Sweeping seconds quartz

Medlem
8. mars 2014
Sted
Oslo
Litt jukseunboxing dette - fikk pakken i går, men tassen(2 år) var så gira at han måtte få tukle litt med pakken, så jeg måtte åpne og gi ham yttereska. Fikk den til slutt tilbake for å ta et bilde:

Holdt seg godt på veien fra statene, slik man forventer av USPS og posten..
DSC_0191_zps976846fc.jpg

Innerytteska kan resirkuleres. ♻ Setter pris på å kjøpe fra et merke som bryr seg om miljøet. Kanskje noe de har begynt med etter Fukushima..?
DSC_0192_zpsf0075084.jpg

Bulova! Kanskje ikke det kuleste merket i seg selv, men de har noe teknologi som er ganske kult.
DSC_0194_zps22f5bb26.jpg

Problemet var at selv om jeg ble forstyrret i unboxingdokumenteringen klarte jeg ikke vente med å åpne. Og siden klokken delvis ble kjøpt for å passe en spesiell rem, så ble den satt på umiddelbart. Lenken var ikke noe å skryte av uansett.
DSC_0195_zps2dbed20f.jpg

Og så fikk jeg ikke tatt flere bilder i går, men legger med to fra ute i sola jeg tok nå. Det som ikke kommer frem på disse bildene er den utrolig smoothe sekundviseren - den største grunnen til at jeg kjøpte denne. Den tikker så mange ganger i sekundet at det bortimot ikke går å telle selv på slow-motion video. Kan etterhvert prøve å lage en video og sammenligne med vanlig automatisk hvis noen vil se..
DSC_0200_zps83ae4631.jpg

Den ser faktisk overraskende bra ut. Den er hakket for stor for min del. Såpass tynn, lett og dressaktig at den godt kunne vært noen millimeter mindre også. Ellers er det mye å like. Kul skive, kule visere, ok kasse, fin krone. Bra pris.
DSC_0202_zps10cfd7fb.jpg

Alt i alt veldig usikker på hvor mye denne kommer til å bli brukt, men vi får nå se. Sekundviseren har voldsom attraksjon, resten er helt ok..

Gratulerer.

Interessant klokke på mange måter!

Bulova precisionist har mye høyere frekvens (8x vanlig? Husker ikke) enn ordinære quartsverk (32khz er standard) noe som gjør at de er supernøyaktig. Bulova mener at uret har et avvik på ca 10-15s/året noe som gjør at denne stiller i samme klasse som breitling sin superquartz og grand seiko sin grand seiko quarts-serie. Det er riiimelig bra! Vil anbefale deg å lese deg litt opp på disse verkene da det er mye kul lesning.

Gratulerer.

Interessant klokke på mange måter!

Bulova precisionist har mye høyere frekvens (8x vanlig? Husker ikke) enn ordinære quartsverk (32khz er standard) noe som gjør at de er supernøyaktig. Bulova mener at uret har et avvik på ca 10-15s/året noe som gjør at denne stiller i samme klasse som breitling sin superquartz og grand seiko sin grand seiko quarts-serie. Det er riiimelig bra! Vil anbefale deg å lese deg litt opp på disse verkene da det er mye kul lesning.

Har lest mye om dem, og det er vel blandet mottakelse.. (Burde vel bare skryte nå i tilfelle man skal selge videre en gang... ;) ) Spesielt mangelen på termokompensasjon gjør at den nok aldri når helt opp i toppsjiktet når det kommer til presisjon. Men når man ikke er villig til å betale The Citizen-pris så får man ikke The Citizen-kvalitet antar jeg... Ser mange som klager på at den er svært følsom på å bli brukt, altså de som bruker den hele dagen hver dag ofte er svært fornøyde, mens de som roterer mye klager på at den taper tid. Sånn er det med GS også, men den blir ikke så hardt påvirket høres det ut som. Hmmm, jeg begynner få lyst på den nye limiterte GSen nå, håper det er flere igjen.. :D

Bulova har forresten fjernet alle henvisninger til antall sekunder pr. år, antar det er etter mange klager. De sier på hjemmesidene sine nå at Precisionist er det mest nøyaktige quartzverket med flytende sekundviser. Bullshitgenerator skrudd på maks, hehe.

Uansett, prøvde å videoere den litt. Ble litt dårlig lys og amatørmessig kvalitet, men det viser i alle fall at sekundviseren tikker ofte. Vanskelig å telle, men ser ut som om det er 12 tikk i sekundet, dobbelt av 7S36 som sitter i Seiko'en der i nederste film.

[video=youtube;TF0UC0JkgLk]https://www.youtube.com/watch?v=TF0UC0JkgLk&index=1&list=UUVQDyCb8wVTC8W_bMyZYQig[/video]

[video=youtube;YwR5tON9xE8]https://www.youtube.com/watch?v=YwR5tON9xE8&list=UUVQDyCb8wVTC8W_bMyZYQig[/video]

Likte skiven, og den sekundviseren er jo helt rå ;)

Absolutt. Det er ofte man hører at en av attraksjonene med mekanisk er at sekundviseren triller jevnt.. Dette er jevnt det! :D Og skiven er skikkelig fin i godt lys. Var ute og kjørte bil halvannen time i dag og satt konstant og kikket på klokka, hehe.

Bra signatur du har forresten - Tror kanskje jeg sa til dama at denne kostet fem hundre. Har begynt å dele alle klokkepriser på 3 de gangene hun ser at det er noe nytt. :eek:

Grattis. :) Da er vi to med 57.600 bph. Det dobbelte av Rolex f. eks. Nærmere Spring Drive kommer man ikke. :)

Grattis. :) Da er vi to med 57.600 bph. Det dobbelte av Rolex f. eks. Nærmere Spring Drive kommer man ikke. :)

@Loevhagen
Rolex: 28.800 vph = 8 vibrasjoner per sekund
Bulova: 262.144 vps = 262k vibrasjoner per sekund..

Regnestykket er at Bulova'en går 8 ganger raskere enn standard quartsverk (32k). Ikke at man kan sammenlikne quartz og mekaniske ur.
personlig digger jeg precisionisten, har hatt den selv.

Redigert av en moderator:
Rolex = 8 bevegelser pr. sekund
Bulova = 16 sekunder pr. sekund

Sånn - for å unngå bph, vph, vps, etc, osv.

Lesbiske er enklere å forstå...

jeg er for fokusert på urverket, du mente sekundviseren. Skal uansett slutte å hijacke tråden.

Jeg kjøpte den aller mest for frekvensen på sekundviseren, men at det er en høyfrekvent krystall er jo en god bonus. Hadde den bare vært termokompensert så hadde det vært innertier. Blir spennende å se nøyaktigheten mot Certinaen min fremover, de lå helt likt etter stilling i går så om en måneds tid får vi se - hvis jeg klarer å bruke dem ca like mye da..