Tips til beater med god lumen eller lys

Medlem
22. des. 2013
PHP:
Hei.

Jeg har nå en omega seamaster jeg bruker til daglig og ei pulsklokka fra polar.
Det jeg nå ser etter er en skikkelig beater med god lumen som tåler hard bruk. Omegan klarer jeg ikke se hva er når jeg våkner midt på natta i ei koie uten strøm eøøer er ute om natta. Lumenen lyser ikke godt nok når det er lenge siden den har hatt lys på seg. Polar klokka har lys men glasset på den tåler ikke mitt bruk og blir ripete.
Det smarte valget hadde sikkert vært Casio G-Shock men den synes jeg ikke er så fin, og vil helst ha en klokke med visere.

Finnes det en automatisk klokke som dekker behovet eller bør jeg kjøpe en Quartzklokke med lys i?

Vil gjerne ha tips :)

Siden det er jeg som akkurat har lagt ut 007en, så er det vanskelig å være uenig med @Olando. :) Lumen er som Seiko flest, kanskje noe av det beste, med unntak av Lüm-tec og klokker med lume i hele skiva?

Dessuten skal det vel godt gjøres å få mindre igjen for den enn det den ligger ute for nå... :)

Redigert av en moderator:
Seiko Sumo SBDC001 - skikkelig beater, med meget god lumen. En klasse over SKX007 vil jeg si.
Evt. en Helson Spear Diver, som har luminert bezel også.

Om du har en Seamaster 300, i motsetning til Aqua Terra, er ikke lumen på en 007 bedre. Eller noen annen Seiko. Da må du på Traser o.l.

victorinox inox?

tøffe beatere iallefall.
quartz dog, om du er av dei som ikkje klare ha det på armen:)

Skulle svare G-shock men den har du jo vært innom. Ellers hadde jeg sett på en variant av Tissot T-touch eller Suunto et-eller-annet. Til akkurat det bruket du skisserer høres det ut som du bør prioritere funksjon foran nostalgi og mekanisk fascinasjon.

Hvilken Seamaster har du? Jeg ville tippe at en versjon med sverdvisere har mer langvarig lume enn en "James Bond" med skjelett-visere. Jeg har en 2254.50 (med sverdvisere) og en Seiko Orange Monster, og mitt uvitenskapelige inntrykk er at lume'n på dem er relativt likeverdig.

For godt under 1000-lappen så er denne vanskelig å slå. Orient Blue Ray ser godt ut i dagslys og i lyser godt i mørket. :)

525477d1317414499-where-all-rays-orient.jpg

Ellers, så kan den kanskje være en idé å sjekke opp Timex med sine ur med Indiglo (lyser opp hele urskiva)...

Timex-Indiglo.jpg

Anbefaler en Ball med tritium lume (eller andre merker med tritium og forsåvidt). Der har du konstant lume i ca 25 år. Dog lyser den ikke så sterkt, men der er det iallefall ikke noe problem å se hva klokka er midt på natta:)

Min Helson Sharkdiver gir tilstrekkelig lys hele natta, beste lume jeg har vært borti.

Takker for gode tips. Spørs om jeg ikke må se på noen klokker med tritium. Forslaget om ei digital vekkerklokke var for så vidt godt, men litt mye styr å ta den med deg i koia, på hytta, i teltet, på jakt osv :)