Tiden rinder ud for armbåndsuret

Medlem
26. juli 2009
Sted
Oslo
En fremtidsforsker har uttalt seg om armbåndsurets fremtid i Berlingske Tidende:

http://www.berlingske.dk/danmark/tiden-rinder-ud-armbaandsuret

Sitat:

- Armbåndsuret er på linje med pølsevognen et såkaldt zombieprodukt - en gammeldags ting, som med tiden gradvist stort set vil forsvinde. Det kan sammenlignes med overgangen fra lommeuret til armbåndsuret i sin tid. Da armbåndsuret kom på markedet, blev lommeuret pludselig klodset og overflødigt.

Vel man kan jo være delvis enig - dog har du bare sakset én side av artikkelen ;)

"I luksusurbutikken Klarlund på Strøget i København har man dog mere end vanskeligt ved at nikke genkendende til fremtidsforskningens forudsigelse.

»På trods af global finanskrise har 2010 været et superår for os. Fabrikkerne kan slet ikke følge med,« siger butikschef Søren Pedersen."

Men at det er jo et faktum at mange som tidligere hadde en Casio eller en Seiko i dag klarer seg fint med PCen og telefonen...

Dersom en kun er ute etter å vite tiden, er jeg enig i at armbåndsuret er overflødig. Kjenner flere som ikke bruker klokke, siden de uansett har klokke på mobilen.

- Armbåndsuret er på linje med pølsevognen et såkaldt zombieprodukt - en gammeldags ting, som med tiden gradvist stort set vil forsvinde. Det kan sammenlignes med overgangen fra lommeuret til armbåndsuret i sin tid. Da armbåndsuret kom på markedet, blev lommeuret pludselig klodset og overflødigt. .

At armbåndsuret som produkt kommer til å bli faset ut eller forsvinne med tiden har jeg liten tro på. Nyttegraden av et ur har allerede forsvunnet, uten at det har hatt noen effekt for klokkeprodusentene. Heller tvert imot (med unntak av finanskrisen) så har det asiatiske markedet eksplodert, produsentene sliter med å levere nok av fine ur. Salget også i Europa medio 2010 har også nådd nye høyder.

En kan spørre seg hvorfor, men mine tanker tilsier at uret har gått fra å være et bruksverktøy til å bli et sosialt akseptert mannesmykke. Hvis noen spør om vi TRENGER et armbåndsur? Nei, selvfølgelig ikke! Vi har som reportasjen sier tilgang til klokkeslett på TV, radio, bilen, mobilen, data, tekst-tv, ipad, mikrobølgeovnen, kjøleskapet, tv-dekoderen, toget, buss/tog-stasjonen. Klokkeslettet er tilgjengelig uansett hvor du er.

Mennesket er nå bygd slik at hvis tilgjengeligheten er stor nok, vil vi bestandig bli dradd litt mot det eksklusive, det finere. Så min teori er; at av den grunn at nettopp tilgjengeligheten har blitt så stor, vil etterspørselen for finere urverk øke. Vi er en forfengelig rase.

My 2 cents

Erik

Har en viss tro på at mobiltelefoner og andre ting kan overta eller dekke behovet for de som i utgangspunktet bare ville kjøpt billigklokker likevel.
For resten av oss vil klokka representere mer enn tid, som status, smykke, livsstil ( eller ønsket livsstil) osv.