Svakt punkt på skinnremmer?

Medlem
10. okt. 2012
Innlegg
68
Sted
Oslo
Jeg har en Baume & Mercier på alligatorrem og har ved flere anledninger opplevd at skinnremmen ryker på samme sted.

På skinnremmen er det to små løkker som holder remmene inntil hverandre. Den ene sitter rett ved spennen/låsen og den andre kan flyttes frem og tilbake. Disse slites VELDIG fort og ryker etter 1-2 år. Når det gjelder selve remmen og spennen så er disse knapt slitt etter kun 1-2 år.

Tilbakemelding fra forhandler er at disse løkkene ikke kommer i "løsvekt" og at man må kjøpe ny rem, men det føles ufattelig bortkastet å kjøpe en ny, original alligatorrem kun fordi disse små løkkene ryker med jevne mellomrom. Dyrt er det også.

Noen som opplever lignende problem? Er det vanlig å bytte rem til flerfoldige tusen annenhvert år?
 
Om man bruker klokken ofte så slites en skinnrem ut ganske fort, så 1-2 år høres ganske riktig ut for meg, men har aldri opplevd å slite ut en løkke uten at selve remmen også var klar for bytting.
(jeg sliter som regel ut to remmer i året)

om selve remmen fortsatt er fin og ikke strukket, så kan du jo alltids kjøpe deg litt skinn, og lage en ny løkke selv ;)
 
Om man bruker klokken ofte så slites en skinnrem ut ganske fort, så 1-2 år høres ganske riktig ut for meg, men har aldri opplevd å slite ut en løkke uten at selve remmen også var klar for bytting.
(jeg sliter som regel ut to remmer i året)

om selve remmen fortsatt er fin og ikke strukket, så kan du jo alltids kjøpe deg litt skinn, og lage en ny løkke selv ;)

2 remmer i året! Da burde ikke jeg klage hvis én rem holder et par år.

Har faktisk laget en løkke selv på 3d-printeren vi har på jobb; sort PLA ser nesten ut som alligator. I hvert fall på litt avstand :) Må bytte "løkka" cirka annenhver måned, men har printet x-antall så det funker greit. Å lage en i skinn ville jo vært enda bedre. Det får bli neste prosjekt.
 
Redigert:
Løkka heter keeper og hvis reimen ikke er slitt men keeperene blir ødelagt så er du kanskje litt hardhendt når du tar den på/av? Uansett, mener å ha sett flere plasser på eBay at det selges slike løst i all verdens form og farge så mulig du kan få tak i.
 
Å bytte den vanlige spenna mot en foldespenne vil begrense slitasjen på reima ganske mye.

Det finnes sikkert originale Baume og Mercier og helt sikkert en haug andre som passer.

Lars Birger
 
Løkka heter keeper og hvis reimen ikke er slitt men keeperene blir ødelagt så er du kanskje litt hardhendt når du tar den på/av? Uansett, mener å ha sett flere plasser på eBay at det selges slike løst i all verdens form og farge så mulig du kan få tak i.

Takk for tips! Ble ikke ebay, men Keepers på vei inn fra aliexpress!
 
  • Liker
Reaksjoner: Olando