Tag Hauer Carrera day-date rakler

Medlem
26. feb. 2016
Sted
nord-odal
Hei, er ganske ny på mekaniske ur.
Fikk akkurat i hus en Carrera day-date 41mm. Merket etter en stund at den faktisk laget en mekanisk "rakle" lyd ved ganske lett risting, er dette normalt?
Er dette forøvrig et greit ur?

Takker for svar

Ronny

Hei Ronny, flott ur du har.

Jeg regner med at det er rotoren (som trekker klokken ved bevegelse) som lager litt lyd og det er ikke unormalt, veldig mange dyrere og rimeligere merker gjør det. Uten å ha hørt lyden, så vil jeg si det er helt normalt.

7750 verket, eller som verket i klokken i det minste er basert på er kjent for wobbly rotor. Vil tro lyden du hører er helt normal.

Ok, tusen takk for svar folkens. Da kan jeg senke skuldra alikevel, begynte og tenke litt på og reklamere hele greia. Men kan gi den en sjans da skjønner jeg.. riktig god helg :)

Ok, tusen takk for svar folkens. Da kan jeg senke skuldra alikevel, begynte og tenke litt på og reklamere hele greia. Men kan gi den en sjans da skjønner jeg.. riktig god helg :)

Selvfølgelig vanskelig å si uten å høre lyden. Men wobbly rotor høres ut som nettopp det; en rotor som vagler litt i det den snurrer rundt.

Her vist i en Hamilton:

Om lyden du hører er nogen lunde lik som det, har du nok ingenting å engste deg over. :)

• Liker
Reaksjoner: ruuden71
Gå innom en urmaker, han hører fort om det høres normalt ut. Hvis det er en raklelyd så kan også rotoren være løs - det kan hende det beste urverk.

• Liker
Reaksjoner: ruuden71
Tusen takk for svar:), stikker innom en urmaker, så får han høre på den, men virker ganske likt med beskrivelsene over her, er caliber 5 urverket et driftsikkert og greit urverk ellers, sett bort i fra at høres ut som at det kommer fra kina?

Tusen takk for svar:), stikker innom en urmaker, så får han høre på den, men virker ganske likt med beskrivelsene over her, er caliber 5 urverket et driftsikkert og greit urverk ellers, sett bort i fra at høres ut som at det kommer fra kina?
Calibre 5 er vel en fellesbetegnelse TH bruker på sveitsiske urverk fra ETA og Sellita med tre visere i sentrum. ETA 2824, 2836 og Sellita SW200 i alle fall. Stødige gode urverk alle sammen. Nå vet jeg ikke om TH gjør noe med urverket før de setter det inn i en klokke, så det er mulig Calibre 5 er enda hakket bedre..? Jeg har hatt et par 2824 og et par SW200, og de har alle oppført seg eksemplarisk i alle fall, og googler du litt finner du dem gjerne beskrevet som pålitelige arbeidshester men med litt lite finesse.

Eller bruker de verk fra Kina..?