Hvis det kun er snakk om justering av avviket i løpet av f.eks en uke - typisk ett minutt eller mindre, kan du stille klokken når som helst, og du kan også stille klokken fremover uansett hvilken tid det er på døgnet.
Jeg har en Longines fra midt på femtitallet, som jeg brukte mye da jeg var yngre. Denne justerte jeg datoen på ved å stille den fremover til datoen skiftet, deretter bakover til ca kl 9 (21, om du vil), og deretter fremover til datoen skiftet igjen. Denne klokken rusler og går like godt i dag som den gjorde for tyve år siden - uten service, noe som bringer oss over på den delen av spørsmålet ditt.
Selv ville jeg ikke tuklet med noe som var i orden, men jeg vet at svært mange her har andre meninger om dette. Jeg kommer sannsynligvis til å følge intervallene på de mest kostbare urene mine. AP oppgir serviceintervall på 7-8 år, noe jeg finner rimelig greit. En Seiko til et par tusen ville jeg iallfall ikke rørt før tidsavviket plutselig endrer seg.
Vedlikehold gjør du med lunkent såpevann og en myk tannbørste. Eller du kan kjøpe rengjøringsmidler spesielt beregnet på dette. F.eks fra Veraet.