Sub-c priser for AD

Callahan

Støttemedlem
Medlem
18. feb. 2011
Sted
Gullkysten
Plukket opp dette fra et medlem på TRF som virker å være "in the know". Tallene er overførbare til norske forhold skulle jeg tro.

AD in UK get a 116610LN for 2750£, and sells it for 4443£ + 20% VAT giving 5320£ (list price).

He get a 116610LV for 2925£, and sells it for 4717£ + 20% VAT giving 5660£ (list price).

38% margin. Probably the same in the USA.

Ikke at det betyr noe, men kan jo være greit å vite. Innenfor sin margin skal AD dekke egne kostnader; husleie, lønn, you name it :cool:

Jeg må være ærlig og si jeg trodde dem hadde større fortjeneste i % en det. Jeg hadde egentlig regnet med med 50% ++

Samme her. Synes ikke dette var så veldig mye. Koster å drive butikk, spesielt i Norge.

Jobbet i kless butikk for mange mange mange år siden og jeg husker at når vi hadde salg og solgte varer for 80% rabatt så kunne jeg se på kasse systemet at vi fortsatt tjente penger det lyste fortsatt grønt.

Det er klart at kless barnasjen er noe for seg selv og jeg skjønner jo at klokke verden ikke oppererer med slike marginer det ville jo være en skandale uten like.

Men uansett.. Leie av lokaler, arbeidtakers avgift, feriepenger, sykepenger, lønninger, vedlike hold på lokaler forsikringer, +++++

Bjerke er jo ikke en kebab sjappe på grønnland :)

Dem har jo drivfts utgifter som alle andre..

Jobbet i kless butikk for mange mange mange år siden og jeg husker at når vi hadde salg og solgte varer for 80% rabatt så kunne jeg se på kasse systemet at vi fortsatt tjente penger det lyste fortsatt grønt.

Det er klart at kless barnasjen er noe for seg selv og jeg skjønner jo at klokke verden ikke oppererer med slike marginer det ville jo være en skandale uten like.

Men uansett.. Leie av lokaler, arbeidtakers avgift, feriepenger, sykepenger, lønninger, vedlike hold på lokaler forsikringer, +++++

Bjerke er jo ikke en kebab sjappe på grønnland :)

Dem har jo drivfts utgifter som alle andre..

Mi søster jobbet for grossist for klær og sportsutstyr med merker som bla. O'Neil og Elan, dette var på 1980 og 90 tallet og da ganget butikkene innkjøpspris fra grossist med 2,5 for å få veiledende utsalgspris.

Mi søster jobbet for grossist for klær og sportsutstyr med merker som bla. O'Neil og Elan, dette var på 1980 og 90 tallet og da ganget butikkene innkjøpspris fra grossist med 2,5 for å få veiledende utsalgspris.

Det er rundt der det ligget for merkevare i dag også, 2,5-2,9.

Og i andre bransjer kjenner jeg grossister som har en 4,5x ut fra seg til forhandler som igjen tar en 2-3x til sluttkunde....

Produksjonen av ting koster fort mye mindre enn den vanvittige kjeden med påløpte kostnader ting og tang må gjennom før det er i våre hender.

Og i andre bransjer kjenner jeg grossister som har en 4,5x ut fra seg til forhandler som igjen tar en 2-3x til sluttkunde....

Produksjonen av ting koster fort mye mindre enn den vanvittige kjeden med påløpte kostnader ting og tang må gjennom før det er i våre hender.

har noen av dere sett i ahlsells liste pris bok. dem gir 80%

eller rør grosist boka

Hadde de hatt samme avanse som klesbransjen hadde jeg hatt 15 klokke butikker i Norge betalt med forbrukslån. Vi snakker jo 15-20k avanse per Rolex. Trenger ikke mer enn et salg eller et par om dagen da for at ting skal rulle bra. Trodde det var mindre avanse faktisk.

Vel....

Si du betaler noen 350' eller så i året.. etter feriepenger, pensjon og arbeidsgiveravgifter koster de deg minst ca 500' i året ut fra bunnlinjen din.

Så trekker vi fra moms så vi sier 15k i snitt da.

Da skal én ansatt alene sørge for rundt 33 solgte klokker i året.

Så må vi nesten tenke på forsikringer, husleie, revisjon og generelle driftskostnader.

Kort fortalt må du vel ha en grei omsetning for å gå rundt, men det er åpenbart mulig å tjene penger på dette om du har produktene som folk kjøper :).

Vel....

Si du betaler noen 350' eller så i året.. etter feriepenger, pensjon og arbeidsgiveravgifter koster de deg minst ca 500' i året ut fra bunnlinjen din.

Så trekker vi fra moms så vi sier 15k i snitt da.

Da skal én ansatt alene sørge for rundt 33 solgte klokker i året.

Så må vi nesten tenke på forsikringer, husleie, revisjon og generelle driftskostnader.

Kort fortalt må du vel ha en grei omsetning for å gå rundt, men det er åpenbart mulig å tjene penger på dette om du har produktene som folk kjøper :).

Jeg tror du er inn på noe. jeg vet at butikker på kjøpesenteret betaler % av omsettning til kjøpesenteret. og det er ofte 5-6 annsatte i en klokke butikk. når vi snakker litt støre butikker.

Selvsagt med tanke på sykdom, ferieavikling, fødselspermisjoner, vikarer.

Hadde dem tjent 15-20% ville dem gått konkurs i løpet av 6 måned.

Jeg skal ikke spekulere men dette er jo butikk.

Ikke blå kors eller frelsesarmen.

Dem er ikke statlig substidert. som en del værna bedrifter. :):):)

Hehe, nettopp - de må faktisk tjene penger. En bedrift som går i null er heller ikke bærekraftig på sikt.

Nei, godt at de kan tjene litt.

Heldigvis er det jo en del helgull modeller som selges, ryktene skal jo ha det til at det er mer avanse på disse.

Hehe, nettopp - de må faktisk tjene penger. En bedrift som går i null er heller ikke bærekraftig på sikt.

Nei, godt at de kan tjene litt.

Heldigvis er det jo en del helgull modeller som selges, ryktene skal jo ha det til at det er mer avanse på disse.

Det har du nok 100% rett i.

Desto dyrere klokka er desto mere tjener dem.

Hvor mange helgutt med diamanter selger dem i løpet av et år.

Har ikke butikken god økonomi går dem konk på første hake i veien.

En jeg har handlet med har en meget god venn som er AD forhandler i Sverige, han fikk 35% rabatt på RLX han kjøpte, og antar vi at vennen da nesten selger til kostpris stemmer det sånn nogenlunde med eksemplet øverst.

Det er naturlig med et godt påslag, lønn og sosiale kostnader (arb giver avgift, feriepenger, OTP, sykdom) ( hvert årsverk koster minst 500'), husleie, strøm, forsikring, avskrivninger, og ikke minst en fortjeneste i bunn for i det hele tatt gidde å drive. Prisene er nok hypet opp.

En jeg har handlet med har en meget god venn som er AD forhandler i Sverige, han fikk 35% rabatt på RLX han kjøpte, og antar vi at vennen da nesten selger til kostpris stemmer det sånn nogenlunde med eksemplet øverst.

Det er naturlig med et godt påslag, lønn og sosiale kostnader (arb giver avgift, feriepenger, OTP, sykdom) ( hvert årsverk koster minst 500'), husleie, strøm, forsikring, avskrivninger, og ikke minst en fortjeneste i bunn for i det hele tatt gidde å drive. Prisene er nok hypet opp.

Alle selskap er lov pålagt og ha en fortjeneste på minimum 15%. Eller så får dem problemer med revisor.

Det sitter nok noen regnakaps førere og revisorer med de virklige tallene der ute

Ja, det er lov å drømme.... :)

Jeg tror dere har misforståt hva jeg mente :)

DEM må minimum legge på 15% fortjeneste selv om dem selger til sine annsate fordi revisor vil ikke god ta at dem ikke gjør det.

Jeg sier ikke at dem har 15% fortjeneste men at dem ved salg til annsatte og seg selv må ha et minimums på slag på 15%.

Hvis dem ikke legger på 15% på salg til annsatte driver dem for egen regning. Husk at transport logistik regnskap, revisor, strøm alt koster hvis dem selger til annsatte uten på slag taper dem faktisk penger på vær klokke dem selger.

Hvis noen av dere der ute driver et selskap og har med en regnskaps fører eller revisor og gjøre så vet dere at det jeg sier er riktig.