Stille klokke uten hacke-funksjon:

Medlem
12. feb. 2011
Sted
Stavanger
Heisann :)

Har et lite spørsmål jeg lurer litt på:
Seiko'en min er det ikke hacke-funksjon på, som gjør det vanskelig når en skal stille klokken på sekundet. Har lagt merke til at en kan faktisk "hacke" klokken ved å skru kronen litt tilbake når en stiller klokken, slik det ser ut som en holder sekundviseren tilbake med makt. Men mener å ha lest på nettet at dette er uheldig for urverket...

Noen som vet?

Også lest at når en skal stille en klokke bør en kun skru kronen i klokkeretningen, ikke mot klokkeretningen. Er det noe hold i dette også?

Ja, om du skrur CCW vil du ha litt slark i tannhjulene, dvs når urverket begynnet å trekke tannhjulene CW vil det ta noen sekunder-minutter før viserne faktisk begynner å bevege seg.

Ang. stopping av klokken ved å hulde tilbake på kronen har jeg aldri hørt at dette ikke er bra for urverket, men om du trekker litt mer bakover med kronen så ser du at klokken begynner å gå feil vei. Dette er meget uheldig da klokken kun er lagd for å gå en vei, og smørepunkter er plassert deretter. Om du kjører urverket feil vei vil du skrape vekk oljen, noe som er uheldig for urverkets levetid.

Så vist en skal hacke en klokke uten hacke-funksjon ved å huldre tilbake på kronen må en passe å være veldig forsiktig å ikke være for hard slik sekundviseren går feil vei?