Ta med Omega'en på tur?

Bankboks my ass. bruk klokkene!

Jeg har vanlig familiefaraltmuligforsikring i Tryg. Det dekker alt opp til 30 000 hvis jeg ikke har forstått helt feil. Så kan du velge å ta ekstra forsikring på alt som er over, evt ta en semiforikringsrisk, noe som etter mitt syn burde være fornuftig opp til ca 35-40k reell bruktpris. Er du over det må du tegne spesialforsikring. Lev vel mus pus

Min personlige mening er at dersom man er redd for å bruke en klokke bør man kvitte seg med den snarest. Må innrømme at jeg tar av meg klokken når jeg gjør ting jeg er helt sikker på kommer til å skade/ødelegge den, men ellers har jeg alltid en av klokkene mine på lanken.

Akkurat nå er jeg på jobb i nordsjøen, og da er det Carreraen som har gleden av å fungere som "beater". Har vurdert å kanskje gå til innkjøp av en seiko el. til samme formål, men det vil vise seg.

A lawyer opened the door of his BMW, when suddenly a car came along and hit the door, ripping it off completely. When the police arrived at the scene, the lawyer was complaining bitterly about the damage to his precious BMW. "Officer, look what they've done to my Beeeemer!!!", he whined. "You lawyers are so materialistic, you make me sick!!!" retorted the officer, "You're so worried about your stupid BMW, that you didn't even notice that your left arm was ripped off!!!" "Oh my gaaad....", replied the lawyer, finally noticing the bloody left shoulder where his arm once was, "Where's my Rolex?"

Bruker konsekvent gammel Seiko diver på Nato dersom jeg må legge uret fra meg noe sted. For uinnvidde/friske ser ikke denne "pakken" særlig attraktiv ut. Et annet argument for å ta med Seikoen, er at jeg bedriver en sport med opprinnelse i Japan, men har skjønt på et par reaksjoner utenfor asylet at jeg med fordel kan holde slike tanker for meg selv :)

Som nevnt er jeg helt enig i at ur skal brukes men når man blir utsatt for ran og tyverier rett før jul kan hvem som helt bli paranoid selv om man har forsikring.

Kommer i hvertfall ikke på tale å kvitte meg med Omegaen - men vil nok vurdere hvilke situasjoner jeg tar den med på. Vil f eks ikke bruke den når jeg skal male huset eller i situasjoner der den med høy sansynlighet kan bli skadet.

Når det gjelder tyverier så dekker vel den forsikringen jeg har slikt vil jeg tro så det er vel ikke sååå farlig å ha den med overalt, bare utrolig irriterende om den blir borte. Kan banne på at selskapet klarer å vri det til at jeg var uforsiktig og derfor avkorter utbetalingen eller noe slikt. Tiltroen til forsikringsselskaper er på linje med den til bruktbilhandlere...

Med en innboforsikring og en helårs reiseforsikring bør du være. Greit dekker ja. Men da er du ikke dekket på arbeidsplassen. Bare til og fra (i hvertfall er jeg det.)

Men har ikke forsikret noen av klokkene.

Det jeg lurer på er hvordan dere "passer på" deres ur. Tar dere det f eks av når dere skal på treningssenteret? Legger det igjen hjemme når dere skal på reise?

Kort sagt er vel "hovedregelen" gjerne at du bruker dine ur som du selv føler er riktig for deg.
Ur må som alt annet ses ift dine personlige preferanser, og den verdi uret representerer for deg. Dette finnes det intet "korrekt" svar på. Derimot finnes det - betegnende nok - stort sett like mange svar som antall personer man spør. ;)

Mine ur er som hovedregel i safe/bank. På reise benytter jeg meg oftest av inntil to ur; - ett for de formelle anledninger, og ett for mer casual/sport etter endt arbeid. Uret er uansett alltid med meg i håndbagasjen, og forøvrig innelåst i safe.
Er det snakk om feriereise, så går det i en "allrounder", og da er oftest en Rolex mitt beste reisefølge.

Forøvrig trener jeg aldri med mine ur.
Da er det på med denne - min POLAR FT40 - som tilfeldigvis skal i ilden nå. Den tåler "alt" hva gjelder min type trening, og gir meg samtidig svært nyttig informasjon.
:cool:

IMG_1678.jpg

Bra svar fra Moore synes jeg.

Selv har jeg stort sett også brukt en Polar RS800cx på trening og synes det er artig å følge med på all informasjonen den gir, men i det siste har jeg liksom gått litt lei av det og ikke orket å bytte til den når jeg skal trene. På tide å gjøre det igjen tenker jeg :)

+1 en Omega er laget for å brukes ikke bankbokses. Har du forsikring sa du? I så fall har du ingen unnskyldning. Jeg tror vel reiseforsikring dekker enkeltprodukter opp til 20k. Hør med selskapet. Fyll ut en tollsedel på vei ut, så blir det ingen spørsmål på veien inn. Lykke til uansett!

Er det vanlig med tollseddel? Har aldri gjort det på laptop osv...

02955ed4-515e-ca8f.jpg

Ut på tur, aldri sur!

Klarte ikke la denne skjønnheten ligge igjen hjemme. Fikk ordnet med tollskjema også, så nå skal alt være klart :)

Bra avgjørelse. Den klokken er ikke laget kun til innendørs bruk hjemme.
God tur.

Bra du tok den med :)

Nå vil det alltid være klokken som ble med til USA.

God tur :)

Jeg har en OMega PO som jeg bruker når jeg vet det er sjanse for at klokken får juling. Surfing/snowboard, etc.

Å bruke klokkene man har så mye som mulig er, for meg, hele poenget. Det er slik de får historier og minner knyttet til seg, og etterhvert blir gode følgesvenner man virkelig blir glad i. Forsikring, som allerede nevnt, er uansett en god ide. De eneste gangene jeg tar tar av klokken er om natten, og når jeg gjør aktiviteter som kan skade urverket. I disse tilfellene bruker jeg "beateren" min (en casio Gshock). Ellers er uret på armen hele tiden.

Et godt eksempel på et ur som har tonnevis med historie knyttet til seg må være Jeremy Clarksons Omega PO. Den har vært på armen hans under flere ekstreme reiser til forskjellige steder på jorden med Top Gear gjengen.

Her er den med til nordpolen
vlcsnap-2012-01-08-15h08m50s94.png

På armen igjennom vietnam - på moped (haha)
vlcsnap-2012-01-08-15h17m50s116.png

Amazonas og Sør-Amerika
vlcsnap-2012-01-08-15h26m37s25.png

Den var også med igjennom Afrika
vlcsnap-2012-01-08-15h36m25s19.png

Og denne julens "top gear special" igjennom India
vlcsnap-2012-01-08-15h29m26s169.png

Og i forrige års julespesial hvor de kjørte noen vrak igjennom Midtøsten
Topgear.png

Anbefaler å se på Top Gear for "klokkespotting" generelt. Alle 3 (Jeremy, Hammond og May) er WIS, hvor James May nok er den største. Fantastisk program. :)

Edit: god tur forresten!

Personlig er jeg enig i at klokker bør brukes fremfor å bare beundres i en klokkeboks. Med unntak av aktiviteter som med stor sannsynlighet kan påføre uret potensielle skader (vann, støt osv.) har jeg stort sett brukt alle mine klokker i det daglige.

Samtidig bør kanskje man ha et litt pragmatisk forhold til det hele, og spare seg for å lage noen universelle regler som man følger slavisk.

I romjulen var jeg en tur i øst-europa på besøk hos noen kamerater som studerer der. En av mine venner har i løpet av de siste par årene blitt ranet og utsatt for vold to ganger - hvor hans Omega ble stjålet én av gangene. Begge gangene skjedde uoppfordret mens han var på vei hjem fra byen på kveldstid.

Ettersom jeg i tillegg er av en opprinnelse som kanskje gjør at jeg skiller meg litt ekstra ut i disse landene, valgte jeg å la være å spenne på meg min dyreste klokke når vi gikk ut på kveldene. Den økonomiske nedsiden er en ting, men et evt. ran medfører også mas og styr med forsikringsselskap som jeg ikke er så veldig interessert i å bruke tiden min på.

Off, og den Omegaen fikk han aldri se igjen, eller? Holder med deg i å bruke en billig klokke i sånne situasjoner.