I 1876, ble Jacques David, som senere ble direktør for Longines, sendt til USA får å undersøke amerikanske klokke fabrikker. Da han returnerte skrev han en 108 siders rapport som gir detaljert informasjon om den Amerikanske klokke produksjonen. Sin oppsummering var at den sveitsiske ur industrien ville bli ødelagt dersom ikke umiddelbare tiltak ble tatt. Denne raporten er det flere som sier er sannsynligvis det viktigste dokumentet i historien til moderne urproduksjon. Det han så var produksjon av urverk på samlebånd under et å samme tak. Sveitsisk ur produksjon drev fortsatt med at forskjellige hus i hver by eller landsby produserte hver sin del, og tilslutt ble klokka satt sammen. Nesten alle av de store Sveitiske ur fabrikatene som vi fortsatt kjenner i dag, var avhenige av disse lokale små produsentene, som hadde spesialisert seg på å produsere hver sin del.
I midten til slutten av 1800-tallet produsere amerikanske ur selskaper noen av de fineste klokker i verden, og amerikanske jernbane-klasse klokker var i høy etterspørsel. De var også dyre, en høyverdig amerikansk jernbane klokke kan koste det samme som en månedslønn i mange tilfeller, og for mange, var prisen rett og slett ute av rekkevidde.
I et forsøk på å tjene en andel av det lukrative amerikanske ur markedet, begynte sveitsiske ur produsenter å produsere klokker som lignet amerikanske jernbane-grade lommeur, men som selges til en lavere pris. Mange av disse klokkene hadde navn som lignet på navn eller initialer av amerikanske produsenter og modeller. For eksempel ble den amerikanske Hampden merket kopiert med klokke merket "Hampton", ble Elgin kopiert som "Elfin", og Illinois "Bunn Special" kan bli "Benn Special" på en sveitsisk forfalskning. Og ikke bare navnene var like, så brukte mange av disse imitasjon klokkene samme design og plate oppsett som var nesten identisk med kjente amerikanske merkevarer.
19. april 1891, en post tog kjent som nr 4 var på reise østover på samme spor som en overnattingstog som var på vei vestover. Lokføreren av overnattingstoget ble gitt skriftlig pålegg om å la den raskgående post toget passere på Kipton, Ohio, en liten stasjon vest for Oberlin. Overnattings toget kjørte ut på sidesporet som avtalt i henhold til lokførerens ur. Dessverre så hadde lommeuret til lokføreren som var på vakt på overnattings toget stoppet i fire minutter, og deretter startet opp igjen. Da toget rullet ut på hovedsporet til gal tid, kolliderte togene på Kipton, som drepe både lokførere og seks post funksjonærer. Jernbanen og posten led betydelige eiendomelige tap.
Etter Kipton katastrofen, ble en kommisjon nedsatt for å etablere standarder for tidtaking som skulle bli vedtatt av alle jernbaner. Pålitelig og nøyaktig tidtaking ble sett på som nøkkelen til jernbanen sikkerhet, og i 1893 ble den generelle Railroad Timepiece Standards vedtatt. Dette, sammen med en mer formalisert system av klokke inspeksjon og vedlikehold, var et betydelig skritt mot tryggere jernbane!
Dermed ble den amerikanske "Railroad" Lommeuret født, og hver klokke var et mesterverk av presisjon, holdbarhet og nøyaktighet. Amerikanske produsenter ville tilby bare deres høyeste grad av klokker for jernbane tjenesten, men det er mer enn bare nøyaktighet som har gjort den amerikanske Railroad klokken så ønskelig i dag.
Dessverre er alle disse gamle klokkefabrikkene borte i dag. Noen navn brukes fortsatt. Gruen, Bell og Hamilton. Men disse navnene brukes nå av sveitiske produsenter.
Her om dagen fikk jeg en kjent Railroad klassiker i posten fra rundt 1915. Illinois Bunnspcial 21 jewels. Kjøpt på Ebay av en selger i Ohio.
Klokka trengte en ny fjær og en rens.
Må si jeg liker de dekorerte detaljene på klobene.
Selv fjærhuset er dekorert.
Selv etter en vask måtte gammel olje pusses vekk.
Ferdig renset og oljet. Neste steg blir å feste skive og visere samt å shine kassa. Men det blir en annen dag.
Legger med en video fra youtube som er fra fabrikken Illinois Watch factory! Den er 52 min lang.
[video=youtube_share;vTQT6PwgJTA]http://youtu.be/vTQT6PwgJTA[/video]
Takk for titten!
I midten til slutten av 1800-tallet produsere amerikanske ur selskaper noen av de fineste klokker i verden, og amerikanske jernbane-klasse klokker var i høy etterspørsel. De var også dyre, en høyverdig amerikansk jernbane klokke kan koste det samme som en månedslønn i mange tilfeller, og for mange, var prisen rett og slett ute av rekkevidde.
I et forsøk på å tjene en andel av det lukrative amerikanske ur markedet, begynte sveitsiske ur produsenter å produsere klokker som lignet amerikanske jernbane-grade lommeur, men som selges til en lavere pris. Mange av disse klokkene hadde navn som lignet på navn eller initialer av amerikanske produsenter og modeller. For eksempel ble den amerikanske Hampden merket kopiert med klokke merket "Hampton", ble Elgin kopiert som "Elfin", og Illinois "Bunn Special" kan bli "Benn Special" på en sveitsisk forfalskning. Og ikke bare navnene var like, så brukte mange av disse imitasjon klokkene samme design og plate oppsett som var nesten identisk med kjente amerikanske merkevarer.
19. april 1891, en post tog kjent som nr 4 var på reise østover på samme spor som en overnattingstog som var på vei vestover. Lokføreren av overnattingstoget ble gitt skriftlig pålegg om å la den raskgående post toget passere på Kipton, Ohio, en liten stasjon vest for Oberlin. Overnattings toget kjørte ut på sidesporet som avtalt i henhold til lokførerens ur. Dessverre så hadde lommeuret til lokføreren som var på vakt på overnattings toget stoppet i fire minutter, og deretter startet opp igjen. Da toget rullet ut på hovedsporet til gal tid, kolliderte togene på Kipton, som drepe både lokførere og seks post funksjonærer. Jernbanen og posten led betydelige eiendomelige tap.
Etter Kipton katastrofen, ble en kommisjon nedsatt for å etablere standarder for tidtaking som skulle bli vedtatt av alle jernbaner. Pålitelig og nøyaktig tidtaking ble sett på som nøkkelen til jernbanen sikkerhet, og i 1893 ble den generelle Railroad Timepiece Standards vedtatt. Dette, sammen med en mer formalisert system av klokke inspeksjon og vedlikehold, var et betydelig skritt mot tryggere jernbane!
Dermed ble den amerikanske "Railroad" Lommeuret født, og hver klokke var et mesterverk av presisjon, holdbarhet og nøyaktighet. Amerikanske produsenter ville tilby bare deres høyeste grad av klokker for jernbane tjenesten, men det er mer enn bare nøyaktighet som har gjort den amerikanske Railroad klokken så ønskelig i dag.
Dessverre er alle disse gamle klokkefabrikkene borte i dag. Noen navn brukes fortsatt. Gruen, Bell og Hamilton. Men disse navnene brukes nå av sveitiske produsenter.
Her om dagen fikk jeg en kjent Railroad klassiker i posten fra rundt 1915. Illinois Bunnspcial 21 jewels. Kjøpt på Ebay av en selger i Ohio.
Klokka trengte en ny fjær og en rens.
Må si jeg liker de dekorerte detaljene på klobene.
Selv fjærhuset er dekorert.
Selv etter en vask måtte gammel olje pusses vekk.
Ferdig renset og oljet. Neste steg blir å feste skive og visere samt å shine kassa. Men det blir en annen dag.
Legger med en video fra youtube som er fra fabrikken Illinois Watch factory! Den er 52 min lang.
[video=youtube_share;vTQT6PwgJTA]http://youtu.be/vTQT6PwgJTA[/video]
Takk for titten!
Redigert: