Sveitiske budsjettklokker

Medlem
7. aug. 2014
Sted
Hedmark
Kan noen oppklare et par ting? Jeg lurer på disse sveitiske merkene som Victorinox, Wenger, Hanowa, Swiss Army og Swiss Military (og kanskje enda flere som jeg ikke har oppdaget).

Det er litt forvirrende å søke på "Victorinox" og få treff på samtlige av disse merkene, og vice versa. Spesielt "Swiss Army" og "Swiss Military" virker som det kan være ett og samme, og muligens det samme som "Victorinox"? :confused:

Victorinox er vel i en klasse for seg, med noe dyrere klokker og noen mekaniske verk, men de andre blir jeg ikke riktig klok på. Er det et slags samarbeid mellom alle disse, mange av klokkene er nokså like, synes jeg.

Og sist, men ikke minst; blir disse klokkene produsert i Sveits, eller er det mer sånn at fabrikkene skaffer seg noen sveitiske deler for å kunne kalle klokkene for "Swiss made"?

Beklager for rotete og uforståelig spørsmål, jeg håper noen skjønner hva jeg mener ...

Kan noen oppklare et par ting? Jeg lurer på disse sveitiske merkene som Victorinox, Wenger, Hanowa, Swiss Army og Swiss Military (og kanskje enda flere som jeg ikke har oppdaget).

Det er litt forvirrende å søke på "Victorinox" og få treff på samtlige av disse merkene, og vice versa. Spesielt "Swiss Army" og "Swiss Military" virker som det kan være ett og samme, og muligens det samme som "Victorinox"? :confused:

Victorinox er vel i en klasse for seg, med noe dyrere klokker og noen mekaniske verk, men de andre blir jeg ikke riktig klok på. Er det et slags samarbeid mellom alle disse, mange av klokkene er nokså like, synes jeg.

Og sist, men ikke minst; blir disse klokkene produsert i Sveits, eller er det mer sånn at fabrikkene skaffer seg noen sveitiske deler for å kunne kalle klokkene for "Swiss made"?

Beklager for rotete og uforståelig spørsmål, jeg håper noen skjønner hva jeg mener ...

Meiner at klokkene MÅ vera produsert i Sveits, og med sveitsiske deler, for å kunne bære "SWISS MADE"-merket. Om delane er sveitsiske, men ikkje satt sammen i Sveits, så kan dei bare merka den med "SWISS MOVEMENT". :confused:

Har forøvrig veldig god erfaring med Victorinox! Synd eg kvitta meg med Airboss'en min :(

Både Victorinox og Wenger brukte Swiss Army på klokkene sine før, men har gått bort fra det. Det er disse to merkene som har vært leverandør av lommekniver til det svetsiske militæret, altså de som lagde de ekte Swiss Army knives. For 10 år siden kjøpte Victorinox opp Wenger, nå har kontrakten til Wenger om å levere lommekniver gått ut og knivene som lages på det som var Wenger sin fabrikk blir utstyrt med Victorinox logo.

Victorinox klokker har jobbet seg opp et segement og Wenger ligger litt under i pris og skal holde seg der som lillebror. Begge merkene gir mye klokke for pengene holder seg innen for det som skal til for å ha Swiss Made på skiva.

Kommer du over klokker på nettet som heter bare Swiss Army er det sansynligvis en eldre klokke laget for det Amerikanske markedet. Swiss Army Knife er et meget sterkt merkenavn i USA.

Hanowa er et eget merke som ikke har noe med Wenger eller Victorinox å gjøre

Redigert:
Flott! Nå har jeg mye lesestoff og mye å sette meg inn i. Jeg har flere ganger hatt lyst på en Wenger klokke, men de jeg har sett her i Norge har vært litt store. På eBay har jeg funnet flere som kan passe både i størrelse og utseende, så jeg får se om det blir en etter hvert.

Den lille klokka jeg kjøpte for 11 år siden som heter Swiss Military har Swiss Made på skiva. Urverket heter 1843M, tror jeg.

Og klokka fra Cerruti 1881 har bare Swiss på skiva, og det tyder da på at urverket eller deler av det kommer fra Sveits, og resten kanskje fra Kina? Det skal visstnok sitte et Ronda 5040B verk i den, og det er vel ikke noe dårlig urverk? Jeg har brukt den så lite at jeg aner ikke om den er noe tess. Mest til pynt. :eek: