teit spørsmål jeg ikke får ut av hodet

Medlem
31. juli 2010
Sted
Stavanger
Klokkenes vannbestandighet har lenge fungert som et argument på hvor "tøft og robust" et ur er. Noen ur er designet som dykkerur der noe av funksjonen til uret er å tåle svært mange dybdemeter, og det har til og med vært litt konkurranse i hvem som kan lage det ALLER tøffeste uret (ref oljefyllte kasser o.l.)

Mitt spørsmål er på stikkmotsatte egenskap. Man snakker ofte om ur som har vært i verdensrommet. Men har disse klokkene vært utsatt for de faktiske forhold som er i verdensrommet? Tåler de/fungerer de i et vakuum?

Man skulle jo tro at kassene på klokker er laget for å ta i mot trykk og at pakninger osv blir trykket sammen slik at de blir tettere og tettere helt til den strukturelle integriteten i materialet ryker?

Hadde det vært kult å ha et ur som tåler ekstremt undertrykk? Ikke at det har noen praktisk verdi, men vi trenger jo ikke en vanntetthet på 2000m heller.

Så til mitt spørsmål:
Kan man lage et ur som tåler både over- og undertrykk?

Sinn har dette på noen klokker, bl.a. dykkerurene sine.

low pressure resistant

The compression resistance of a water-resistant watch is always related to the increased external pressure that would be experienced in the form of a column of water pressing down onto the watch case, whereas high-altitude resistance is related to reduced external pressure as encountered at high altitude above sea level. If the pressure outside the watch case falls, the difference between the pressure inside and outside the case acts as a force pushing from the inside out. Special design features have to be incorporated to ensure that the glass cannot escape from its press fit.

Så til mitt spørsmål:
Kan man lage et ur som tåler både over- og undertrykk?

Ethvert ur med heliumsventil tåler jo dette.
Under dekompresjon vil omgivelsene ha et lavere trykk enn det som har opparbeidet seg inni klokken.

Ellers har vel ikke vacuum noe å si så lenge tyngdekraften er til stede.

Ethvert ur med heliumsventil tåler jo dette.
Under dekompresjon vil omgivelsene ha et lavere trykk enn det som har opparbeidet seg inni klokken.

Ellers har vel ikke vacuum noe å si så lenge tyngdekraften er til stede.

Heliumsventilen er kun aktuell om du sitter i kompresjonskammer. Der vil små heliummolekyler kunne vandre gjennom pakningsmaterialet. Når man dekomprimeres vil ikke disse kunne vandre ut gjennom pakningsmaterialet igjen i raskt nok tempo til å hindre glasset i å bli blåst ut. Derfor slipper heliumsventilen ut igjen disse heliummolekylene.

Egentlig et spennende spørsmål du stiller ErikR. Vil anta at alle dykkerur på markedet benytter seg av trykkdifferansen for å få kassene sine vanntett. Om man legger samme ur under vakum vil glasset bli trukket ut av skiven. Noe behovet for heliumsventil sådan beviser. Da kan man jo også konkludere at dykkerur ikke tåler store negative differentsialtrykk.
Om det har noe praktisk betydning er en annen sak.. Skal litt til å opparbeide seg disse store negative differentsialtrykkene uten å først lage et kunstig høyt overtrykk.. Vi har jo tross alt bare 1 bar trykk her på jordoverflaten. Og urverket tipper jeg også vil fungere i vakum.

Så, om vi rent teoretisk tenker oss at trykket på jorden her er 10-20 bar og vi sender en klokke ut i verdensrommet, hvor det er vakum. Da skulle jeg tro at glasset på klokken hadde blitt blåst ut. (Heliumventil eller ikke. Rett og slett fordi heluimventilen kun slipper ut helium)
Men.. Sånn som verden er skrudd sammen så vil nok ikke det bli en problemstilling før vi koloniserer andre planeter med store atmosfæretrykk.... :p

Heliumsventilen er kun aktuell om du sitter i kompresjonskammer. Der vil små heliummolekyler kunne vandre gjennom pakningsmaterialet. Når man dekomprimeres vil ikke disse kunne vandre ut gjennom pakningsmaterialet igjen i raskt nok tempo til å hindre glasset i å bli blåst ut. Derfor slipper heliumsventilen ut igjen disse heliummolekylene.

Egentlig et spennende spørsmål du stiller ErikR. Vil anta at alle dykkerur på markedet benytter seg av trykkdifferansen for å få kassene sine vanntett. Om man legger samme ur under vakum vil glasset bli trukket ut av skiven. Noe behovet for heliumsventil sådan beviser. Da kan man jo også konkludere at dykkerur ikke tåler store negative differentsialtrykk.
Om det har noe praktisk betydning er en annen sak.. Skal litt til å opparbeide seg disse store negative differentsialtrykkene uten å først lage et kunstig høyt overtrykk.. Vi har jo tross alt bare 1 bar trykk her på jordoverflaten. Og urverket tipper jeg også vil fungere i vakum.

Kassen må da være 100% tett. Hvis uret er i et vakuum vil nok glasset forlate kassen som du sier. Siden man lager en "tett" romstasjon så må det vel være mulig å lage en tett kasse også? De har strengt tatt vinduer på romstasjonen og. Krona og stem kan bli litt trøblete da. Hvis man ikke bruker en krone som er basert på magnetisme da.

Jeeez...makan til hasjfantasier her på fredagskvelden...:roll:;) Ko koo, Houston we have nooo problems.:p

Jeg vil tippe at de fleste litt solide klokker tåler et innvendig overtrykk på den ene fattige baren som vil forsøke å presse glasset ut fra innsiden.

Jeeez...makan til hasjfantasier her på fredagskvelden...:roll:;) Ko koo, Houston we have nooo problems.:p

Jeg vil tippe at de fleste litt solide klokker tåler et innvendig overtrykk på den ene fattige baren som vil forsøke å presse glasset ut fra innsiden.

Hmm. Ikke mye fysikk kunnskap som sitter igjen hos meg kjenner jeg. Men du sier et bar overtrykk. Jeg stusser på dette. Jeg stusser ikke på at kassen er ladet med 1bar trykk og verdensrommet har 0 bar, men på at den relative differansen meloom 0 og 1 bar ikke er betydningsfult i dette tilfellet. Mulig du har rett, men magefølelsen stusser altså på dette.

Lar denne hvile i fred. Jeg har fått nok sjelero til å ikke ofre dette spørsmålet så mye mer energi.

He he. Grunnen til at jeg tror glasset fremdeles vil sitte fast er friksjon.
Husk at denne skal overvinnes før enhver bevegelse starter.

Kassen må da være 100% tett. Hvis uret er i et vakuum vil nok glasset forlate kassen som du sier. Siden man lager en "tett" romstasjon så må det vel være mulig å lage en tett kasse også? De har strengt tatt vinduer på romstasjonen og. Krona og stem kan bli litt trøblete da. Hvis man ikke bruker en krone som er basert på magnetisme da.

......

Prøvde å få fram at dette bare blir en teoretisk øvelse. Blant annet fordi vi aldri vil kunne finne et perfekt vakum. ;) Kassen overlever uten tvil det undertrykket vi finner i verdensrommet.

Edit: Begrunnelse for dette. Trykket på jorden er ca 102kPa (102000 Pa), trykket på månen er ca 1nPa (0,000000001 Pa). Speedmasteren overlevde på månen.. Trykket midt i verdensrommet er selvsagt enda litt mindre. Men.. Tror vi kan neglisjere den forskjellen. ;)

"Alle" dykkerur har en gjenget ring som holder glasset ned og dermed trykker pakningen(e) sammen på samme måte som baklokket. Denne holder helt garantert 1 bar undertrykk. Verre med vanlige ur der glasset ikke holdes av noe på utsiden. Jeg vet ikke om det er limt på eller hva - f eks sinn 856.

Det med heliumet kan jeg ikke så mye om, men det er antagelig snakk om at helium relativt lett vandrer gjennom pakningene og at trykket inne i urkassen dermed blir opp mot det samme som inne i trykkammeret. Vet ikke helt hvor stort trykk det er snakk om, men tipper opp mot 15 bar? Noen som har peiling?

........ (Heliumventil eller ikke. Rett og slett fordi heluimventilen kun slipper ut helium)............................ :p

Hmmmm - hvor var det nå jeg la den tegningen av en "heliumsventil"....... Uansett, en "heliumsventil" slipper ut overtrykket inni en klokke - uavhengig av gassens sammensettning. He he - luft er jo også en gass, riktignok en blandingsgass :D

Frode.

Tja...
Uten å ha studert heliumventilenes konstruksjon, så kan det tenkes konstruert en helium overtrykksventil som slipper ut helium, men ikke luft. Grunnen til at det heter heliumventil og ikke luftventil er at heliummolekylet er så mye mindre enn oksygenmolekylene og nitrogenmolekylene som ellers utgjør luften vi puster i, at dette lille atomet angivelig kan vandre rett gjennom glass, keramikk, endel syntetiske materialer og noen metaller, og dermed over tid snike seg inn i en ellers 100% vann og lufttett klokke.

Jeg tror heller ikke at et indre overtrykk på 1atm -ca 1Kg pr kvadratcentimeter, som utgjør ca 7Kg på en PO´s 30mm glass vil "poppe" ut dette. (men lettere konstruerte dressur kan nok få en utfordring..)

Fortis har lenge gjordt et stort nummer ut av at deres cosmonaut-serie faktisk har vært båret utenpå romdrakten av russiske kosmonauter. De samme kosmonautene trener vektløshet i store, vannfylte dykketanker, så disse urene er også vanntette til 200m. (ikke prøv det med en Omega speedmaster... ;) )

:cool:

Hmmmm - hvor var det nå jeg la den tegningen av en "heliumsventil"....... Uansett, en "heliumsventil" slipper ut overtrykket inni en klokke - uavhengig av gassens sammensettning. He he - luft er jo også en gass, riktignok en blandingsgass :D

Frode.

På wikipedia står det at heliumventilen slipper ut helium sammen med andre gasser brukt i trykkammeret. På Omega og Rolex sine sider står det at heliumventilen utelukkende slipper ut helium.
Rent sånn logisk, når jeg tenker etter, har jeg størst tro jo din og wikipedia sin forklaring..

Jeg tror nok heliumventilen vil slippe ut et overtrykk av en hvilken som helst gass, men den eneste gassen som faktisk klarer å "piple" inn i klokken under lange metningsdykk er angivelig helium, grunnet molekylets (atomets) lille størrelse. -Dersom andre molekyler ikke slapp ut av ventilen ville det være påkrevet at ventilen til enhver tid var det høyeste punktet på klokken da heliumet er lettest og stiger "til værs" også inne i klokken.
Dersom oksygen og nitrogen også finner veien inn i klokken under høyt trykk, så ville vel dette narre trykktestapparatene hos urmakerne som benytter vanlig luft med overtrykk og undertrykk til å analysere vanntetthet? :confused:

Jeg tror nok heliumventilen vil slippe ut et overtrykk av en hvilken som helst gass, men den eneste gassen som faktisk klarer å "piple" inn i klokken under lange metningsdykk er angivelig helium, grunnet molekylets (atomets) lille størrelse. -Dersom andre molekyler ikke slapp ut av ventilen ville det være påkrevet at ventilen til enhver tid var det høyeste punktet på klokken da heliumet er lettest og stiger "til værs" også inne i klokken.
Dersom oksygen og nitrogen også finner veien inn i klokken under høyt trykk, så ville vel dette narre trykktestapparatene hos urmakerne som benytter vanlig luft med overtrykk og undertrykk til å analysere vanntetthet? :confused:

Om ventilen så hadde vært slik at den kun slipper ut helium, noe jeg nå tviler på, så hadde den ikke trengt å være høyeste punktet. Luft er (heldigvis) en blandinggass og ikke delt av sjikt. :p

Gjennomtrengingen gjennom pakningsmaterialet skjer så saktet (derav behovet for en ventil) at det ikke er et problem ved trykktesting.

Om ventilen så hadde vært slik at den kun slipper ut helium, noe jeg nå tviler på, så hadde den ikke trengt å være høyeste punktet. Luft er (heldigvis) en blandinggass og ikke delt av sjikt. :p
Good point Sir! Når jeg tenker meg om så hadde det vel blitt problemer med dykking med trimix på flaske om all heliumen kom først, etterfulgt av tyngre gasser mot slutten av dykket. I stand corrected. ;)

Good point Sir! Når jeg tenker meg om så hadde det vel blitt problemer med dykking med trimix på flaske om all heliumen kom først, etterfulgt av tyngre gasser mot slutten av dykket. I stand corrected. ;)

Hehe, når det er sagt så finnes det ingen fysiske lover som hindrer nettopp det i å skje.
På samme måte som at det ikke er umulig for all oksygenet i verden å samle seg i en liten klump rett over Drøbak før det setter kursen rett opp og dermed etterlater oss alle uten oksygen. Ikke umulig, bare svært usannsynlig. Morsom verden vi lever i. :p

Men det var en digresjon. :D

Det var bra dere to ble enige til slutt :D Legger ved to skisser. Den som forlanger forklaring på skissene får holde pils og pizza ved neste TS-He-Valve Design Revue.

HeV1.jpg

HeV2.gif

Frode.