Submariner, tidens tann og veien videre

Medlem
4. des. 2011
Sted
Rogaland
SubC, 114060 og 116610 er i mine øyner så og si perfekt. De fem-sifrede sub'ene hadde mye å hente på lenkeoppgradering og den keramiske bezelen var et løft (i mine øyne). Hva kan gjøres med SubC for å heve den ytterligere ved neste modelloppgradering? Og når den er så solid bygget som den er nå, noen som tør å anslå hvordan den føles om 40-50 år? :D:D Vil SubC føles like "raslete" som en eldre Sub gjør idag?

Hvorfor er kjeramisk insert bedre? Fordi den er dyrere, eller koster mye mer og ikke kan byttes av andre enn enn urmaker?

Som jeg skrev, dette er et løft i mine øyne. Både estetisk og holdbarheten. Regner ikke med Rolex, Omega og de andre store bytter til keramikk uten grunn, men dette kan selvfølgelig folk være uenige med meg i. :)

Bezelen vil vel sannsynligvis se lik ut om 40 år, hva med superluminovaen? Vil den slutte å virke/gulne? Kanskje for tidlig å svare på.. :)

Antar det vil kunne komme marginalt bredere visere og noe smalere lugs, eller chamfers på eksisterende kasse. Lurer på om det vil komme finkrakkelerte keramiske bezels om noen år. Tipper betegnelsen spiderweb-/silkbezel vil gi uante prisløft....

Antar det vil kunne komme marginalt bredere visere og noe smalere lugs, eller chamfers på eksisterende kasse. Lurer på om det vil komme finkrakkelerte keramiske bezels om noen år. Tipper betegnelsen spiderweb-/silkbezel vil gi uante prisløft....
Keramiske bezelinserts vil nok holde seg fine lenge, brukes klokka som en ordentlig beater tror jeg keramikken før- eller senere vil knuse. Har også en sterk mistanke om at dagens Luminova ikke vil utvikle en mørkere patina. Kun tiden vil vise, jeg gidder ikke vente.
Tom

Liker godt den keramiske bezelen, og lenken/clasp er suveren. Har ikke noe særlig imot supercase, men forstår at noen også foretrekker den gamle, smalere kassa.

Jeg tror veien videre for Sub er diver extension på clasp, kanskje noe mer vannmotstand uten å endre kassedimensjonene. Hvem vet, kanskje vi også ser en Sub en dag med kronograf-funksjon? Stoppeklokke på diver er jo nyttig.

Trenden går vel mot smekrere klokker som nevnt over, så jeg tror kanskje vi vil se forandringer ved maxikassen. Diameter vil nok holde seg på 40mm som alltid, men kanskje noe redusert høyde og smalere lugs? Kanskje beveling på lugs vil få en retur også nå som retro/vintage er slik i vinden, men har mine tvil.