Tips og råd banksparing

Medlem
11. mai 2012
Sted
Drammen
Da det allerede finnes en aksjetråd her på forumet tenkte jeg og opprette en tråd om rene sparekontoer.

Jeg har tidligere ikke fulgt helt med i sparetimene, men nå er det slutt på det. Har hatt sparekonto i DNB i "alle" år, og med den annonserte rentenedgangen gir det ikke mange kronene ekstra i renter hos DNB. 1,6% rente er hva de tilbyr fremover. Det er for dårlig og jeg tenker på å bytte bank i forhold til ren sparing/bufferkonto.

Foreløpig er det to kandidater som utpeker seg:

1) Nordax tilbyr 3,25% på kapitalkonto, men etter 20. mars 3,0%

2) Santander tilbyr 3,05% på høyrentekonto, med reduksjon til 2,85% fra 20. mars

Ved første øyekast virker det mest fornuftig å gå over til Nordax, men de tilhører kun det svenske sikringsfondet. Santander er tilknyttet det norske sikringsfondet, og gir derfor noe høyere sikkerhet for sparepengene.

Er det noen som har tips og råd rundt dette? Hva bør jeg velge?

Bluestep har vel ok rentevilkår. Litt tyngre å ta ut penger, men greit nok. Regner med at du har sjekket på finansportalen.no ?

Hvis du sparer langsiktig så kan du også ta en titt på indeks fond. Mindre risiko en aksjer og lave kostnader, ca 0,3 prosent pa.

Jeg har sjekket på Finansportalen ja, og gjort mine egne undersøkelser i tillegg. Jeg sparer allerede endel i fonds og er fornøyd med de jeg har nå. Jeg tenker nå utelukkende på steder å sette inn penger til best mulig rente på sikt.

[MENTION][/MENTION]
Jeg har sjekket på Finansportalen ja, og gjort mine egne undersøkelser i tillegg. Jeg sparer allerede endel i fonds og er fornøyd med de jeg har nå. Jeg tenker nå utelukkende på steder å sette inn penger til best mulig rente på sikt.

Tror det er der nivået ligger. Håper noen poster noen bedre :)

En ting er uansett sikkert, og det er at DNB ikke gir den beste renten. Jeg vurderer sterkt og opprette en langsiktig sparekonto i enten Nordax eller Santander. Det er litt mer tungvint å hente ut pengene, men det er jo bare en fordel når hensikten er å la dem vokse og ligge som en buffer til bruk en vinternatt i fremtiden.

Jeg har vært Nordax kunde i mange år og er veldig fornøyd. Før måtte man sende uttaksmelding via post for å få ut penger, men nå bruker man bare "bank brikken" via mobil

I tillegg har jeg benyttet sparesmart da disse hadde høy rente for noen år siden, men nå er lavere enn Nordax

En ting er uansett sikkert, og det er at DNB ikke gir den beste renten. Jeg vurderer sterkt og opprette en langsiktig sparekonto i enten Nordax eller Santander. Det er litt mer tungvint å hente ut pengene, men det er jo bare en fordel når hensikten er å la dem vokse og ligge som en buffer til bruk en vinternatt i fremtiden.

De siste årene har kronene vokst ved investering hos Bjerke, Lervik og Jørgensen. Men man vet jo aldri om det kan snu? Å hente ut pengene på disse investeringene har vist seg å kun være et par linjer og et bilde på TS-børsen.