Tips angående kjøp av leilighet

Medlem
14. juni 2014
Sted
Bergen
Hei,

Som noen vet her er jeg fra utlandet og sliter jeg lit med å skjønne det Norske boligmarkedet. Jeg (eller vi) er på jakt etter en leilighet i Bergen og har funnet en leilighet som er snart ferdigstilt. Det som har skjedd er at selgeren har kjøpt seg in i prosjektet og kjøpt leiligheten til 2,5 mil og prover å selge den 2 år senere rett før oppføring dor 3,2.

Vi har muligheten til å legge ut et bud før den kommer på finn.no men jeg tviler hva vi må gjøre. Samme typer leiligheter går for ca. 3 til 3,5 MNOK og vi vil egentlig har den, men følelsen at selgeren tjener 700.000 på 2 år sier meg at vi betaler for mye (jeg er vant til en helt annerledes markedet). På den andre side har vi vært på visning på en bolig og den var antydet 3,2, men gikk for 3,8 (var minst 50 personer på visning).

Er det derfor 'greit' å legge ut et bud på selve prisantydning eller er det bedre å avvente lit frem til den kommer på finn? En annen tanke var å legge ut et bud 100.000-200.000 under prisantydning og ser hva som skjer.

Kanskje noen av dere har tips!

Er ingen ekspert, men kan prøve synse litt. Pusler litt med eiendom på hobbybasis, men kjenner hovedsakelig til Oslo. Umiddelbart høres prispåslaget på ca 28% ellevilt høyt ut. Boligmarkedet har ikke vært spesielt sterkt de siste to år..... Har selv akkurat solgt et prosjekt i Oslo. Prisen på bygget er omtrent 50% høyere enn det du snakker om og jeg endte med et prispåslag på ca 60 % av det din selger vil ha. Jeg ønsket et smidig salg da jeg har annet som frister og priset deretter, kunne nok fått ut noe mer, men det bryr jeg meg ikke noe om denne gang. Sitter med en del prislister fra kjøpstidspunkt for nybygg i Oslo og så langt jeg kan se blir prosjekter som prises slik du antyder liggende usolgt på Finn.

Presiserer at jeg ikke kjenner Bergen så godt, men et kjapt grovsøk forteller meg (med forbehold) at gjennomsnittsleiligheten i Bergen har steget med +- 3500 pr kvm siste to år. Kan selvsagt være at utbygger har priset bygget billig i utgangspunktet for å få raske salg, men som regel tar de seg godt betalt og vel så det. Kan også si av erfaring at en god del som kjøper på spekulasjon er grådige og med urealistiske forventninger til avkastning. Dette fører til at leilighetene ligger usolgt på Finn. Jeg vil ikke råde deg til noe som helst, men om jeg ønsket leiligheten ville jeg gjort som følger:

1. Sørge for at all relevant info foreligger og ha finansiering klar.
2. Som du selv er inne på, gi et bud BETYDELIG under det som antydes her (2850-2900?) med en moderat kort tidsfrist ( eks til kl 12.00 neste virkedag)
3. Dersom budet avslås ville jeg bare ventet til den legges ut på finn. Da har du muligheten igjen. Normalt blir det ikke budrunder på nybygg, men man vet jo aldri. Ved stor interesse vil du risikere å måtte betale mer evt miste leiligheten, men da vet du i det minste at du ikke er den eneste i byen som er villig til å betale denne prisen for akkurat den leiligheten. Siden du ikke kjenner markedet så godt ville jeg tenkt at det tross alt er tryggere enn å risikere å bli lurt av en bolighai.
4 Det er alltid andre leiligheter å få kjøpt.

Uansett utfall, lykke til!

Redigert:
Vil bare gjenta punkt 4 til @reflektor: Det vil alltid dukke opp et nytt drømmeprospekt, uansett hvor bra du tror akkurat dette er!
Du har derfor "råd" til å prøve deg litt forsiktig fram med tanke på pris.

Redigert av en moderator:
Takk for tipset! Tingene gikk veldig fort her, og kan si at vi har kjøpt leiligheten for en pris alle er fornøyd med. Vi flytter inn om 2 måneder (når alt er ferdigstilt). En gang til takk for tipset!