Tag Heuer Carrera Calibre 1887

Medlem
22. mai 2015
Innlegg
4
Sted
Oslo
Hei,

Jeg vurderer å kjøpe en Tag Heuer Carrera Calibre 1887. Jeg har sjekket den hos diverse butikker, (Er det AD dere kaller det? Hva står AD egentlig for?), og der har prisen variert mellom 45 000 og 50 000.

Til sammenligning, selges den for 36 000 på urverket.no (http://www.urverket.no/tag-heuer-carrera-calibre-1887-gra-lr-o43-mm-p-19671.html). Men må si jeg er litt skeptisk til å bestille en så dyr klokke på internett. På en annen side så sparer jeg nesten 10 000 på å gjøre det ...

Ønsker egentlig tips. Er dette et godt klokkevalg? Det er definitivt den fineste klokken jeg har funnet. Burde man ta sjansen på å bestille den på urverket.no? Er dette like problemfritt som å handle i butikk? Eller bør man legge i 10 000 ekstra for å få kjøpt den i butikk?
 
  • Liker
Reaksjoner: titan
AD er authorized dealer. Urverket.no er ikke AD,men er trygt å handle fra.

Tag er vel sikkert et greit valg. Overpriset men ok. 1887 er jo 'in house' også (Egentlig et Seiko urverk)

Det er forøvrig ofte en del prosenter å hente på Tag. I hvertfall 10%. Ser de ofte på salg
 
AD er authorized dealer. Urverket.no er ikke AD,men er trygt å handle fra.

Tag er vel sikkert et greit valg. Overpriset men ok. 1887 er jo 'in house' også (Egentlig et Seiko urverk)

Det er forøvrig ofte en del prosenter å hente på Tag. I hvertfall 10%. Ser de ofte på salg

Takk for informasjon.

Ja, det kom ikke klart frem i teksten min, men den har kostet 50 000 på alle AD-ene jeg har vært innom, også har jeg fått 5 000 i avslag som beste pris. Spot on med dine 10% med andre ord. :)

"Bøylespenne i stål", som det står beskrevet på urverket.no - er dette spenne som du bretter sammen? Viktig at det ikke er sånn kjip beltespenne, der du må presse en stang inn i hullet ...

Når du sier overpriset - tenker du da på merket generelt? Og at man får "lite klokke" for pengene?
 
Ja, merket generelt. Tag er jo mer eller mindre et motemerke blitt. De har et par modeller jeg synes er ok. 1887 blant annet, men 50k er veldig mye for et Seiko-verk. Du er jo nesten i Zenith land for de pengene
 
Ja, merket generelt. Tag er jo mer eller mindre et motemerke blitt. De har et par modeller jeg synes er ok. 1887 blant annet, men 50k er veldig mye for et Seiko-verk. Du er jo nesten i Zenith land for de pengene

Ok, takk for tilbakemelding.

Jeg har egentlig sett forbi Zenith fordi de var for dyre. Men så endte jeg opp på en relativt dyr Tag Heuer modell likevel, så da bør jeg kanskje ta en ny runde på Zenith, m.fl. :)
 
Å kalle kaliber 1887 for et Seiko-urverk, vil jeg si er en like stor stretch som når TAG innledningsvis hevdet at designet var 100% TAG Heuer :)

Jepp, TAG kjøpte rettighetene til designet av Seiko, men modifiserte dette vesentlig (i klokkesammenheng, anyway), og produserer urverk og klokkene slik at de møter kravet om Swiss Made.
 
  • Liker
Reaksjoner: acnorway og titan
Vanskelig å sammenligne. Bare et lite råd: test klokka i butikk. 46mm er svæææært. Men de lager vel denne klokka i mindre størrelser også.

Ellers er Super Ocean Heritage en av de få Breitlingene jeg liker. Vær Obs på at det sitter et ETA verk i disse. Samme verk sitter i klokker til 4-5 tusen. Så her betaler du mye for merket. Synes du det er greit så er det et godt valg til under 30000.

Sjekk forresten ut Tudor Pelagos. Kommer snart med in house urverk til ca samme pris. Tudor er søsterselskapet til Rolex.
 
Tag og Breitling får endel pepper her inne. Men det gjør Rolex også. Og alle vet jo at Rolex er best. Så mitt råd er kjøp det som appelerer til deg. Hadde ikke vært nervøs for å kjøpe fra urverket, opplever .no nettbutikker som trygge.
 
Å kalle kaliber 1887 for et Seiko-urverk, vil jeg si er en like stor stretch som når TAG innledningsvis hevdet at designet var 100% TAG Heuer :)

Jepp, TAG kjøpte rettighetene til designet av Seiko, men modifiserte dette vesentlig (i klokkesammenheng, anyway), og produserer urverk og klokkene slik at de møter kravet om Swiss Made.

@Fyrsten Etter at Swatch Group kuttet ned på salget av deler til Tag i 2012, er det vel heller ingen hemmelighet at Tag nå kjøper deler av Seiko Instruments til 1887-verkene.
 
Det er flere urmakere jeg har snakket med som ikke kaller 1887 in house, men det blir kanskje litt off topic. En annen ting er om du tenker på annenhåndsverdi, eller om det ikke er en del av regnestykket ditt, da Tag kan tidvis være vanskelig å selge, og den må selges med et betydelig verditap (Stort sett)
 
@Fyrsten Etter at Swatch Group kuttet ned på salget av deler til Tag i 2012, er det vel heller ingen hemmelighet at Tag nå kjøper deler av Seiko Instruments til 1887-verkene.

Det er sikkert ikke umulig at TH kjøper enkelte deler av Seiko (jeg ville satt pengene mine på det), men det er vel aldri blitt verken bekreftet eller avvist i noen offentlig sammenheng.

Poenget mitt er at klokkene møter Swiss Made-kravet, og verket er betydelig endret fra "originalen". Se bare på de fysiske dimensjonene.

"100 % in-house designet" (som Babin klarte å lire av seg under lanseringen) er 1887 ikke, men sannsynligvis er ikke verket verken mer eller mindre "in-house-produsert", enn det er hos mange andre store og velrespekterte produsenter.
Babin tråkket skikkelig i salaten, men mer interessant enn PR-avdelingen til TH, er det jo å se på det faktiske produktet.

Lange kjøper skruer og urskiver utenfra, og var for kort tid siden svært avhengige av "hjelp" fra andre Richemont-selskaper for visse kritiske komponenter. Patek kjøper enkelte kasser og lenker utenfra. For Frederique Constant er situasjonen motsatt av TH: Her designes "manufakturverkene" in-house, mens selve "manufakturet" består 2-3 maskiner i kjelleren som freser ut platiner. Resten kjøpes utenfra.

Jeg syns TAG får altfor mye pepper her på TS, og har aldri helt skjønt hvorfor.

Ideelt sett bør kanskje in-house-fokuset tones litt ned, da det er litt for lettvint å sette likhetstegn mellom dette og faktisk kvalitet og håndverk. Se på klokken for det den faktisk er. Da mister også klokkeprodusentene litt av incentivet for å være overkreative i sine utbroderinger om hvor og hvordan nye urverk og klokkemodeller utvikles og produseres :)
 
http://www.europastar.com/magazine/...-addresses-the-1887-movement-controversy.html



http://www.calibre11.com/1887-calibre/

Jean-Christophe Babin • 5 years ago


Hello,
The patent is a 1997-1999 SII (Seiko Instruments Inc.) patent which was granted to TAG Heuer to use as IP for its own movement. On that base, TAG Heuer totally engineered, industialized and redevelopped the main parts of the Caliber, all manufactured in Switzerland either by TAG Heuer in its Cornol Factory (Plate, bridges) or by top-end swiss suppliers such as Nivarox for the assortment of Kif for the raquetterie. The movement and its 320 parts is then 100% assembled in another TAG Heuer Factory in La Chaux-de-Fonds. The movement is 29.3 mm diameter and 7.13 mm thick i.e. different from the original TC78 patent. It is absolutely Swiss Made and meets TAG Heuer highest quality requirements. 19 of the 20 components suppliers involved in making the other parts are swiss. SII supplies to TAG Heuer some pins, screws or levers. But not major horological components. Many movements manufacturers use components coming from both Switzerland and other countries as eventually what counts is to put together the best quality possible within the swiss unique watchmaking craftsmanship frame.



Panerai bruker også en Seiko patent: Magic Lever.
http://www.watchesbysjx.com/2014/09/explaining-automatic-movement-with.html
 
  • Liker
Reaksjoner: Vibes og Jon Henrik