TAG Heuer vintage divers

Andreaskh

UTESTENGT
Medlem
6. juli 2013
Sted
Oslo, Nordstrand
Hei, etter litt titt på nettet har jeg funnet ut at jeg ønsker å anskaffe en vintage Tag Heuer diver, da disse er priset ofte lavere enn f.eks Heuer, men også har mye DNA fra perioden det bare var Heuer på skiven. Har lest litt på Tag Heuer Spirotechnique med ref 180.023. Denne modellen har et ETA 2824 verk, og ble anslagsvis produsert mellom 1986-1989.

Link forøvrig: TAG Heuer Spirotechnique 180.023 | Heuerville

Har også lest litt om den omtalte Deep Dive versjonen til Tag Heuer, vanntett til 1000m og med quartsverk. Produsert mellom 1985 og 1991, ref 980.023. Denne klokka er stor med sine 41,5 mm, som på 80-tallet var stort.
Legger forøvrig også til link på denne: Ultimate Guide to the TAG Heuer 1000m/ Spirotechnique | The Home of TAG Heuer Collectors - Page 2

Når det gjelder begge ovennevnte ur, har jeg funnet lite angående salgspris, og det virker som de er sjeldne, spesielt automatikk versjonen. Jeg ønsker innspill til aktuelle sider, eventuelt hvordan gå frem for å få tak i et eksemplar. Andre dykkermodeller fra Tag Heuer på denne tiden er også aktuelt.

@SpaceCowboy, jeg vet at du har mye peiling på vintage, og håper og blir veldig glad om du har kunnskap å bidra med, derfor tagger jeg deg :)

Andreas

Redigert av en moderator:
Mange kule litt eldre TH'ere! Du finner mye på bukta (Ebay) til en overkommelig pris.

Dog er nok grunnen til at TH er lavere priset enn H at mange mener at merkets DNA ble litt endret. Man kan sammenlikne det med å kjøpe en porsche. Den mest ettertraktede er vanligvis 911-modellene og boxter-modellene er priset litt lavere og er litt mer tungsolgt. Begge er fantastiske biler, men 911 er den som ligger hjertet nærmest for de fleste.

Litt mer teknisk fremgangsmåte på ebay:

1. Søk etter tag heuer
2. På høyre side rett over søkeresultatet kommer det opp en tekst der det står: shipping to: Norway. Endre dette til united states of america og trykk "go". Nå har du 1000x flere resultater.
3. deretter klikker du deg frem til riktig kategori på venstre side.
4. Nå kan du tråle gjennom 6800 TH'ere
5. Evt skrive inn flere søkeord for å redusere søkerersultatet ytterligere.

Lykke til, men pass deg for frankens osv. Ebay er en oase av disse, men samtidig en gullgruve for de som vet hva de ser etter

EDIT: nå som du har søket med shipping til USA må du sjekke om de faktisk sender worldwide. Veldig mange gjør det. Men sjekk, evt send en mail der du spør om de kan gjøre et unntak for deg :)

Hei, etter litt titt på nettet har jeg funnet ut at jeg ønsker å anskaffe en vintage Tag Heuer diver, da disse er priset ofte lavere enn f.eks Heuer, men også har mye DNA fra perioden det bare var Heuer på skiven. Har lest litt på Tag Heuer Spirotechnique med ref 180.023. Denne modellen har et ETA 2824 verk, og ble anslagsvis produsert mellom 1986-1989.

Link forøvrig: TAG Heuer Spirotechnique 180.023 | Heuerville

Har også lest litt om den omtalte Deep Dive versjonen til Tag Heuer, vanntett til 1000m og med quartsverk. Produsert mellom 1985 og 1991, ref 980.023. Denne klokka er stor med sine 41,5 mm, som på 80-tallet var stort.
Legger forøvrig også til link på denne: Ultimate Guide to the TAG Heuer 1000m/ Spirotechnique | The Home of TAG Heuer Collectors - Page 2

Når det gjelder begge ovennevnte ur, har jeg funnet lite angående salgspris, og det virker som de er sjeldne, spesielt automatikk versjonen. Jeg ønsker innspill til aktuelle sider, eventuelt hvordan gå frem for å få tak i et eksemplar. Andre dykkermodeller fra Tag Heuer på denne tiden er også aktuelt.

@SpaceCowboy, jeg vet at du har mye peiling på vintage, og håper og blir veldig glad om du har kunnskap å bidra med, derfor tagger jeg deg :)

Andreas

Mange kule litt eldre TH'ere! Du finner mye på bukta (Ebay) til en overkommelig pris.

Dog er nok grunnen til at TH er lavere priset enn H at mange mener at merkets DNA ble litt endret. Man kan sammenlikne det med å kjøpe en porsche. Den mest ettertraktede er vanligvis 911-modellene og boxter-modellene er priset litt lavere og er litt mer tungsolgt. Begge er fantastiske biler, men 911 er den som ligger hjertet nærmest for de fleste.

Litt mer teknisk fremgangsmåte på ebay:

1. Søk etter tag heuer
2. På høyre side rett over søkeresultatet kommer det opp en tekst der det står: shipping to: Norway. Endre dette til united states of america og trykk "go". Nå har du 1000x flere resultater.
3. deretter klikker du deg frem til riktig kategori på venstre side.
4. Nå kan du tråle gjennom 6800 TH'ere
5. Evt skrive inn flere søkeord for å redusere søkerersultatet ytterligere.

Lykke til, men pass deg for frankens osv. Ebay er en oase av disse, men samtidig en gullgruve for de som vet hva de ser etter

EDIT: nå som du har søket med shipping til USA må du sjekke om de faktisk sender worldwide. Veldig mange gjør det. Men sjekk, evt send en mail der du spør om de kan gjøre et unntak for deg :)

Tusen takk for mange smarte triks angående søkeprosessen som jeg ikke var klar over, @ErikR :) Blir nok en del flere treff nå ja, problemet er at jeg innehar så og si ingen kunnskap om franken/ikke franken om nevnte ur ovenfor, eller andre TH divers for den saks skyld. Finner som oftest bare informative sider om selve uret, og produksjonstid samt referanse, altså sider som heuerville. Er mye mer blank på hva som skal være tidsriktig eller ei, men dersom en TH diver kommer på en grei sum, og den funker, så skal jeg ikke henge meg opp i re-dials etc. Jeg er ung, så tenker ikke starte en vintage samling med så liten kunnskap, men syns en vintage TH diver hadde vært litt kult :)

Du kan også høre litt med folka her inne hvis du finner et ut som trigget kjøpelysten. Ikke tenk på at du har funnet noe kjempebra som ingen andre har og at hvis du røper urets eksistens, vil auksjonen gå bananas. Det er tusenvis som tråler ebay etter slike funn hver dag. En auksjon vil nesten alltid gå for fair markedspris.

Med det sagt så trenger ikke et fint eksemplar være kjempedyrt heller. De automatiske diverne i god stand vil kunne koste litt, men langt fra så mye som de mer ettertraktede heuer variantene.

Redial er ok så lenge man er klar over og at det gjenspeiles i prisen. Men du må unngå franken.

Beklager om jeg tar denne diskusjonen i en litt annen retning, men hvor går grensen for franken? Er det franken om jeg bytter skive på en Speedy pro? Bezel på sub? Hender? Krone?

Hva om urmakeren må lage nye tannhjul på en gammel klokke og "originale" ikke er å oppdrive. Franken?

Mange ser ut til å ha ulik oppfattelse av hva franken er. Derfor jeg spør.

Når det gjelder å spotte franken, re-dials osv kommer du som regel langt på vei med et google bildesøk. Se hvordan "mesteparten" av klokkene (gitt bestemt modell og bestemt år) ser ut. Det vil i de fleste tilfeller være fasiten. Se etter detaljer; visere, krone, plassering av logo etc, men unngå å bli så detaljefiksert at du ikke ser de store varsel-lampene.

Husker at jeg selv satt å stirret på detaljene på en vintage Tissot for en stund tilbake. Viserne stemte, krona så bra, patineringen var perfekt. Var like før jeg trykte "bestill", men så tok jeg meg en liten pause fra dataskjermen. Da jeg kom tilbake oppdaget jeg at KASSEN var helt feil :p Ble ikke kjøp der altså :eek:

Rådet med å unngå franken skyldes at det finnes mange eksemplarer på ebay der alt er feil. Gjerne feil Visere skive og kasse på en gang. Og at de selges som 100% genuine th. Der er jo riktig at alle delene er th, men med en kombinasjon langt unna noe som forlat fabrikanten.

Definisjonen på franken er vanskelig. Det blir en litt mer personlig greie hvor grensa går. Skivebytte er i mitt hode franken. Modifiserte tannhjul er ikke franken. Men noe man nevner i en salgssituasjon.

Det spørs hva trådstarter er ute etter. Vil han ha en kul litt eldre th diver til en billig penge er kanskje en franken veien å gå hvis det ikke er så viktig med purismen. Vi er alle forskjellig.

Personlig har jeg en panda speedmaster. Den er franken. Det er en standard 145.022 kasse. Panda skive som ikke tilhører det ref nummeret. Verket (864) er chronometerutgaven av cal. 861. Disse kom kun i 18k gullutgaver av enkelte jubileumsutgaver. Med andre ord superfranken. I tillegg har den safirlokk bak som heller ikke fulgte ref nummer. Total franken. Men uret er mye penere enn originalen til omega...Dette syns jeg er ok så lenge man ikke prøver å lure noen i en salgssituasjon eller utgir uret for å være noe det ikke er.

Beklager en litt rotete post

Rådet med å unngå franken skyldes at det finnes mange eksemplarer på ebay der alt er feil. Gjerne feil Visere skive og kasse på en gang. Og at de selges som 100% genuine th. Der er jo riktig at alle delene er th, men med en kombinasjon langt unna noe som forlat fabrikanten.

Definisjonen på franken er vanskelig. Det blir en litt mer personlig greie hvor grensa går. Skivebytte er i mitt hode franken. Modifiserte tannhjul er ikke franken. Men noe man nevner i en salgssituasjon.

Det spørs hva trådstarter er ute etter. Vil han ha en kul litt eldre th diver til en billig penge er kanskje en franken veien å gå hvis det ikke er så viktig med purismen. Vi er alle forskjellig.

Personlig har jeg en panda speedmaster. Den er franken. Det er en standard 145.022 kasse. Panda skive som ikke tilhører det ref nummeret. Verket (864) er chronometerutgaven av cal. 861. Disse kom kun i 18k gullutgaver av enkelte jubileumsutgaver. Med andre ord superfranken. I tillegg har den safirlokk bak som heller ikke fulgte ref nummer. Total franken. Men uret er mye penere enn originalen til omega...Dette syns jeg er ok så lenge man ikke prøver å lure noen i en salgssituasjon eller utgir uret for å være noe det ikke er.

Beklager en litt rotete post

Her kommer en enda mer rotete post :mrgreen:
Hva som er franken og ikke er et veldig interessant spørsmål som jeg også har grublet litt over. La oss se på det fra selgerens synsvinkel, og tenke på tre forskjellige scenarier:
  1. Alice er urmaker. Hun får inn en gammel klokke til reparasjon, og skifter ut en ødelagt timeviser med en ny av samme type. Har Alice sagt fra til Eieren Bob om dette, og hvis ja, bryr han seg? Bob legger senere ut denne for salg på ebay som "i original stand".
  2. Charlie er hobbyklokkereparatør. Han har kjøpt inn en boks med gamle fungerende klokker som ser veldig slitne ut fra en samler. Han sender skivene og viserne til India eller Kina og får dem malt på nytt i farger som ikke er helt som originalen, men ikke så langt unna. Han polerer kassene så de ser nye ut. Disse legges ut for salg på Ebay som NOS.
  3. Dave har robbet søppelspannet til urmaker Alice, og fått tak i mange gamle ødelagte klokker. Han forsøker å finne kombinasjoner av verk, visere, kasse, skive og krone som passer sammen fysisk men ikke nødvendigvis historisk. Han selger gjerne disse på ebay as-is, fungerende men uten garantier om presisjon eller gangreserve.
Etter min mening er Dave skurk og klokkene hans er klart franken. Charlie må spille med veldig åpne kort for å unngå skurkestempel, men jeg er usikker på om det kvalifiserer til franken-stempel. Når det gjelder Alice og Bob, synes jeg det er vanskeligere å si. Restaurering og vedlikehold av gamle klokker vil i mange tilfeller innebære utskifting av ødelagte eller skadede deler, men for meg teller det mye om dette gjøres med full åpenhet og bevissthet om kjente avvik fra original stand.

Ved å se på en Ebay-listing og hva slags andre ting selgeren har liggende ute (i tillegg til feedback selvsagt) kan man ofte identifisere selgeren som Bob, Charlie eller Dave og kjøpe eller la være deretter.

Takker for mye svar. Altså, som nevnt i første innlegg ønsker jeg bare en litt tøff og patinert vintage TH diver i god stand. Dersom noe på klokken er byttet, får dette være ok, da dette egentlig blir mer en ventepølse til noe annet jeg sparer til. Søkte litt på ebay istad, fant mye rart, og fant ut at man må ha paypal konto for å kjøpe fra Ebay? Isåfall må jeg anskaffe det først.

TH fra 1975-80 og oppover har jeg ikke noe særlig greie på. Her er nok @Jarl fr. mannen å spørre.

Hvis det er en ventepølse kan du jo like greit kjøpe en squale 50 atmos og spare noen kroner også. Squale produserte kassene til den første modellen du linket til og bruker de selv enda :)

@Andreaskh jeg har en Heuer 844/3 du kan få til en meget god pris. Den har ikke boks eller papirer, og er noe "frankenstein". Mer detaljer kan vi ta via PM hvis du er interessert.

Det ligger en TH Super proffesional 1000m på K/S til en rimelig penge.
Denne klokken er undervurdert prismessig i forhold til hva dette egentlig er.

Uret ble produsert i ca 15 år til tidlig 2000-tallet. Selve designet stammer fra heuer-tiden, atså før TAG kjøpte opp Heuer. Det finnes også versjoner med kun "Heuer" på skiva.

Vurderte denne selv, men konkluderte med at den ble litt stor desverre