Submariner 16610 lik siste 10-15 år?

Medlem
15. des. 2011
Sted
Asker
Hei!

Preget som jeg er av Jack Bauer har jeg fått lyst på en slik klokke som dette, Submariner med dato. Har funnet ut at 16610 er "nummeret" på den jeg må se etter :)

Har ikke mulighet til å kjøpe en ny slik da de ser ut til å være ganske kostbare, men ser på bruktmarkedet rundt om kring at man kan få dem til 30' - 35' (chrono24.no).

Disse er imidlertid av varierende alder og tilstand, en er f eks fra 2001, mens en annen er fra 2006.

Er det noen forskjeller på disse, eller har modellen vært utforandret opp igjennom tidene?

Takk for innspill :)

Hei!

Preget som jeg er av Jack Bauer har jeg fått lyst på en slik klokke som dette, Submariner med dato. Har funnet ut at 16610 er "nummeret" på den jeg må se etter :)

Har ikke mulighet til å kjøpe en ny slik da de ser ut til å være ganske kostbare, men ser på bruktmarkedet rundt om kring at man kan få dem til 30' - 35' (chrono24.no).

Disse er imidlertid av varierende alder og tilstand, en er f eks fra 2001, mens en annen er fra 2006.

Er det noen forskjeller på disse, eller har modellen vært utforandret opp igjennom tidene?

Takk for innspill :)

Viktigste forskjellen for en nybegynner vi jeg si er at i 2001 ble de siste modellene med hull på siden av kassene hvor lenken festes laget. Denne hadde også en lenke som var litt mindre solid enn etter 2001 på grunn av dette. Etter 2001 og frem til de gikk ut av produksjon i 2010?, så har det bare vært mininmale endringer som bare er kosmetisk og som ikke er av betydning for en nybegynner :)

Fra ca 2008 ble de utstyrt med serienummer og "rolexrolexrolex" på rehauten, dvs den indre ringen mellom skiven og glasset. Noen liker det, noen er likegyldige, og noen alt-var-bedre-før-grinebitere synes det er fælt. Jeg tilhører den siste kategorien. Jeg synes også kasse med lugholes er både penere og mer praktisk enn de nyere kassene, men det er ikke tvil om at de nyere lenkene er noe bedre.

Uansett hvilken av de marginalt forskjellige variantene du skulle velge, kan du ikke trå feil. 16610 er et av de beste sportur som finnes.

En annen endring er overgangen fra tritium til luminova til superluminova.

Etter det jeg husker utgikk tritium ca 1998, nederst på en tritium skive står det Swiss - t (25..

Luminova som ble produsert ca. 99 - 01 kjennes ved at det kun står Swiss nederst på skiven.

Super Luminova som ble brukt frem til modellen gikk ut gjenkjenner en ved at det står Swiss Made nederst på skiven.

Fritt etter hukommelsen.

Støtter Hopalong fullt ut! Har hatt Rolex med og uten SEL og lugholes og liker best den gamle varianten.

Ettersom dette er første gang jeg i det hele tatt tør å komme med noe annet enn åpenbart ukvalifisert synsing om rolex ber jeg om å bli behandlet på mildeste måte om jeg tråkker feil.

Jeg er enig i at gammel kasse er penest. Sammen med lenken er proposjonene perfekte og de (kasse + lenke) blir tilsammen mer en summen av de hver for seg :D

Når det er sagt så liker jeg godt kvalitetene ved Super kassen på de keramiske subene, selv om jeg altså synes at lugsene er litt for store ift lenken og at det gjør at den magiske symmetrien tapes. Heldigvis har Hulken andre og sterke kvaliteter :)

heineken-1.jpg

Jeg synes gravert "rehaut" ser helt ok ut.:)
Men det er noe spesielt med designet på den gamle kassen i kombinasjon med lugholes.

Sakset fra nettet:
16610 fra 1988 til 2010. Deretter kom 116610.
16610LV fra 2003 til 2010
Tritium til 1998
Luminova fra 1998
Caliber 3135

Ellers er det en markant bedring i kvalitet fra den gamle lenken på 16610 til den nye lenken på 116610.
Alt er i grunnen bedre på den nye modellen, bortsett fra godfølelsen da kanskje.;)