Stowa eller Archimede

• Trådstarter Uregistrert bruker 2159
  • Opprettet
U

Uregistrert bruker 2159

Guest
Nå har jeg lyst på en pilotklokke men vet ikke helt hva jeg bør velge. Av de modellene jeg har sett på syntes jeg at Stowa og Archimede har de fineste klokkene innenfor mitt budsjett.

Men jeg sliter litt med å velge. Bør jeg velge Stowa eller Archimede?

Et tilleggsspørsmål:
Hvor får kjøpt baretter med god kvalitet til en grei pris?

For meg synes jeg stowa er hakket kulere.
Baretter av god kvalitet får du kjøpt hos en urmaker, helst en som fører mekaniske klokker:)

Helt klart Stowa, ikke minst fordi de faktisk var en av de fem produsentene som originalt laget disse klokkene (Glasshütte, A. Lange & Söhne, IWC, Wempe og Stowa)

Ville nok valgt Stowa, både pga det Kvasbo skriver, samt at Stowa antageligvis er et par hakk bedre kvalitet enn Archimede. :) Hvilken pilotklokke er det du har sett deg ut?

Helt klart Stowa, ikke minst fordi de faktisk var en av de fem produsentene som originalt laget disse klokkene (Glasshütte, A. Lange & Söhne, IWC, Wempe og Stowa)

+1
Bortsett fra at jeg trodde de fem var Laco, A. Lange & Söhne, IWC, Wempe og Stowa

Ikke bare var Laco blant de originale 5, men de er også de eneste som i dag holder seg relativt tro mot originaldesignen av kassen. Det inkluderer veldig lange, høye og rette lugs som ikke sitter godt på mitt smale håndledd. Glashütte har noen Flieger-designer i dag, men var ikke blant de originale 5.

Men til saken: Stowa er enormt mye for pengene, og en veldig anvendelig design. Tenk en litt enklere (men ikke mye) IWC Mark XVI til en sjettedel av prisen.

Ikke bare var Laco blant de originale 5, men de er også de eneste som i dag holder seg relativt tro mot originaldesignen av kassen. Det inkluderer veldig lange, høye og rette lugs som ikke sitter godt på mitt smale håndledd. Glashütte har noen Flieger-designer i dag, men var ikke blant de originale 5.

Men til saken: Stowa er enormt mye for pengene, og en veldig anvendelig design. Tenk en litt enklere (men ikke mye) IWC Mark XVI til en sjettedel av prisen.

Jeg kjøpte Laco, men av de to du nevner ville jeg valgt Stowa.

Her er bilder av Lacoen min som ilustrerer kasseform og utforming av lugs

IMG_3017.jpg

IMG_3018.jpg

Ville nok valgt å gå for Stowa av disse to:) Stowa virker å være mye klokke for penge, og de har fint design på sine fliger ur.

Usikker!

Jeg er litt i tvil om hva jeg ville valgt - trur eg.

Stowa har leveringstid som passer dårlig med min tålmodighet og derfor valgte jeg Archimede:

http://www.tidssonen.no/forum/showthread.php?1525-Ny-leke-)-Archimede-Pilot-XL-Automatik

Jeg angrer ikke, har flere ganger tittet på Stowa men det er to ting som stanser meg. Det første er dette med leveringstiden og det andre er at jeg heller vil ha en IWC, men ikke så mye at jeg prioriterer det kjøpet.

Lykke til uansett.

PS: urtid.com får ikke selge til Norge lenger, direkte fra produsent er dobbelt moms, både EU + AP moms og dermed uheldig dyr.

Jeg har hatt en 45 mm Laco og den er stor. Det blir helt komikveld på mine tynne håndledd, så jeg solgte den. Nå venter jeg på en bestilt Stowa Flieger m/ logo og dato i stedet for. Jeg har en Marine Auto fra før, med samme kasse, og vet at den passer veldig mye bedre på mitt håndledd. Jeg synes personlig også at Stowa gir inntrykk av høyere kvalitet.

Hiver inn nok en anbefaling av Stowa.
Hvis du kan leve med ventetiden blir den en soleklar ener i den prisklassen.:)

CIMG1022.jpg

Tusen takk for tipsene:)

Heller mer og mer mot Stowa. Den eneste ulempen er leveringstiden, men jeg får vel bare smøre meg selv med tålmodighet.