Tilbake til originalen eller ikke?

Medlem
11. des. 2010
Sted
Oslo
Trenger litt input fra Rolex entusiastene. Jeg kjøpte en 16030 ( DJ i stål) i 1985. Klokka hadde blå skive. Det var min første ordentlige klokke. For ti år siden kjøpte jeg 2-tone jubilee lenke, krone og bezel i gull og gjorde min gamle DJ om til 2-tone. Kjøpte også 2 nye skiver, en i gull og en hvit. ( romerske tall med gull Rolex krone ). Denne skiven liker jeg veldig godt og den har stått på klokka de siste 8-10 årene.
Nå lurer jeg på om jeg skal sette den tilbake i original stand. Jeg er blitt svak for stål igjen og har selvfølgelig spart på de gamle ståldelene og lenken.
Jeg synes klokka skal være original. Det eneste jeg kunne tenke meg var å bruke den hvite skiven i stedet for den opprinnelige blå. Kan jeg da fremdeles kalle klokka original? Hva hadde dere gjort?

For meg er orginal slik den forlot fabrikken.. Ergo med blå skive.

Om modellen under same modellnummer ble levert med denne sølvskiven du snakker om kan den sikkert også kalles orginal med denne skiven. Men ville opplyst om at skiven er en nyere erstatningsskive. Ved et eventuelt salg altså..

Om du ikke skal selge den sier jeg:

Ha klokken nett slik du liker den best selv og bruk den!

Kaster meg på denne.. Har selv byttet skive og bezel. (sef. hos samme urmaker som solgte klokka). Har dem registret dette på serviceloggen? (Urmarker Bjerke)? Noen som vet? Vil dette ha noe å si for verdivurderingen av Rolex'n mtp oppgraderingen, da den er gjort med hensikt på å oppgradere i forhold til original til en mere "personal-orginal (samtidig innenfor Rolex sitt utvalg), med originaldeler. "maching-numbers", betyr det mye for denne bransjen?

Sorry for bruk av " din" tråd..

mvh fish

Er ingen ekspert på vintage rolex, eller noen purist for den saks skyld.
Hvis det dreide seg om en vintage submariner ville vel enhver modifikasjon være dumt ift. verdi.
Når det gjelder Datejust er vel disse såpass tilgjengelige, og "lite samleverdige" i forhold at jeg ikke hadde hatt noen betenkeligheter med å oppgradere litt.

Ved et eventuelt fremtidig salg er det jo ikke noe problem å legge ved orginaldelene.

Må si meg enig med UJU. Så lenge orginaldelene er med påvirkes neppe bruktpris i særlig grad (dog det trekker sjeldent *opp* prisen). Kanskje må du lete litt lenger for å finne en kjøper også , da de fleste helst foretrekker en jomfruelig orginal Rolex.

Men trådstarter sier da ingen verdens ting om å selge klokken...

Jeg synes du skal sette den i stand og bruk akkurat de delene/skivene/fargene du vil, så lenge alt kommer fra Rolex. Kos deg med klokken slik du vil ha den!:D:D

Men trådstarter sier da ingen verdens ting om å selge klokken...

Jeg synes du skal sette den i stand og bruk akkurat de delene/skivene/fargene du vil, så lenge alt kommer fra Rolex. Kos deg med klokken slik du vil ha den!:D:D

Sleng gjerne på en nato også :D