Tanker rundt PAM423

Fredrik4628

Støttemedlem
Medlem
1. juni 2014
Sted
Bergen
Jeg sitter og vurderer en PAM423. Har funnet et perfekt eksemplar i utlandet til en fornuftig pris.
Men.. Jeg blir litt skremt av de 47mm klokken rommer og er uten mulighet til å prøve en PAM i 47mm.

Er det noen som har innspill her? Hadde en gang en Power reserve i 40mm som var fantastisk og en 44 mm som var på grensen til hva håndleddet mitt fant komfortabelt.

47mm virker voldsomt:confused:

Redigert:
Voldsomt

Trakk den samme konklusjonen da jeg prøvde både 47 og 45 modellene hos Bjerke i går. Venter med spenning på at de igjen får inn PAM 512 i 42 mm. Uten å være noen som helst ekspert høres det ut fra andres prøving at Luminor virker større enn Radiomir på hånden.

Hvis du syns 44mm er på grensen av hva armen tåler av størrelse, så er jo 47 tross alt 3mm større :)
Hvis 44mm du hadde var en Luminor å ikke en 1950 kasse så føles ikke forskjellen så stor.
En ny 44 mm i 1950 kasse føles mindre enn den vanlige 44mm luminoren.
Jeg velger selv å tro at jeg har små armer, å elsker 372 en.

Jeg sier go for it.

Størrelsen på en 47mm "1950" kasse med manuelt opptrekk, oppleves IKKE som større enn en 44mm med automatisk opptrekk.

En 423 ligger lavere på armen og lugsene er mer "bøyd", slik at de ekstra 3mm merkes ikke i praksis.

Smaken er som kjent todelt, men jeg hadde fremfor en 423 heller sett på 422 hvor "PR" er på baksiden, dermed blir skiven renere og mer "Panerai klassisk".

Om du ikke bryr deg om at uret er "utenlandsk" (noe du bør gjøre på Panerai), så har jo Briliant en 422 for salg:
http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=57982250&searchclickthrough=true&searchQuery=Panerai

Takk for gode tips! Jeg skal sjekke ut den som ligger til salgs i Oslo.
Jeg synes den 1950 kassen med de viserene er helt nydelig. Sjeldent sett penere klokke. Legger den seg som dere sier litt lavere på håndleddet, så kan det virkelig være noe!

@Gin"Om du ikke bryr deg om at uret er "utenlandsk" (noe du bør gjøre på Panerai)" . Hva er egentlig problemstillingene rundt Panerai fra utlandet? Er det høyere risiko for gode fakes, garanti/serviceutfordringer eller annet?

Min Panerai kommer fra Spania, men jeg har snakket med to av tre eiere før jeg kjøpte, alle var TS-folk. Har jeg kjøpt en sitron?

Størrelsen på en 47mm "1950" kasse med manuelt opptrekk, oppleves IKKE som større enn en 44mm med automatisk opptrekk.

En 423 ligger lavere på armen og lugsene er mer "bøyd", slik at de ekstra 3mm merkes ikke i praksis.

Smaken er som kjent todelt, men jeg hadde fremfor en 423 heller sett på 422 hvor "PR" er på baksiden, dermed blir skiven renere og mer "Panerai klassisk".

Om du ikke bryr deg om at uret er "utenlandsk" (noe du bør gjøre på Panerai), så har jo Briliant en 422 for salg:
http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=57982250&searchclickthrough=true&searchQuery=Panerai

@Gin"Om du ikke bryr deg om at uret er "utenlandsk" (noe du bør gjøre på Panerai)" . Hva er egentlig problemstillingene rundt Panerai fra utlandet? Er det høyere risiko for gode fakes, garanti/serviceutfordringer eller annet?

Min Panerai kommer fra Spania, men jeg har snakket med to av tre eiere før jeg kjøpte, alle var TS-folk. Har jeg kjøpt en sitron?

Nei problemet er nødvendigvis ikke fakes, men at på Panerai så er vi som kunder her i Norge, prisgitt kun en AD og denne har vist en litt strikt holdning til utenlandskjøpte ur.
Ser du f.eks. på deres hjemmeside for verdibekreftelse:
http://urmakerbjerke.no/no/produkte...ftelse/Vilkår+for+verdivurdering.9UFRjYYc.ips
Så skjønner du litt av holdningen deres til utenlandskjøpte ur, noe jeg har forståelse for.

Når dette er sagt, så tar de imot service på ALLE de merker som de selger, uavhengig hvor disse urene er blitt kjøpt.

Personlig finner jeg det tryggest og hyggligst å handle "Norske" ur. Det er da også enklere å stille krav til AD'n, hvis noe skulle skje med uret.

Jeg skal ikke plage tråden mer enn met et innlegg til med dette temaet. Jeg sjekket med Bjerke før jeg kjøpte PAM 312, og det er som du sier, de tar imot service på alle ur, men gir ikke verdibekreftelse til utlandskjøpte ur uten dokumentasjon på betalt MVA.

Jeg er helt enig med deg når det gjelder en striks policy når det gjelder avgift, det er nå en gang sånn at den eksisterer, og da må den betales.

Uret hadde noen avvik mht gangen, så jeg fikk Tiedemann til å måle det, og foreta en justering av anker + et par småjusteringer til. Langt i bakhodet hadde jeg også en tanke om at det er greit å få bekreftet at uret er ekte, ikke det at jeg har noen som helst grunn til å mistro de to tidligere eierne jeg vet hvem er. Tiedemann hadde ingen merknader til urets ektehet.

Nei problemet er nødvendigvis ikke fakes, men at på Panerai så er vi som kunder her i Norge, prisgitt kun en AD og denne har vist en litt strikt holdning til utenlandskjøpte ur.
Ser du f.eks. på deres hjemmeside for verdibekreftelse:
http://urmakerbjerke.no/no/produkte...ftelse/Vilkår+for+verdivurdering.9UFRjYYc.ips
Så skjønner du litt av holdningen deres til utenlandskjøpte ur, noe jeg har forståelse for.

Når dette er sagt, så tar de imot service på ALLE de merker som de selger, uavhengig hvor disse urene er blitt kjøpt.

Personlig finner jeg det tryggest og hyggligst å handle "Norske" ur. Det er da også enklere å stille krav til AD'n, hvis noe skulle skje med uret.

Hei! Jeg har hatt en slik. Absolutt en flott klokke, jeg kjøpte denne etter en sommerflørt med en 312. Det er som Gin sier, den bærer ikke større enn en 44mm med automatisk opptrekk. Diameteren er litt større, men jeg kan ikke si forskjellen var graverende.
Personlig synes jeg nok 422 er hakket kulere nå faktisk, begrunnet med at den har PR-indikator på baksiden. (Den har faktisk lume på baksiden også:) )

Om du ønsker et enda lavere tyngdepunkt gjelder 372. Det er riktignok ikke mye som skiller, men baklokket er bittelitt tynnere, trolig pga fravær av modul for sekunder eller PR..?

Slenger ved noen bilder av 423, og der jeg sammenligner 312 med 423.

312'n så da brutalt stor ut på dine supre bilder @Thomas84:mrgreen:

Redigert av en moderator:
Jeg har blitt helt solgt til 422 - etter en ultrakort vårflørt med 312. Lavere, ser rett og slett hakket bedre ut på alle måter. Jeg har lagt ut et bytteønske - 312 mot 422 i "klokker ønskes" tråden, men jeg tror det er svært lav sannsynlighet for at noen gir seg til kjenne.

Lider ikke akkurat noen nød med 312 heller, nå koser jeg meg med å kjøpe remmer. Får inn en svært lett brukt Simona Di Stefano Michelangelo jeg har kjøpt på Paneristi.com.

Nei - 372 er ørlite slankere enn 422.
372 kommer nå med safirglass for de som liker det.