Synspunkt på aktuelle kandidater

Medlem
26. des. 2013
Hei,
Jeg er ny i forumet og ny innen interessefeltet.

Mine forrige armbåndsur er ganske rimelige ur som begge har blitt gitt meg i gave; et Skagen ur til dressbruk og en Inex bruksklokke som har fungert i 20 år, men nå er jeg blitt "tidløs" og "Out-of-time": den eter batteri og må skiftes ut.

Dermed startet jeg nylig undersøke litt, og fikk øynene opp for dette universet av lekre ur, både designmessig og teknisk/mekanisk. Jeg forstår nå godt at folk kan bli bitt av basillen, og bygge opp en samling av diverse ur :)

Jeg ønsker meg nå et ur av bra kvalitet, det må være mekanisk og automatic. Jeg synes det er flott å kunne se mekanismen eller "movement" fra undersiden.

Budsjettet er ikke all verden, det er begrenset til mellom 5 og 10 000.- , så jeg har funnet at jeg må legge meg i det nedre kvalitetsskiktet som bla. inkluderer Tissot, Hamilton og noen Seiko.

Jeg har festet meg ved disse to:

Seiko Premier Automatic SPB001J1 som det finnes en review med nydlige bilder på her:
My thoughts on my Seiko Premier Automatic.

og Hamilton Jazzmaster Maestro Small Second Auto som det finnes en tsjekkisk review med gode bilder på her:
Excentrické Hamilton Maestro Small Second Auto (2013) – recenze | PhotoWatches.eu

Jeg synes begge har et lekkert design; Hamilton modellen er stilren og enkel og er en 2895-2, mens Seiko har en flott design og forsegjorte synlige deler på undersiden, og har et 6r20 movement som vel ikke står tilbake for det sveitsiske i Hamilton?

For begge urenes vedkommende er jeg litt i tvil om størrelsen - jeg synes diameter på 40 og over er veldig stort, og disse urene er vel og ganske tykke, i alle fall Seiko. Jeg har relativt tynne håndledd, så det kan bli svært. Skulle gjerne ha sett disse i virkeligheten, men tror ikke de er å oppdrive i Bergensområdet.

Synspunkt og alternativer mottas med takk!

Hei og velkommen:)

I prissjiktet ditt er det mange mindre klokkemerker som kan være verdt og se på itilegg til seiko, tissot, hamilton, certina osv. Jeg er stor fan av Steinhart, men merker som Stowa og Helson er også interessante og verdt å ta en titt på:) Ta en kikk på Worn and Wound hvis denne typen mikromerker kan være av interesse.

Lykke til med jakten;)

Av alternativene dine: Hamilton, helt klart
Hvorfor? Jeg syns den ser sykt bra ut.

Størrelse er tilvenning, intet annet. Jeg var i den andre enden av hva du tenker på. 42mm, som er det minste jeg har per i dag virket mikroskopisk i forhold til hva jeg mente jeg måtte ha, men nå vurderer jeg til og med klokker som er enda mindre. Tilvenning er alt. Samboeren min med veldig tynne håndledd og 1,60 på sokkelesten har en klokke med 43-44mm diameter som ikke er _alt_ for stor :)