Swatch Group i gang med leveransestopp

krille

Støttemedlem
Medlem
29. des. 2008
Sted
Oslo
Swatch Group har i flere år varslet at de skal stoppe/begrense leveransene av urverk til firmaer utenfor gruppen, særlig blir det begrensninger på såkalte ebaucher. Innskrenkningene har imidlertid vært utsatt flere ganger på grunn av klager fra flere av kundene, som har saksøkt og klaget inn Swatch Group inn for sveitsiske konkurransemyndigheter. I denne artikkelen i New York Times varsler de at fra 1.januar begynner de å strupe inn. Det kan føre til trøbbel for mange småprodusenter rundt om, særlig siden Sellitta visstnok ikke er 100% leveringsdyktige før en ny fabrikk står klar i 2015.

Det blir spennende å følge utviklingen, og hva som blir konsekvensene. Kanskje vi kommer til å se mye mer japanske og kinesiske verk i europeiske ETA2824-klokkemerker?

Hvis flere skulle få vanskeligheter med levering pga dette har de i så fall ikke planlagt særlig godt.
Stowa har jo som kjent begynt å benytte Durowe allerede. Nå kan det være at Soprod har en viss kapasitet.
Dette har jo som du sier vært varslet om for flere år siden.
Dette bør vel føre til en boost hos de som produserer in-house.

Håper ikke dette fører til inntog av cheapchineseshit. La oss for guds skyld beholde illusjonen av eksklusivitet.:D

Swatch Group har i flere år varslet at de skal stoppe/begrense leveransene av urverk til firmaer utenfor gruppen, særlig blir det begrensninger på såkalte ebaucher. Innskrenkningene har imidlertid vært utsatt flere ganger på grunn av klager fra flere av kundene, som har saksøkt og klaget inn Swatch Group inn for sveitsiske konkurransemyndigheter. I denne artikkelen i New York Times varsler de at fra 1.januar begynner de å strupe inn. Det kan føre til trøbbel for mange småprodusenter rundt om, særlig siden Sellitta visstnok ikke er 100% leveringsdyktige før en ny fabrikk står klar i 2015.

Det blir spennende å følge utviklingen, og hva som blir konsekvensene. Kanskje vi kommer til å se mye mer japanske og kinesiske verk i europeiske ETA2824-klokkemerker?

Er spent om de faktisk for lov, spesielt før et sveitsik alternativ er fullt på høyde. Innskrenkning av leveranser har vært en gjennganger hvert år siden Hayek lanserte dette for en del år siden.

Jeg er også spent på utviklingen på dette. Det har vel historisk sett vært det de kaller Ébauche som de har ønsket å komme til livs.

Hvis jeg har forstått det riktig er det vel stor sannsynlighet for at f.eks. Helson får lov til å fortsette å kjøpe ferdige verk og sette dette inn i klokkene sine og skrive ETA 2824 på kassen, men at større merker ikke får kjøpe tegninger og komponenter, pusse litt på delene, bytte en del og kalle det caliber xxx.

De prøvde jo på dette i 2005, men fikk ikke lov da, og det ble varslet at de fra 2008 skulle redusere salget av Ébauche for så å fase det helt ut, og at man med et par års varslinsgstid burde være i stand til å finne på noe bedre.

Jeg skjønner selvfølgelig at motivet til ETA ikke er det samme som det de uttaler, men må dette være så forferdelig da?

Vet ikke jeg, blir spennende å se.

PS. Rakk ikke lese artikkelen du linket til Krille så mulig det står ting der som tyder på noe helt annet enn det jeg skrev her.

Dette har jo vært varslet en god stund. Blir spennende å se om det skjer noe. Synes vel at det mest interessante i artikkelen er at Hublot visstnok selger klokker som i gjennomsnitt koster 27 000 dollar. Er ikke det litt i overkant?

...

Dette bør vel føre til en boost hos de som produserer in-house.

Håper ikke dette fører til inntog av cheapchineseshit...

Mine mistanker går i retning av at det nok er det siste alternativet som er mest reelt... Dessverre :(