Tegneprogram...

Greg

Støttemedlem
Medlem
21. feb. 2008
Sted
Bærum
Er i gang med et lite prosjekt, og i den forbindelse kunne jeg tenke meg å bruke pc (ikke mac da jeg ikke har dette) og tegne/designe litt. Er snakk om klokker, og det ideelle hadde vært både muligheten til å tegne deler av urverk, men først og fremst eksteriør, DVs kasse, krone, og skive. Jeg har skjønt at det er noe som heter Solidworks som benyttes av de store gutta (og for alt jeg vet av de "små" også? ) men selv om jeg ikke klarer å finne prisen på dette, sier noe meg at det er dyrt. Finnes det noe brukbart der ute som er til "hobbybruk" ?

Dette er ukjent farvann for meg, så jeg er lett å lede, men brukervennlighet vil nok overgå hvor avansert man kan få det, hvis dere skjønner. men å kunne tegne 3D hadde vært en superfordel, og da med oversikt over alt av mål til en hver tid.

Når jeg skriver "deler av urverk" ser jeg for meg i hvert fall at jeg kan tegne et urverk fra utsiden, slik som man vil se det når det ligger fremfor deg, i og med at det er der jeg vil se på muligheter for modifikasjon (et tenkt eksempel: å lage en datokomplikasjon på et verk som i utgangspunktet ikke har dette). Jeg trenger ikke å designe hele urverket med andre ord.

Spent på svar.

:):):)

Ønsker du å tegne delene i urverket i 2D som du ville gjort om du satt med penn og papir eller ønsker du å modelere en og en del for å så sette det sammen?

Usikker på hva som brukes i klokkeverden, men Autodesk Inventor er hakket mer intuitivt enn SolidWorks. Bruker begge deler i jobb og studier og i 9/10 tilfeller foretrekker jeg Inventor.

Send meg PM ang. lisens, tror jeg har en du kan låne. Og ja, det er dyrt å skulle kjøpe en lisens. Tror vi snakker opp mot 50k.

• Liker
Reaksjoner: Greg
Ønsker du å tegne delene i urverket i 2D som du ville gjort om du satt med penn og papir eller ønsker du å modelere en og en del for å så sette det sammen?

Usikker på hva som brukes i klokkeverden, men Autodesk Inventor er hakket mer intuitivt enn SolidWorks. Bruker begge deler i jobb og studier og i 9/10 tilfeller foretrekker jeg Inventor.

Send meg PM ang. lisens, tror jeg har en du kan låne. Og ja, det er dyrt å skulle kjøpe en lisens. Tror vi snakker opp mot 50k.

En kan jobbe ganske lenge på prøvelisenser, de varer vell en måned i slengen og man kan bare ta en måned på 2015, en måned på 2014 osv osv :)

• Liker
Reaksjoner: Greg