Tag Heuer Monza caliber 36

Medlem
8. april 2010
Sted
Porsgrunn
Er det noen som har synspunkter på denne litt glemte klokken.
En relativt billig ingang til et el primero urverk.
Vakker klokke

Monza.jpg

Monza1.jpg

Dette var faktisk lenge min grail.
Den er en av de viktigste årsakene til at jeg har stor respekt for brandet TH,
til tross for en noe i overkant kommersiell profil.
Designet og urverket gjør dette til en virkelig glemt perle i urverdenen.

DET var klokka som i sin tid fikk meg interessert i mekaniske klokker... Må innrømme at denne første kjærligheten var gått i glemmeboka.

Kjenner at impulskontrollen ikke er under kontroll etter å ha sett disse bildene :eek: :p

Ajajaj, denne var lekker! Selv er jeg ingen stor fan av Tag Heuer, men denne er absolutt et alternativ når jeg skal lete etter en chrono.

Denne likte jeg godt! Er vanligvis ikke så stor fan av firkantede kasser men denne va akkurat passe buet. Og viserne var jo et kapittel for seg selv! Urverket er legendarisk, så denne må jeg lese meg opp på :)

Denne er en av mine favoritter for tiden, selv om jeg aldri har hatt helt sansen for Tag. Denne versjonen er min favoritt:
bc94f95c-3ded-b06d.jpg

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Fiiiiin!
Fikk nesten lyst på den der. Sporty og kul.

Meeeen, dere som kjenner TAG og Monza;
- Er det ikke to caliberversjoner av denne snasne saken? Synes å erindre Calibre 36 er den med El Primero, mens den mer "basic" Monza ikke har dette.
Reflekteres vel litt på pris, tar jeg ikke altfor mye feil.

Enlighten us, please!
;)

Fiiiiin!
Fikk nesten lyst på den der. Sporty og kul.

Meeeen, dere som kjenner TAG og Monza;
- Er det ikke to caliberversjoner av denne snasne saken? Synes å erindre Calibre 36 er den med El Primero, mens den mer "basic" Monza ikke har dette.
Reflekteres vel litt på pris, tar jeg ikke altfor mye feil.

Enlighten us, please!
;)

Skal vi se. Er ikke sikkert jeg har skjønt denne historien helt riktig, men Monza-modellen som ble lansert nylig har et relativt umodifisert El Primero verk. (Den med hvit skive) - Den kjennetegnes av at den har dato mellom 4&5.

Den øverste - svarte modellen er en tidligere utgave fra første gang Monza ble lansert med 36.000 mvh (altså høyere frekvens enn vanlig) da også med El Primero verk, men modifisert av Tag Heuer. Det kan man se på at datoen er klokken 6. Dette modifiserte verket hadde de litt problemer med, og var dyrere enn Monza-utgaver uten dette kaliberet, så det ble aldri noen storselger. Det er ur med disse, modifiserte El Primero-verkene man kan få litt billigere, og som således er en "billigere" inngang. Men de har som sagt blitt rapportert å ikke være helt pålitlige, uten at jeg helt har kommet til bunns i hva denne upålitligheten gav seg utslag i.

Billigste inngangsversjoner på El Primero er etter min erfaring Zeniths egne (ofte gullforgyldte) versjoner fra 80 & 90 tallet, samt Ebel-kronografer med El Primero fra samme periode. Men de er ikke alltid like pene. Uansett så er ikke El Primero et billig verk å vedlikeholde, så selv om man kommer over en "billig" bruktvariant, er det ikke sikkert det blir så billig til slutt.

Monza finnes vel også i utgaver med andre urverk fra tidligere, men det får noen som har mer greie på Heuer ta seg av.

Den nye versjonen av Monza fra i år er for øvrig kjempelekker.

Liker den Monzaen der godt! Du vet vel ikke modellnummeret på den?

Og ja, Monza kommer både med og uten el Primero. Mener det er cal. 17 som står i modellene uten el primero (cal. 36)

Den finnes også uten chronograph.

La meg komme med en kort oversikt.

Monza ble først introdusert for ca 10 år siden (2001) med to paralelle modeller; cal 36 (med el Primero) og cal 16 (tror jeg den ble kalt) med Valjoux 7753 verk.
Året etter kom den også med Eta 2895 verk. En automatikk med liten sekundviser og uten chrono.

Deretter ble modellen etter kort tid lagt ned. Jeg tror det var rundt 2006.
Også gjenoppstår den nå med cal 17, som er en 38 juvelers Eta 2894. Samme verket satt i forrige utgave av Monaco og sitter i en av Longines Master Collection Chronografene.:D

Takk for oppklaring, Frodo. En liten ting, limited editionen som kommer nå har cal. 36, ikke cal. 16. :)

Virkelig!!? Da er den virkelig en perle!
Takk for oppklaring!:D

(Denne tråden er virkelig essensen av det beste med sonen!)

Veldig gode informasjoner, Santos-Dumont og Frodo!

Og ja; - det er tråder og innlegg som dette som skaper sonen.
Veldig bra!
;)

Hva er størrelsen på siste modeller av Monza? Har ikke lett så mye men kikket litt på chrono24 etter Monza og da var de 37mm.. Så ikke ut som noen av de der hadde Caliber 36.. Og prisen for de fleste var ca 16k, noen dyrere og et par eksemplarer i gull!

Den nye LE Monza kommer i 1911 eksemplarer og er 38mm etter det jeg har skjønt. Den gamle tror jeg var 37mm uansett hvilket urverk den hadde. Ser at det ble solgt en med El Primero så sent som i januar i år til ca. 1500 engelske pund, men jeg vet ikke om det da var kjent at det skulle komme en nyversjon. Prisene på bruktmarkedet pleier å stige når det skjer. :(