Submersible 25 vs. 243

Medlem
28. april 2009
Innlegg
450
Er allerede i gang med å planlegge klokkekjøp i 2011:D
Først på listen ligger en vintage Rolex, men etter den er i hus føler jeg at jeg "må" ha en Submersible.

Jeg har tittet litt på PAM25 i stål og PAM243.
Men spørsmålet er om 243 er verdt de 10 000 ekstra.
1950-kasse og vanntetthet til 1000m (med tilhørende heliumventil) er jo et pluss, men må også si at jeg er tilhenger av "textured dial" som finnes på PAM25.

Hvilken ville dere valgt? Hva er mest Panerai for pengene?

MVH
Rovers
 
Dette blir høyst subjektivt, og utelukkende basert på smak og behag... For meg er det ikke tvil, jeg hadde gått for 243 any day. 1950-kassen uten tvil grunn nok alene og med med 1000m på skiven vet du at du har mer enn nok å gå på.

Har selv hatt en 243 og havner nok opp med en igjen! 10´er småpenger hvis du ender opp med å selge fordi du valgte feil;)


Er allerede i gang med å planlegge klokkekjøp i 2011:D
Først på listen ligger en vintage Rolex, men etter den er i hus føler jeg at jeg "må" ha en Submersible.

Jeg har tittet litt på PAM25 i stål og PAM243.
Men spørsmålet er om 243 er verdt de 10 000 ekstra.
1950-kasse og vanntetthet til 1000m (med tilhørende heliumventil) er jo et pluss, men må også si at jeg er tilhenger av "textured dial" som finnes på PAM25.

Hvilken ville dere valgt? Hva er mest Panerai for pengene?

MVH
Rovers
 
Helt klart 243. Den er har et utseende som er verdt 10K mer og vel så det synes jeg. Den er forøvrig inne på Topp 3 listen min over klokker jeg gjerne skulle hatt:D.
 
F***, Rovers

Nå har jeg brukt den siste halvtimen til å lete etter 243er på nettet:cry::cry:
Dette var ikke planen...
 
Jeg har hatt PAM24, 25 og 243 over lengre tid og kan karaktisere alle tre som maskuline, røffe, sporty ur.

Det må dog understrekes at PAM25 ikke er i stål, men dessverre i titan! ;)

Vil også betrakte 243'en som noe mer enn bare et dykkerur,- heller et verktøy! :D Størrelsen, tykkelsen, vekten og tettheten skulle underbygge dette.

Valget er enkelt, IMO > 243!
 
Pam 243

Hei. Jeg kjøpte min 243 for to måneder siden og er storfornøyd. Jeg har vært (og er nok i utgangspunktet enda) mest fan av Rolex, men akkurat denne.......

Jeg "oppdaget" submersible-designet tidlig i år. Gikk innom bjerke og prøvde en "vanlig" en (det er vel den som har betegnelse 25?) og ble helt frelst. Så kom betjeningen med en 243 og jeg ble forelsket. Fikk den aldri helt ut av hodet.

Dette har blitt hverdagsklokken min, kall det gjerne en beater. Alt av små riper som kommer på den børstede kassen, skrubber enkelt vekk, slik at den forblir som ny.

Jeg har alltid vært en sucker for gadgets. Selv om jeg aldri kommer til å bli en nordsjødykker (har forøvrig hele 100 meter i trykktank som dybderekord, med citizen på armen :) ), så har jeg utrolig sansen for såkalte profesjonelle dykkerklokker. Heliumsventilen kunne sannsynligvis vært malt på kassen for mitt vedkommende, men allikevel så opplever jeg det som ekstra positivt at den faktisk er til stede. Den gir jo også klokken en slags "komplikasjon" ekstra. Min høyst subjektive opplevelse av 243 er at den blir en slags storebror i en familie. Men jeg presiserer, dette er alt sammen subjektivt og tuftet på følelser. Utallige tråder her konkluderer jo med at det er følelser som styrer oss klokkemennesker (geeks?) og sånn sett tipper jeg du har en liten "følelse" for en av klokkene allerede. Følg den! Er verdt mye mer enn 10 laken.
 
Dette har blitt hverdagsklokken min, kall det gjerne en beater. Alt av små riper som kommer på den børstede kassen, skrubber enkelt vekk, slik at den forblir som ny.

Hva bruker du for å pusse klokken på børstet overflate? Forklar gjerne prosedyren.
 
Jeg har også vært på sub kjøret.:D
Likte i utganspunktet 24 best fordi den var "råere" og enklere. Pam 243 ble litt for pen på en måte.. Det var i hvertfall helt klart at det måtte være stål!
Det jeg til slutt valgte var en Pam 87. Det angrer jeg ikke et sekund på!
 
Pusse?

Hva bruker du for å pusse klokken på børstet overflate? Forklar gjerne prosedyren.

Mulig "pusse" er et feil ord mht børstet stål, men fjerne i hvert fall. Har kjøpt en slags glassfiberpenn (anbefalt i en eldre tråd her på sonen et sted) samt noe som kan sammenlignes med "skrubbedelen" av disse svampene som har skrubb på ene siden (mye "rar" norsk her, beklager det, men sitter ikke inne med fagterminologi på renholdsartikler :) ) Denne skrubbegreia er ørlite grann hardere en den som finnes på svampene og fulgte i utgangspunktet med et sett for å olje og pusse opp trebord. Så bruker jeg bare en jevn bevegelse (frem og tilbake på kassen, og på bezel, følger dens form). små hairlines blir faktisk usynlige. Bruker pennen først, og det andre etterpå.
 
Prøvde meg litt frem her

Takk for tipset. Får du samme "mønster" som den originale overflaten?

Jeg hadde en gammel klokke av ukjent fabrikat som jeg har eksperimentert på. Den fikk litt juling før jeg ble fornøyd. Startet med stålull (IKKE BRA!) og ripet den skikkelig opp. Men gradvis så fikk jeg opplevelsen av å få det til, med diverse remedier med varierende hardhetsgrad. Det ser ur som hakk også blir "usynlige" med prosedyren jeg nevnte - de er selvfølgelig der, men noe skjer med lysbrytning eller noe og resultatet synes jeg blir bra. på pam har jeg aller mest fått merker på den markante bezelen og da har jeg ved å følge bezelens form fått frem samme overflatelook (synes jeg selv da).
 
Min stemme går til PAM 243 .... utrolig tøff klokke.

Fant dette bildet på nett, hvor fotografen har fanget klokken er i sitt rette element.

3513493844_609d5e1c0d.jpg


tigergutt
 
Det jeg falt for med 243 er "musklene". Den er som Frik sier pen, men på INGEN måte jålete. Som BRIO påpeker er dette et verktøy, nesten som en ekstra muskel. Den er så massiv og kompakt at du håper noen ypper til bråk når du har den på armen;)
stbult.jpg
 
Kanskje litt OT her, men hva synes forumets Paneristis om lær på en sub?
 
Jeg brukte det inne i mellom på min Submersible. Må vel si at det ikke var favoritten, ihvertfall ikke av typen ammo eller liknende...

Men den nylonremmen som følger med synes jeg var helt ubrukelig og gummi synes jeg ikke alltid er like behagelig. Jeg brukte den med karbon av og til, og synes den er skikkelig kul med litt mer eksotisk lær som slange e.l..

7dbc223c.jpg


Når det gjelder vanlige skinnremmer er den kul med litt friske farger.