Svindel på Ebay?

Medlem
11. des. 2010
Sted
Oslo
Det ligger en AP 15300, mint med bokser og papirer på tyske Ebay. Prisen begynte meget lavt og er nå på noe over 6000 Euro. Jeg kontaktet selgeren for å forsikre meg om at klokka var ekte og det forsikret han. Han spurte også om jeg var villig til å gi et bud på klokka. Jeg skrev tilbake at jeg i alle fall lett kunne gi ham 8000 Euro og han var villig til å selge den for den prisen?
Allerede da fikk jeg mistanken om at dette var et svindelforsøk. Hvorfor selge en klokke 40-50' under markedspris? Han skrev i neste mail at han kun aksepterte bankoverføring og at han for tiden ikke var i Tyskland. Da jeg så spurte hvor han var, svarte han at både han og klokka befant seg i Asia? Da luktet det ennå verre.
Det jeg lurere på er følgende, hvis auksjoner går sin gang og høyeste bud får klokken, hva skjer da? Det står i annonsen på Ebay at han aksepterer PayPal og at kjøpet er garantert ned EBays Payback garanti.
Har han noen mulighet til å få denne svindelen gjennom?

Ikke bruk bankoverføring. Om du kjøper med bankoverføring utenfor Ebay's program har du ikke lenger noen garantier og du står med skjegget i postkassa om noe skulle skje. Dette høres veldig ut som et standard svindel-scenario og det er slik de fleste svindlene på ebay utføres.

Svindel. Om han klarer å få noe utav det om kjøper bruker Paypal er vel usikkert? Men en ting er sikkert og det er at kjøper er trygg om han betaler med Paypal.

Det var aldri aktuelt å betale utenfor Ebays system. Jeg rapporterte saken til Ebay i går og i morges lå det melding fra Ebay om at de hadde funnet at selgerens konto var hi-jacked.

• Liker
Reaksjoner: titan
Hi-jacked vil det si at noen har hacket kontoen til noen med positiv feedback sånn at det ser ut som at det er en seriøs selger?

Ja, de har hacket kontoen og selv om de ikke har mulighet til å få penger gjennom Ebay systemet så prøver de å få til en handel utenom systemet. Vær obs! I dette tilfellet hadde eieren av kontoen 80-90 positive tilbakemeldinger, men samtlige var som kjøper. Det var også et faresignal.