Har lenge gått med planer om å prøve å modde en seiko-dykker, men har aldri våget å gøre det i frykt for at det skal gå fullstendig på trynet. Delene og det som måtte være igjen av klokka hadde havnet i en skuff og flausen hadde vært et faktum.
Nå har jeg endelig tatt sjansen og resultatet ser dere under... Valgte å lage en koselig bildeserie til glede for dere på sonen....
Offeret ble denne allerede modda seikoen, og både jeg og klokka var rimelig nervøse før start. Hvordan skal dette gå......?
Starter med å åpne kassen....
En problemfri operasjon.... og vips.... så er baklokket av.
Krona og "stem" taes ut.... og jeg bruker noen minutter på å beundre seikos nydelige og dekorerte urverk....
Urverket taes ut av kassen.... skjelven på hånden nå.... svetteperlene på pannen er irriterende...
Der var alt ute, nå gjenstår det bare demontere resten...
Spesiallaget beskyttelse for urskiven ....
Her påmontert og klar for å ta av viserene...
Viserene taes av...
Urskiven står for tur...
En kniv fikser biffen...
Når jeg først har kommet så langt uten problemer, tar jeg like godt ut glasset også...
Glasset, inner-ring (chapter ring) og pakning demontert....
Ok, da var man halvveis og det er på tide med en kaffe pause....
Part II.....
Etter 18 kopper kaffe, er jeg passe skjelven og klar til å montere klokka igjen.....
Først monteres inner-ringen ....
Pakningen inspiseres og tres på glasset ....
Glasset plasseres oppå urkassen og det er bare å kline til....
Perfekt resultat... So far, so good...
Urskiven monteres oppå datohjulet....
Så er det viserene sin tur.... frykter det kan bli problemer med denne delen av prosjektet....
Urverket legges ned i kassen igjen...
Rotoren skrues på igjen....
Etter at krona er montert igjen og baklokket skrudd på, er det bezelen sin tur...
Og resultatet??????
Slettes ikke værst... ikke den råeste comboen, men deler er bestillt, så det blir noe mer spenstig enn dette neste gang...
Slengte på en nato, og klokka er klar til bruk...
Tidsforbruk 1. forsøk inkl. kaffepause; 3 timer
Neste gang går det nok på halve tida ...
Dette var faktisk lettere enn jeg hadde forestillt meg, med riktig utstyr og et par gode tutorials så gikk det mer eller mindre smertefritt. Litt knotete å få på plass viserene men det er bare en trenginssak.....
Nå har jeg endelig tatt sjansen og resultatet ser dere under... Valgte å lage en koselig bildeserie til glede for dere på sonen....
Offeret ble denne allerede modda seikoen, og både jeg og klokka var rimelig nervøse før start. Hvordan skal dette gå......?
Starter med å åpne kassen....
En problemfri operasjon.... og vips.... så er baklokket av.
Krona og "stem" taes ut.... og jeg bruker noen minutter på å beundre seikos nydelige og dekorerte urverk....
Urverket taes ut av kassen.... skjelven på hånden nå.... svetteperlene på pannen er irriterende...
Der var alt ute, nå gjenstår det bare demontere resten...
Spesiallaget beskyttelse for urskiven ....
Her påmontert og klar for å ta av viserene...
Viserene taes av...
Urskiven står for tur...
En kniv fikser biffen...
Når jeg først har kommet så langt uten problemer, tar jeg like godt ut glasset også...
Glasset, inner-ring (chapter ring) og pakning demontert....
Ok, da var man halvveis og det er på tide med en kaffe pause....
Part II.....
Etter 18 kopper kaffe, er jeg passe skjelven og klar til å montere klokka igjen.....
Først monteres inner-ringen ....
Pakningen inspiseres og tres på glasset ....
Glasset plasseres oppå urkassen og det er bare å kline til....
Perfekt resultat... So far, so good...
Urskiven monteres oppå datohjulet....
Så er det viserene sin tur.... frykter det kan bli problemer med denne delen av prosjektet....
Urverket legges ned i kassen igjen...
Rotoren skrues på igjen....
Etter at krona er montert igjen og baklokket skrudd på, er det bezelen sin tur...
Og resultatet??????
Slettes ikke værst... ikke den råeste comboen, men deler er bestillt, så det blir noe mer spenstig enn dette neste gang...
Slengte på en nato, og klokka er klar til bruk...
Tidsforbruk 1. forsøk inkl. kaffepause; 3 timer
Neste gang går det nok på halve tida ...
Dette var faktisk lettere enn jeg hadde forestillt meg, med riktig utstyr og et par gode tutorials så gikk det mer eller mindre smertefritt. Litt knotete å få på plass viserene men det er bare en trenginssak.....