Jeg er i utgangspunktet heller ikke særlig begeistert for produsenter som legger seg så tett opp til andres design at forvekslingsfaren blir stor. Selv om det ikke er direkte ulovlig, slik det er med rene replicaer, opererer man i et etisk grenseland. Mange av disse produsentene, inkludert Steinhart, lager klokker med høy kvalitet for en relativt lav pris, med egendesignede modeller og serier. Jeg har på mange måter større respekt for slike merker enn for mange av de rene markedsføringsproduktene som selges til overpris hos mange urmakere - TAG Heuer for eksempel. Men jeg skulle ønske de holdt seg for gode til å produsere disse "homage"-modellene.
Jeg kjøpte en slik en nattetime med promillenedsatt impulskontroll. Min klokke er fra Débaufré, som jeg tror tidligere var samme merke som Steinhart. Mer om den her:
http://www.tidssonen.no/showthread.php?1419-Dbaufr-GMT-Ocean&p=9793#post9793 Selv om klokken overrasket positivt på mange måter, har den for det meste ligget ubrukt. Jeg innser jeg rett og slett ikke er komfortabel med å bruke et "homage"-ur. Føler jeg for å bære en rimelig dykker"beater", blir det heller en Seiko.