They see us (t)rollin' - they hatin'

Medlem
26. jan. 2012
Sted
Kolbotn
Håper ikke agurktiden er over helt enda.

Tenkte ta initiativ til en diskusjon om troll og trolling.
Jeg begynner å mistenke at alle forum og miljøer på nett idag har dem.

Klassiske trollerier på dette forum er jo å slenge inn brannfakler som:

"Rolex er harry"
"Gull-ur er harry"
"Du kan va harry!"

Med mine mørke år i minne og fartstid som World of Warcraft-spiller så var en stående brannfakkel der å beskylde andre spillerklasser for å være "ubalansert" eller fått for mye fordeler i en oppdatering.
Språknivået var då på følgende høye nivå:

"Druids are imba, plz nerf."
"Locks are owerpowered, plz nerf. GLHF"
"kek, lol WTF!"

En klassiker er jo at som anonym mann gå inn på mammaforum og slenge inn klassiske genusfordomer som:
"Når en kvinne er to meter fra spisen er kjettingen for lang"

Skulle likt å se hva dere Seilere, Golfere, Knivfantaster, Jaktfolk, skriver for å skape debatt eller lar dere opprøres av og går til debatt?

På bike.no (mc-forum):

Rød er den raskeste fargen.
Olje fra Biltema er bra.
Dekkonline leverer gamle/dårligere dekk enn tilsvarende hos mc-forhandler.
Jeg kan kjøre rundt deg nårsomhelst/hvorsomhelst.
Jens sucks - Siv ruler.
Carbonfelger er bortkastede penger.
Du kan ikke ta en wheelie med kardangsykkel.
osv-osv.

Ikke trolling, men syntes den om dekkonline var morsom! Er vel ikke langt unna verdens største dekkgrossist, så skulle tro dem har ferske dekk på lager ;)

Gjentatt feilaktig bruk av "de" og "dem"

de
I de pers pron, obj-form dem, gen.form deres opph av II de
1 fl av han, hun, den, det de kom i går / det var deres egen skyld / det fins de som mener at ...
2 i høflig tiltale til enkeltperson si 'De' til en / Deres Majestet / kan De være så vennlig å reise Dem?

dem
dem pron, obj-form av I de s d

Gjentatt feilaktig bruk av "de" og "dem"
Ham/han, henne/hun. Slurvete språkbruk på nettforum synes jeg er passe irriterende. Noen virker som om de ikke prøver en gang, jeg tenker at når de bryr seg så lite om sin skriftlige fremstillingsevne, behandler de alle aspekter av seg selv på samme måte? Det må da gå an å prøve litt?

På bike.no (mc-forum):

Rød er den raskeste fargen.
Olje fra Biltema er bra.
Dekkonline leverer gamle/dårligere dekk enn tilsvarende hos mc-forhandler.
Jeg kan kjøre rundt deg nårsomhelst/hvorsomhelst.
Jens sucks - Siv ruler.
Carbonfelger er bortkastede penger.
Du kan ikke ta en wheelie med kardangsykkel.
osv-osv.

Hahaha, spot-on!! :mrgreen:

På jakt/skytefora vil tråder med overskrifter som disse gi sidevis med underholdning:

-6,5 er ubrukelig til elgjakt
-Magnumpatroner er for små menn med små peniser
-Blaser/Sauer/Sako/Remington/annen våpenprodusent er best, alt annet er drit.
-Forbud mot blyhagl var en god idè
-Det er for lite ulv i Norge
-Hva skal man egentlig med mer enn et våpen?
-POD er kjempeflinke
-Troféjakt/Langholdsjakt/Fasanjakt/Skumringsjakt/Bøjakt/hvilkensomhelst annen jaktform burde vært forbudt
-Buejakt/Pistoljakt/knivjakt/spydjakt/jakt med bare never og bind for øynene burde vært lov
-Dyre hagler er ikke noe bedre enn min tyve år gamle Baikal.

Men sjelden har jeg sett så mye halloi som da en kar laget en tråd om gjeddefiske med hagle på et forum for fluefiskere. Åhåj.

På diverse hifi-fora:
Kabeldebatter: Om det er forskjell på dyre og billige høyttalerkabler (og alle andre kabler for den saks skyld). Det skrives side opp og side ned, og det virker faktisk som at de som står for ytterpunktene blir bitre fiender for resten av livet.

På diverse hifi-fora:
Kabeldebatter: Om det er forskjell på dyre og billige høyttalerkabler (og alle andre kabler for den saks skyld). Det skrives side opp og side ned, og det virker faktisk som at de som står for ytterpunktene blir bitre fiender for resten av livet.

Og det med god grunn, legger du 50 lapper i en USB kabel er du en ravende idiot og ingenting verdt å være kompis med ;).

Dårlig ortografi og grammatiske feil er ikke trolling. Det kan f.eks. være et utslag av dysleksi, utenlandsk opprinnelse, elendige lærere osv.

Det finnes svært oppegående personer som ikke er så gode med pennen. Og omvendt - det finnes svært skriveføre personer som ikke er oppegående i det hele tatt.

Dårlig ortografi og grammatiske feil er ikke trolling. Det kan f.eks. være et utslag av dysleksi, utenlandsk opprinnelse, elendige lærere osv.

Det finnes svært oppegående personer som ikke er så gode med pennen. Og omvendt - det finnes svært skriveføre personer som ikke er oppegående i det hele tatt.

+1

Jeg strever faktisk en del med å skrive korrekt, har dysleksi men anser meg ikke selv som dum av den grunn. Tok meg lang tid å gi f* i petimetere som får meg til å føle meg som et laverestående menneske fordi jeg ikke skriver korrekt til en hver tid, det gjelder også de som anser mennesker uten et bredt spekter av litteratur i bokhyllen ikke har kulturell intelligens og ikke er bra nok. Jeg er i besittelse av svært mye kvalitativt innhold enn det at jeg nødvendigvis klarer å formulerer på papiret og greier å tilegne meg i nesa parkert i dostojevskijs værker og moby dick!

Fra mobilen

Jeg påsto på et forum for audiofile, at mine ørepropper som fulgte med min mobiltelefon ga et mer realistisk lydbilde enn en kars dyre stereoanlegg. Mitt argument var at proppene ga et sterkere stereoperspektiv, "noe som er det aller viktigste når en hører på musikk".

Jeg sto på mitt og sa at personen ikke kunne ha full forståelse for hva jeg mener, når han ikke lytter til musikk på en 'aktiv' måte som jeg gjør.

Endte med at personen ble ufin, moderator stengte tråden og jeg ble bannet for trolling.
(moderator spurte om jeg trollet, noe jeg bekreftet);)