Tanker om Zenith Chronomaster Triple calendar / Moonphase?

Medlem
18. mai 2022
Sted
Noreg
Hei,

Jeg vurderer en Zenith El Primero Chronomaster triple calendar / moonphase, ref. 01.0240.410.
Jeg finner ikke fryktelig mye informasjon om klokken, ei heller veldig mange til salgs.

Noen her som har erfaring med klokken, evt. innspill og tanker?

Jeg har vært, og er, ganske nøytral til Zenith som merke, men akkurat denne klokken liker jeg veldig godt, og jeg føler det er mye klokke for pengene. Men fremdeles liten usikkerhet som ligger under overflaten.

Vedlegg

• Zenith-El-Primero-Moon-Phase-01.0240.410-1.jpg
    Zenith-El-Primero-Moon-Phase-01.0240.410-1.jpg
    179,3 KB · Visninger: 0
Vet ikke noe om denne men når det gjelder kvalitet er vel Zenith på høyde med de beste vil jeg tro?

Og denne ser veldig snasen ut spør du meg.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Andyman
Vet ikke noe om denne men når det gjelder kvalitet er vel Zenith på høyde med de beste vil jeg tro?

-Jeg har iallefall opplevd en glimrende kvalitetsfølelse hver gang jeg har håndtert en Zenith.

Og, for dem som bryr seg om slikt - de lagde jo kronografverkene som ble brukt i Daytona i tiår.

(Vel, kronografverkene som ble brukt i det meste med kronograf i perioden, men uansett... )

Ja jeg syns den er veldig, veldig flott. Har i utgangspunktet kun lest og hørt godt om Zenith, men aldri vurdert en selv før jeg kom over denne…

Det er vel ikke så mange av de i Norge. Fine klokker. Sett noen til salgs de senere årene og vurdert de, men ikke handlet. Ligger vel for 40-50k på brukten mener jeg.

• Liker
Det skal ikke være noe å si på urverket. El Primero urverket er en gammel traver som har bevist sin rettmessig plass.

Et par ting å vurdere:
triple calendar er nok så omstendelig å stille, så med mindre det blir din eneste klokke ville jeg kostet på en winder i tillegg.

Service kostnad er også noe å ta med i vurdering. El primero er high beat urverk og chronograph. Med triple calendar blir ikke dette billig å sette bort til jevnlig service

Digger Zenith selv, har bl.a. en annen variant med samme urverk (Zenith El Primero 410 Limited Edition).

Nevnte modell synes jeg selv er utrolig mye klokke (og komplikasjoner) for pengene om man liker utseendet! :)

EDIT; ser @JonasV har gode tips også, men jeg synes det går veldig kjapt og greit egentlig, så ville ikke hatt det som noen show-stopper. Ift. servicekostnader så er det et poeng, særlig om klokke brukes mye, men igjen så kan det sjekkes forskjellig steder, kan hende noen uavhengige urmakere ikke tar alt for mye.. Men det er uansett greit å sjekke klokken man har tenkt å kjøpe om den trenger service (kjapt gjort hos en urmaker), hvis det er vanskelig å få til i praksis, så bør man ta høyde for det ift. pris/budsjett...

Redigert:
Det skal ikke være noe å si på urverket. El Primero urverket er en gammel traver som har bevist sin rettmessig plass.

Et par ting å vurdere:
triple calendar er nok så omstendelig å stille, så med mindre det blir din eneste klokke ville jeg kostet på en winder i tillegg.

Service kostnad er også noe å ta med i vurdering. El primero er high beat urverk og chronograph. Med triple calendar blir ikke dette billig å sette bort til jevnlig service

Gode poeng. Jeg har to andre klokker jeg bruker "aktivt", så en winder er sikkert fornuftig å kjøpe til.
Jeg var innom lokale urmaker i går og forhørte meg om service, og det koster nok litt ja. Dog mente han at det kunne gå 10 - 15 år mellom hver service. Jeg tenker at den klokken jeg evt. kjøper må forrige service regnes inn i prisen. Altså er det lenge siden forrige service må jeg regne inn en ekstra kostnad på 10`+.

Digger Zenith selv, har bl.a. en annen variant med samme urverk (Zenith El Primero 410 Limited Edition).

Nevnte modell synes jeg selv er utrolig mye klokke (og komplikasjoner) for pengene om man liker utseendet! :)

EDIT; ser @JonasV har gode tips også, men jeg synes det går veldig kjapt og greit egentlig, så ville ikke hatt det som noen show-stopper. Ift. servicekostnader så er det et poeng, særlig om klokke brukes mye, men igjen så kan det sjekkes forskjellig steder, kan hende noen uavhengige urmakere ikke tar alt for mye.. Men det er uansett greit å sjekke klokken man har tenkt å kjøpe om den trenger service (kjapt gjort hos en urmaker), hvis det er vanskelig å få til i praksis, så bør man ta høyde for det ift. pris/budsjett...

Jeg har sett på den modellen også, veldig fin :)

Takk for innspill, som nevnt i svaret over tenker jeg det samme hva gjelder service (y)

Vedr. stille kalendet etc. er det ofte jeg ikke gidder å gjøre de andre klokkene om jeg ikke skal bruke de i flere dager / uker av gangen. Jeg forstod at det ikke er så heldig å stille dato så ofte, ei heller til alle døgnets tider da det kan tære på urverket. Vet ikke hvor "riktig" det er.

Dette er vel en indikasjon på markedet:

• Liker

Fint eksemplar, synd den ikke står til salgs lengre.

Da er jeg den glade eier av denne, takk for tipset ☺️