Tid fra opptrekk til urverket starter

Medlem
6. nov. 2010
Sted
Oslo
Hei! Har en ny klokke med Hamiltons H-10-verk. Når klokken har ligget i ro lenge nok til at den har stoppet, så må jeg (selvsagt) trekke den i gang igjen. Da går det ca 3-4 minutter fra jeg har trukket den opp (x antall omdreininger) og til den faktisk begynner å gå igjen. Er dette normalt? Eller noe jeg bør få undersøkt nærmere?

Det jeg har merket selv med noen klokker er at de først begynner å gå når man gir klokken et lite slag i siden med pekefingeren. Du kan jo forsøke å se om den kommer i gang umiddelbart da.

I teorien skal de begynne å gå med en gang fjæren er stram nok til å trekke i gang urverket. Men som @Lien sier hender det at spesielt eldre ur trenger et vennlig "dytt" for å komme i gang. Hadde denne erfaringen ganske nylig med en klokke fra 50-tallet. Lønner seg i hvert fall å trekke opp jevnlig. Alternativt kan du ta den med til en urmaker som smører den for deg. Bør ikke koste all verden.

Hei! Har en ny klokke med Hamiltons H-10-verk. Når klokken har ligget i ro lenge nok til at den har stoppet, så må jeg (selvsagt) trekke den i gang igjen. Da går det ca 3-4 minutter fra jeg har trukket den opp (x antall omdreininger) og til den faktisk begynner å gå igjen. Er dette normalt? Eller noe jeg bør få undersøkt nærmere?
Hei, dette er vel ETA baserte verk og da vil jeg si at det ikke er normalt. Et slikt nytt ur bør starte umiddelbart.

Det er balansen som trenger hjelp for å begynne å rotere. Vanlige urverk trenger en liter rotasjonshjelp. Omega sin co-axial trenger ikke det. Det skal ikke være nødvendig med mye opptrekk for å starte verket. Dersom dette er tilfellet vil jeg tippe det er litt seig olje der.

prøv med litt crc inn i opptrekket!

Nei!
for all del ikke gjør det! Det var en spøk, hvis du ikke tok den. Overlat dette til en urmaker.

8