tidsavvik

Hei,

Hvor mange sekunder er det "vanlig" for en klokke i denne prisklassen å avvike pr. døgn. Jeg har kjøpt meg en ny Certina DS action(C013.407.44.081.00 Certina DS Action Gent Diver Grå/Titan Ø43.2 mm Pris 4.945,-).

Vet ikke om jeg kan sjekke det mot klokka på pcn, så kanskje det er pc sin klokke som er unøyaktig....?Men ifølge den går min klokke ca 15 sekunder raskere enn pc?

Tanker?

ETA 2824-2 som dette verket er basert på er et godt og solid verk så det bør ikke avvike så veldig mye per døgn men litt gjør det jo. 15 sekunder er vell kanskje normalt. Det er vell ikke COSC sertifisert regner jeg med. Du kan sammenligne med atomuret til justervesenet.no den skal være nøyaktig innenfor 1 sekund mener jeg på.

Mener du forresten 15 sekunder over ett døgn eller bare 15 sekunder raskere akkuratt nå?:confused:

Hei,

Hvor mange sekunder er det "vanlig" for en klokke i denne prisklassen å avvike pr. døgn. Jeg har kjøpt meg en ny Certina DS action(C013.407.44.081.00 Certina DS Action Gent Diver Grå/Titan Ø43.2 mm Pris 4.945,-).

Vet ikke om jeg kan sjekke det mot klokka på pcn, så kanskje det er pc sin klokke som er unøyaktig....?Men ifølge den går min klokke ca 15 sekunder raskere enn pc?

Tanker?

Når du sier 15 sekunder raskere regner jeg med du mener per døgn? Mener det er rundt det man kan forvente av automatiske klokker.

Hei

og takk for svar:eek:

Bare forklare meg litt bedre. Jeg stilte den på sekundet nøyaktig ihht klokka på pc i går, og i dag er klokka mi feks 15.00.15 mens pc er 15.00.00....

Skal sjekke mot justervesenet:eek:

Men da er dette kanskje normalt, og til og med ganske bra?

Jeg må le litt. Av meg selv. Fordi jeg var slik du er nå. For 5 måneder siden. Man kjøper ikke ei slik klokke (les mekanisk) fordi den er verdens mest nøyaktige. Anyway - her er hva jeg har lært:

a) still den nye klokka di etter klokka.no - riktig klokke akkurat nå
b) husk at klokka du har kjøpt vil sakke / gå raskere alt etter hvilken posisjion du har den i. Krona ned på nattbordet = en ting. Ligger den med urskiva opp = en annen ting.
c) klokka di vil gå mer nøyaktig om noen måneder enn hva den gjør nå hvis du bruker den hver dag. Den vil mao. mekanisk "gå seg til".

Dagens moral: Nyt klokka di. :)

Husk også at det er helt normalt at en klokke går litt for raskt i starten og at den roer seg litt ned etter en månede eller to. Du vil nok oppleve at klokken blir litt mer nøyaktig etter du har gått den litt inn :)

Jeg har min Tudor Pelagos, ETA 2824-2, på armen 24/7. Da sakker den ganske nøyaktig 4sek per døgn. Jeg er også en av dem som var veldig opptatt av dette den første tiden:rolleyes:

Første mekaniske jeg kjøpte var en Certina DS Action Diver. Den var på + 6 sek de første døgnene og jeg var veldig skeptisk (gikk bedre etter hvert, puh...). Nå gleder jeg meg over vintage ur som kun går 45 sek feil.

Det med krona opp og ned er fremdeles litt gresk for meg. Noen som har lyst til å dele litt visdom?

Første mekaniske jeg kjøpte var en Certina DS Action Diver. Den var på + 6 sek de første døgnene og jeg var veldig skeptisk (gikk bedre etter hvert, puh...). Nå gleder jeg meg over vintage ur som kun går 45 sek feil.

Det med krona opp og ned er fremdeles litt gresk for meg. Noen som har lyst til å dele litt visdom?

@Melchiades - dele å dele. Men vet at mange(?) måler nøyaktigheten i for eksempel en Timegrapher med uret i forskjellige posisjoner.
Har du kronen ned eller opp så vil tyngdekraften virke forskjellig på gangen.
Noen ur som ellers går for sakte kan hente seg inn litt ved å la uret vile med krone ned over natten(eller om det var omvendt)

Dette unngår du selvsagt på mest fornuftig hvis med å kun og alene bruke ur med tourbillion

Redigert av en moderator:
Rolex_Regulating_Positions.jpg

@Melchiades - dele å dele. Men vet at mange(?) måler nøyaktigheten i for eksempel en Timegrapher med uret i forskjellige posisjoner.
Har du kronen ned eller opp så vil tyngdekraften virke forskjellig på gangen.
Noen ur som ellers går for sakte kan hente seg inn litt ved å la uret vile med krone ned over natten(eller om det var omvendt)

Dette unngår du selvsagt på mest fornuftig hvis med å kun og alene bruke ur med tourbillion
Takk, kun tourbillion fra nå av med andre ord. :cool:

Redigert av en moderator: