Tekniske spørsmål

Medlem
31. juli 2010
Sted
Stavanger
Lurer på 2 ting.

1.

Et urverk oskillerer 36000 vph (vibrations per hour). Dvs 10 vibrasjon/sekund.
Et annet ur oskillerer med 28800 vph. Dvs. 8 vibrasjoner/sekund

Er det slik at opplevelsen av hvilken grad sekundviseren "glir" bestemmes av hvor mange vibrasjoner verket har? Jo flere vibrasjoner skulle jo i mitt hode bety at sekundviseren "hopper" oftere og det ser ut som en mer "smooth" bevegelse. er dette riktig?

2. Antall juveler i et verk. Hva betyr dette? Vet at Seiko springdive har 50 juveler. Har dette noe å si på hvor "smooth" viserne går?

Har disse to (vph + juveler) kombinert noen effekt?.

Erik

Spm. 1 skal jeg ikke svare sikkert på. Det kan sikkert noen andre gjøre, men jeg er av den oppfatning at balansefjærens frekvens avgjør sekundviserens gange.

Til 2, så har antallet juveler/stener i dag ikke noen spesiell betydning for klokkens prestasjoner.

Denne (klassiske) artikkelen fra Timezone.com gir deg en god innføring i hvorfor flere ikke nødvendigvis er bedre når det kommer til juveler.

Et urverk oskillerer 36000 vph (vibrations per hour). Dvs 10 vibrasjon/sekund.
Et annet ur oskillerer med 28800 vph. Dvs. 8 vibrasjoner/sekund

Er det slik at opplevelsen av hvilken grad sekundviseren "glir" bestemmes av hvor mange vibrasjoner verket har? Jo flere vibrasjoner skulle jo i mitt hode bety at sekundviseren "hopper" oftere og det ser ut som en mer "smooth" bevegelse. er dette riktig?
Jeg vet ikke om du har fått svar på dette, men det stemmer at sekundviseren vil gli glattere hvis urverket har høyere frekvens. 28800 bph tilsvarer 4Hz, sekundviseren flytter seg 4 ganger sekund. Tilsvarende flytter den seg 5 ganger pr sekund på 36000vph.

Det er vel generelt slik at høyere frekvens ofte betyr høyere nøyaktighet, men til gjengjeld mer sårbart og servicehungrig verk.

Jeg vet ikke om du har fått svar på dette, men det stemmer at sekundviseren vil gli glattere hvis urverket har høyere frekvens. 28800 bph tilsvarer 4Hz, sekundviseren flytter seg 4 ganger sekund. Tilsvarende flytter den seg 5 ganger pr sekund på 36000vph.

Ikke for å være besservisser, men 28800 er vel strengt tatt 8 ganger per sek og 36000 er 10 om man antar at det er 3600 sek i en time. Eller?

Ikke for å være besservisser, men 28800 er vel strengt tatt 8 ganger per sek og 36000 er 10 om man antar at det er 3600 sek i en time. Eller?

Det svinger frem og tilbake, viseren beveger seg bare når det svinges frem, 8 svingninger gir 4 bevegelser av viseren

Det svinger frem og tilbake, viseren beveger seg bare når det svinges frem, 8 svingninger gir 4 bevegelser av viseren

attachment.php

Du har selvfølgelig rett, Raga, sekundviseren beveger seg én gang pr beat. Mea culpa, jeg som blander begreper her. Frekvensen til verket er gitt ved antall perioder pr sekund, det vil si én gang den ene veien og én gang den andre veien. Det betyr antall beats pr sek delt på 2.