Tidsmaskin

Perilei

Støttemedlem
Medlem
24. mai 2015
Sted
NordNorgebygda
Her er en oppsummering av min reise i tid. Den begynte ganske sent.
Har aldri hatt noen i familien som har brydd seg noe særlig om klokker utover at de vil ha noe som viser tiden. Så jeg fikk i motsetning til mange andre ikke dette inn med morsmelken.
I barneårene gikk jeg med en casio-klokke. Digital, med alarm. Antagelig en klokke som må ha tålt mye.
Fikk en certina-klokke i konfirmasjonsgave, og brukte denne til godt ut på videregående. Av en eller annen grunn så valgte jeg å ikke bruke klokke det sise året på videregående og i militæret. Veldig snodig, men det hadde kanskje noe med at mobiltelefonene kom. Synd jeg ikke har noen bilder av de to første klokkene mine, men lite å gjøre med det.

Etter at jeg kom meg i fast arbeid så måtte jeg ha meg en klokke. Investert da i en Seiko Velatura. Jeg var veldig fornøyd, men den var massiv med sine 46 cm i diameter.

Nå la klokkeinteressen seg på et lavt nivå. Var fornøyd med Seikoen, og hadde ingen interesse av å bytte den ut. Men en vakker dag så sluttet den å tikke! Min umiddelbare tanke var å bytte batteri, men ble istedet sitte å se på klokken jeg hadde brukt hver dag i 7 år. Riper og hakk (eller som jeg har lært senere: Hairlines og dings).
Det var nå det fatale inntraff. Jeg gikk på internett for å lese meg opp på klokker. Skjønte snart at quartz var ut, og det måtte være mekanisk!

På en formiddagstur i byen ramlet jeg innom en urmaker og kjøpte meg en Certina.

2.JPG

Flott klokke, mekanisk med ETA 2824 som tikket HØYT. I tillegg så var det ganske upresist. Nå kom jeg fra et særdeles presist quartz-verk, så det meste hadde forsåvidt vært "upresist"! Men et urverk som lager mye støy er jo ikke noe man trakter etter. La derfor ganske kjapt ut certinaen for salg, og måtte lete litt mer på nett etter neste ur.
Nå hadde jeg funnet frem til tidssonen. Siden jeg hadde vært så fornøyd med Seiko, så tenkte jeg at dette måtte være et alternativ. Skummet gjennom seikoforum på tidssonen og internett, og fant fort ut at Seiko Sumo var en het kandidat. En kjapp handel på CreationWatches og vips så var sumoen på plass.

3.JPG

Sumo er en flott klokke. 6r15-verket var stillegående og ganske så presist. Jeg slo meg til ro med denne en stund.

Så en dag satt jeg på et heldagsmøte i bedriften. Jeg ble forferdelig fascinert av klokken til en av de utenlandske sjefene. Hadde ingen anelse av hva dette var, men klokken var forsåvidt lett gjenkjennelig med halvt sort og halvt rød bezel. Et kjapt google søk fortalte meg at dette var en Rolex GMT master. Jeg tenkte at det måtte da være kostbare saker. Et kjapt google søk til bekreftet at dette var sinnsykt kostbare saker. Slo umiddelbart fra meg tanken om å bruke så mye penger på en klokke. Men frøet var sådd. Over de neste månedene ble tanken på å bruke 60000 på en klokke mindre og mindre ubehagelig. Nå trengte jeg bare en god unnskyldning for å gjøre en handel. Heldigvis så fylte jeg 35. Og da må man vel spandere på seg noe stilig??

20160311_094031814_iOS.jpg

116710BLNR. Kjærlighet ved første blikk. Har aldri angret på at jeg kjøpte denne. Og håper at jeg har fornuft til å beholde den i mange mange år!

Det eneste problemet ved kjøp av Rolex var at jeg samtidig solgte Sumoen. Tenkte at jeg skulle bare ha en klokke. Nå bruker jeg Rolex'en til det meste, men av og til så krever situasjonen noe annet som koster litt mindre. Begynte derfor å forske videre for å finne den ultimate beater.

Mye ble vurdert, spesielt med tanke på at jeg nå hadde funnet den ideelle størrelsen på en klokke. Nemlig 40mm. En lang jakt senere ble jeg den lykkelige eier av en Helson Sharkdiver 40mm.

IMG_1666.JPG

Nydelig klokke, men dessverre så har den en stor svakhet. Miyota 9015-verket som står i har bare opptrekk den ene retningen. Den andre veien går dessverre rotoren fritt. Dette skaper masse støy, og var noe som irriterte meg såpass at den måtte selges. Hadde det ikke vært for dette problemet hadde nok klokken blitt.

Jakten fortsatte. Tanken på sumoen gjorde at jeg ville ha en ny. Men så lå det plutselig en SKX009 til salgs på TS. Jeg slo til og etter en flott handel med GG så var den på plass.

92_1761743479.jpg

I like it! Den er notorisk upresis. Jubileen skrangler. Og hvorfor har sekundviseren lollipopen på feil side??
Uansett så var det en god klokke. Perfekt størrelse!
Men den begynte å hangle, og ble da videresendt til GG på forumet som deleklokke/reparasjonsobjekt.

Nå begynner klokkegalskapen å gå litt kjappere. Basel 2016, og Rolex lanserer 214270. Bestiller en slik fra Jørgensen i August. (bilde stjålet fra nett)

Rolex-Explorer-214270-Baselworld-2016-Long-hands-6.jpg

Innser med en gang at jeg ikke er forelsket, og begynner straks jakten på noe å bytte den ut med.

Gammelt stål ruster visst aldri, og en 16610 kommer min vei.

IMG_2086.JPG

Heller ikke nå sitter godfølelsen, og jakten fortsetter. Legger ut en WTB, og får napp på en skikkelig godsak.

SD4K

IMG_2149.JPG

Nå er samlingen på stell. Men etter SKX009's "død" mangler det en seiko beater i samlingen.

Heldigvis har Seiko lansert sin nye "turtle" i PADI versjon.

IMG_2124.JPG

Men nok en gang uteblir den store godfølelsen. Hva faen er det med den lollipopen på "gal" side??

Løsningen kommer i form av en MM300. SBDX017.

IMG_2142.JPG

IMG_2143.JPG

Jeg skjønner hvorfor denne er grailen til så mange seiko fanatikere. FOR en klokke! Jeg lovte meg selv at denne skulle bli. Men i et øyeblikks galskap lot jeg den gå! Om noen vet hvor denne ble av er jeg faktisk interessert i å få den i retur!

Pga huskjøp må litt midler frigjøres. Og dessverre ser jeg at SD4K må gå. Sett i ettertid hadde det gått helt fint å latt være. Men men. Been there, done that. Topp klokke, savnes ikke så sårt.

Siden SD4K skal ut så må noe nytt og billigere inn, og denne gangen slår jeg til med 2 kjøp.

16570 Polar. En klokke jeg har ønsket meg lenge, men aldri fått muligheten til å eie. Ganske billig, men uten papirer og servicehistorikk. Mottatt, brukt, og så sendt til service. For servicehistorikk er jo noe man KAN kjøpe seg i motsetning til B/P. ;)

IMG_1252.jpg

Rolex-samlingen i det den var på høydepunktet:
IMG_1235.JPG

I tillegg kommer SKX173 inn. Endelig en seikodykker med lollipopen på rett side.

IMG_0013(1).jpg

En kveld på Finn kommer jeg over en SKX's mindre vanlige tvilling, SARB059. Må bare ha den. Den er så stilig!

Nå er vi kommet frem til i dag. Samlingen består av to stk rolex, en seiko SKX173 og en Seiko SARB059.

Nå har også en plan for fremtiden formet seg. Jeg ønsker å ha en samling av 3 stk mekaniske ur. 2 rolex og en billig seiko beater. Alle kjøpt NY av meg. Jeg har 2 av 3 på plass. 116710 BLNR og SKX173. Dvs at polar skal ut, men dette har jeg ikke tenkt å gjøre noe med før i 2020 da jeg blir 40. I mellomtiden skal jeg nyte nyservet polar et par år til mens jeg funderer på hva neste rolex blir. Skal kose meg med Basel 2018, 2019 og 2020 før jeg bestemmer meg!

Takk for titten.

Redigert:
Artig å lese om din klokkereise, og du har en variert og rikholdig samling idag :)
Savner dog et samlebilde av alle sammen ;)