Tar urverk skade av at en viser blir bremset?

Medlem
7. des. 2010
Sted
Bergen
Min kone klarte å miste min nye vintage Doxa rett i bakken i dag. Den landet rett på trynet i en brostein. Fikk nesten panikkangst, men klarte så vidt å hindre meg selv i å bli svært teit og lot det bli med litt kaldsvetting og et fåmete flir. Slike ting skjer.

Glasset overlevde, og bezelen fikk noen småriper, det er ikke så farlig. Men minuttviseren har tydeligvis løsnet litt eller bøyd seg ørlite utover, fordi sekundviseren nå stopper i den. Den kan lett dras forbi med kronen, men når den går selv, så stopper den av friksjonen når de møtes. Urverket har ikke hack, så det kan ikke stoppes.

Mitt spørsmål er om dette er skadelig for urverket, at det blir stoppet av en fysisk hindring på sekundviseren, eller er det ikke noe problem at den ligger slik til en urmaker får sett på den?

Ikke rør den, la den være i stoppet stilling og få den til urmakeren så fikser han viserne til deg.
Jeg gjorde det samme med en Certina DS2, klaska den i sementgulvet så viserne spratt helt av. Glasset knustes også, men ingen skade på urverket, heldigvis.

Jeg ville latt den ligge i ro, viserne blir fort stygge hvis du drar minuttviseren under og med mindre du skal passe på å gjøre det hvert minutt de neste 30-40 timene vil urverket bli bremset uansett..