Tidsjustering automatisk klokke rundt midnatt

Medlem
10. jan. 2017
Sted
Lillehammer
Hei, god kveld.

Jeg har ganske nylig kjøpt meg et par mekaniske klokker. For helt ærlig talt så er det jo vanskelig å ikke bli litt hekta :) Har et spørsmål som jeg trenger et lurt svar på. Mulig jeg spør dumt, men men..

Si at en automatisk klokke ligger i ro over lengre tid slik at power-reserven går tom for energi i tidsrommet rundt midnatt. Klokka stopper. Jeg våkner om morgenen og har tenkt meg å bruke nettopp denne klokka. Jeg vet, ut fra det jeg har lest, at man ikke bør stille på automatiske klokker i tidsrommet der datoen skifter, for å hindre feil i maskineriet. Men hvordan i all verden skal man da få brukt klokka uten å måtte vente i flere timer for å få stille til riktig tid? See my point? :)

Takker for svar.

Ahhhh, the devil is in the details ;) Nå har jeg ikke studert klokka nøye når den skifter dato, så neste spørsmål før vi avrunder: Er det mest vanlig at datoen skifter ila. et par sekunder rundt midnatt eller bruker den gjerne lengre tid på dette?

Hvis sistnevnte --> Si at klokka er i ferd med å skifte dag/dato og ila. overgangen så går klokka tom for power-reserve. Når jeg så skal bruke klokka om morgenen, og finner den med bare halvveis datoskift, er det bare å kjøre på og stille klokka frem da? Da følger bare datoskiften med?

Edit: Kan jo nevnes at jeg har en Tissot Visodate og en Seiko SARB017. Mulig det er forskjeller her..

Så lenge du bare stiller klokka (fremover) så skal vel ikke det være noe problem.

Når det gjelder hvor lang tid datoskifte tar så er det forskjellig fra urverk til urverk. Noen klikker over så fort den runder midnatt mens andre bruker litt tid.
Jeg har en Seiko skx009 og der skifter først datoen og så kommer dagvisningen litt etter.

Seiko er kjent for å bruke en time eller så på å skli over i ny dag/dato, mens eta 2824 pleier å smekke over rundt midnatt :)

Man skal ikke stille dato mellom kl. 21 og 03.
Å stille klokken går selvsagt helt fint både forover og bakover når som helst på døgnet.
Ellers kommer det an på urverket hvorvidt dato klikker på plass rett over midnatt (ETA, Rolex) eller skifter sigende over tid (Seiko).

Ref det @UJU skriver,@MichaelRavn, så bør du sjekke tiden når du tar frem klokken. Det jeg tenker på er om klokken har stoppet så vet du jo ikke om den er am eller pm! Gitt at det er lørdag og du stiller klokken til 10, og begynner å stille dato/dag, så kan klokken kanskje være 22 og ikke 10... Dette sjekker du selvfølgelig med å stille klokken over 12.

(Da ref det spørsmål som dukket opp her et eller annet sted; Klokken min må på reparasjon. Dato bytter kl 12 om dagen! Er det kostbart?)

Gratulerer med mekanisk ur! Velkommen blant oss gale!

8