Tips for førstegangskjøp av brukt klokke

Medlem
2. des. 2014
Hei, på nyåret skal jeg og min bedre halvdel kjøpe oss hver vår brukte klokke. Vi tenker da i første omgang på Rolex. Vi er begge skepstiske til å handle gjennom sider som finn.no og ebay da vi har hørt om superfakes. Er begge nye i gamet, så våres kunnskap er ikke tilstrekkelig til å avsløre noe slikt. Tenkte derfor at vi kan kjøpe gjennom auksjonshus som Blomqvist og Fellows, da vi stoler på at deres spesialister finner ut for oss om de er fake eller ikke.

I forhold til budsjettet vårt, er dette på 20.000 per klokke, dette er absolutt maks vi ønsker å strekke oss til og inkluderer evt. toll og mva+ andre avgifter. Vi ønsker i første omgang å kjøpe oss hver vår Rolex Datejust. Pga. budsjettet tenker vi at vi må ta til takke med noe fra 70/80-tallet. Jeg ønsker meg helst en DJ two-tone med rose-gull og stål, bezel uten diamanter og perlemorskive. Helst 31 mm., men kan kanskje også se for meg at 34/36 eller 26 går fint. For min bedre halvdel tenker jeg at han vil ha en DJ two-tone i gult gull og stål 36 mm. eller 40.

Litt rotete, men:
1. Noen som har noen forslag til andre auksjonshus/ har erfaringer med noe som er trygt og billig for noen usikre sjeler?
2. Er klokkene vi ønsker realistiske i forhold til vårt budsjett
3. På en slik klokke (mtp. Hvor gammel den er), hva slags stand er den mest sannsynlig i? Må vi forvente oss full overhaling?
4. For en petite dame med små håndledd som ikke er så veldig glad i miniklokker, hvilken str. er å anbefale?
5. Noen andre generelle tips eller tanker som er lure å ta med seg når vi skal kjøpe brukt?

På forhånd takk for hjelp! :eek:

Redigert:
Hei! Jeg har aldri hatt en Datejust selv, men jeg har sett veldig mye på nett, og når det kommer til å handle brukt til maks 20k, vil jeg nesten påstå at dere har en større sjanse til å nå den prisen hvis dere kjøper privat. :)

Kredible vintage-selgere kan være Kaplans i Sverige, som holder ur-auksjoner relativt ofte. Hvis dere går inn på Kaplans.se så vil dere se alt som kommer på neste auksjon, samt utropspris. En vintage Datejust i OK stand har gjerne en utropspris på opptil 20k SEK, og så kommer 20% provisjon samt moms på toppen av dette. En annen vintage-forhandler (ikke auksjonshus) som har gode skussmål er HQMilton.com, der en vintage Datejust TT kommer på rundt 25k ferdig momset med dagens (veldig høye) dollarkurs. Sikkert flere her inne som kan komme med flere gode forhandlere/auksjonshus, men det er disse jeg er mest kjent med. Du har også Tourneau.com som er en velkjent forhandler av brukte ur, men de tar seg også ganske godt betalt ut fra det jeg kan se.

Jeg vil anbefale dere å legge ut et innlegg i ønskes kjøpt-forumet her på Tidssonen, kan jo hende dere plutselig får napp. :) Forøvrig, 40mm Datejust ble lansert i 2009 (Datejust II), og det tror jeg skal godt gjøres å få kjøpt brukt til 20k. Ville nok satset på en 36mm!

Angående spørsmål om stand er det nok andre med bedre peiling enn meg som kan hjelpe, men håper jeg klarte svare på noen av spørsmålene deres. :) Og den viktigste regelen (og klisjéen) i brukt-jungelen er: buy the seller, not the watch.

Hei! Jeg har aldri hatt en Datejust selv, men jeg har sett veldig mye på nett, og når det kommer til å handle brukt til maks 20k, vil jeg nesten påstå at dere har en større sjanse til å nå den prisen hvis dere kjøper privat. :)

Kredible vintage-selgere kan være Kaplans i Sverige, som holder ur-auksjoner relativt ofte. Hvis dere går inn på Kaplans.se så vil dere se alt som kommer på neste auksjon, samt utropspris. En vintage Datejust i OK stand har gjerne en utropspris på opptil 20k SEK, og så kommer 20% provisjon samt moms på toppen av dette. En annen vintage-forhandler (ikke auksjonshus) som har gode skussmål er HQMilton.com, der en vintage Datejust TT kommer på rundt 25k ferdig momset med dagens (veldig høye) dollarkurs. Sikkert flere her inne som kan komme med flere gode forhandlere/auksjonshus, men det er disse jeg er mest kjent med. Du har også Tourneau.com som er en velkjent forhandler av brukte ur, men de tar seg også ganske godt betalt ut fra det jeg kan se.

Jeg vil anbefale dere å legge ut et innlegg i ønskes kjøpt-forumet her på Tidssonen, kan jo hende dere plutselig får napp. :) Forøvrig, 40mm Datejust ble lansert i 2009 (Datejust II), og det tror jeg skal godt gjøres å få kjøpt brukt til 20k. Ville nok satset på en 36mm!

Angående spørsmål om stand er det nok andre med bedre peiling enn meg som kan hjelpe, men håper jeg klarte svare på noen av spørsmålene deres. :) Og den viktigste regelen (og klisjéen) i brukt-jungelen er: buy the seller, not the watch.

+1

Hei og velkommen :)

For å ta størrelsen på klokke til petite damehåndledd først. Det avhenger til dels av hva du liker. 26" passer for kvinner flest. Trenden er dog at også kvinner nå har begynt å ønske seg større klokker. Det avhenger litt om hvordan den ser ut på håndleddet ditt. Endel går nå for 36", men spør du meg så ser litt mindre klokker ofte bedre ut hos kvinner. 31-34" kan være gode alternativer.

I forhold til dine krav tror jeg du får problemer med å finne klokke til den prisen. Mener ganske sikkert at du ikke får rosegull på en eldre Rolex. Kun nyere modeller som har det. Perlemorskive trekker også prisen opp noen tusen.

Jeg vil råde deg til å sjekke ut Jonny Rolex her i Norge før du begir deg utenlands. Han er velkjent i miljøet og 100% til å stole på. Han har nå faktisk en Datejust two-tone i størrelse 26" til kr 22,990,- Sjekk ut www.briljantwatches.com. Du kan jo ellers sende han en mail og spørre hva han kan ordne. Han har mange kontakter.

Du kan også legge ut en WTB tråd her på forumet. Får ofte god respons på det. Si hva du ønsker og ca hva du vil betale så kan det være noen tar kontakt. Sjekk eventuelt good guy tråden her hvis du er usikker på selger. Det beste rådet er uansett å kjøpe selger.

Når det gjelder servicebehov på eldre ur så er det helt umulig å si noe om på individuelt grunnlag. Kan selger vedlegge kvittering på service fra de senere år er du rimelig trygg på at klokken er i grei stand. Finnes det ingen opplysninger om dette kan det både være at uret er i god stand, men det kan også være at urverket ikke har sett lyset på 20 år. I såfall snakker vi serviceutgifter på minst 4,000. Det kan eventuelt gi deg argumenter for prisavslag ;)

Det er det jeg kommer på akkurat nå. Lykke til i jakten!