeg over Steinhart sin Aviation Dual Time Premium. I mine øyne er den helt nydelig, gulldetaljene og den blå viseren er akkurat som jeg ønsker meg.. Men spørsmålet er da, er dette en homage/kopi av en annen? Hører mye "dårlig" om Steinhart for tiden og er litt usikker på om jeg vil kaste 9 laken på den. Tanker?

aviation_dtp_1kx1k_02.jpg

• Liker
Reaksjoner: daghoi
Hei!
Hører mye "dårlig" om Steinhart for tiden og er litt usikker på om jeg vil kaste 9 laken på den. Tanker?

Hva er dårlig med Steinhart?:confused:
De lager gode klokker til en fornuftig pris.
Ok. De produserer såkalte "hommage" over en lav sko.
Billige versjoner hvor de skamløst etterligner designet til mer eksklusive merker.
Noe som ikke faller helt i smak hos mange. Meg selv inkludert.
Men, de forsøker ikke å lure noen.
Har selv eid en Steinhart Flieger, og det var ikke noe i veien med forholdet kostnad/kvalitet.

Minner forresten om denne tråden.

Noen vil nok si denne ligner mye på Bell & Ross, men personlig ser jeg ingen problemer med den! Om du vil ha den så kjøper du den.

Jeg syntes ni tusen blanke Norske kroner blir for mye for denne.....

Men det er jo bare min mening:)

Ikke i forhold til at du må ut med minst 3-gangeren for en tilsvarende B&R med GMT-funksjon.
Har forresten lest at B&R har hatt litt kvalitetsproblemer tidligere.
Har aldri hørt tilsvarende om Steinhart.;)

Spørsmålet er vel heller om ni tusen surt oppsparte kroner bør brukes på en Steinhart overhodet...?;)

Som du ser @mkey, så er det mange meninger om Steinhart som merke. OK, de lager mye homage som er etterlikninger, tribute modeller eller kopier av andre (les dyrere) merker. Derimot har de en tendens til å levere gode kvalitetsklokker, og det vil gi deg et pålitelig ur. Liker du klokken, så vil det gi mye for pengene.

Hvordan en Steinhart vil være å selge senere, når du ønsker en annen, så vil denne være som de fleste andre klokker; En eller annen reduksjon i pris må du regne med. Behandles den pent, og du har boks, papirer etc, så blir prisfallet lavere. Og ikke minst; Salget vil gå til en som setter pris på akkurat denne klokken!

Selv har jeg aldri hatt Steinhart, men ryktet som kvalitet til grei pris er kjent.
Så får andre si hva de mener om homage og likhetstrekk fra andre produsenter. Til syvende og sist spørs det hvor mange varianter det er mulig å få til med tre visere og tolv streker (eller var det tall).....

PS: kjør i vei hvis du liker denne!

8

• Liker
Reaksjoner: tskontorp
Først og fremst; modellen koster vel ganske rett på 7k inkl moms inn til Norge(husk at Steinhart trekker fra tyske momsen). Pluss så på et par hundre i frakt + gebyr til DHL/hva enn de bruker så har du endelig pris. Trolig under 7500.

Uret bruker vel også et Soprod verk som går for å være gode saker etter det lille jeg har lest på nett tidligere. Mener at jeg til og med leste en kommentar om at disse var et lite knepp over ETA, uten at jeg kan gå god for dette. Verket ser i det minste relativt pent ut ift prisklassen.

Steinhart som merke har jeg litt blandede følelser rundt. Mener de kunne droppet store deler av sub-sortimentet sitt, all den tid en god del av modellene ligner vel mye på Rollie-modeller som selges den dag i dag. Eide en OVM tidligere, noe jeg synes var en mindre kamel å svelge. Disse vintage-inspirerte hommagene gjør tilgjengelig et design som kun kan fås på Rolexer med fantasipriser. Altså, som student er en milsub ganske langt utenfor rekkevidde.

Den aktuelle modellen her har sikkert hentet noe inspirasjon fra mer kjente produsenter, men kan ikke si jeg "ser" en modell i denne(Disclaimer for at jeg ikke har enorm peiling på pilot-ur). Derfor helt innafor, og jeg håper Steinhart satser mer i denne retning. For eksempel synes jeg Ocean Titanium 500 var en vellykket modell der de har puttet inn nok eget design.

Om du liker klokken; kjør på.

• Liker
Reaksjoner: Preacher og Grendel
Først og fremst; modellen koster vel ganske rett på 7k inkl moms inn til Norge(husk at Steinhart trekker fra tyske momsen). Pluss så på et par hundre i frakt + gebyr til DHL/hva enn de bruker så har du endelig pris. Trolig under 7500......

Tusen takk til dere alle for svar. Årsaken til at jeg trodde det var 9k var pga. jeg trodde det var 25% moms, men det er altså inkludert i den prisen det da?

Tusen takk til dere alle for svar. Årsaken til at jeg trodde det var 9k var pga. jeg trodde det var 25% moms, men det er altså inkludert i den prisen det da?
Du tar prisen deres som er excl. 19% tax, og legger til frakt og ganger med 1,25 og vipps så har du prisen i Norge;)

Utenom det synes jeg du må ta Steinhart for det det er; mye av det de lager er homager (noen liker det og noen ikke), men er ikke til å stikke under en stol at de har mye som er god kvalitet for pengene (uten at jeg hverken har prøvd eller sett denne modellen live). Men som de andre over her sier, hvis du liker modellen så gå for den:)

• Liker
Reaksjoner: Grendel