Tips til bil ?

Medlem
31. juli 2011
Sted
Sandnes
Hei! Tiden begynner å nærme seg at jeg må ha meg ny bil.

Hatt 4x4 hele veien bortsett fra den jeg har nå og innser vel at jeg må tilbake til det.

Grunnet huskjøp og generell aversjon mot å bruke masse penger på bil tenker jeg rundt 150.

Så hvis vi sier rundt 150, gjerne høy, lagringsplass uten at det betyr lastebil. Og sist men ikke minst Driftssikker. Hva tenker dere da?

Ikke særlig peiling på bil men fått med meg at bensin er trikset nå når dieselhelvetet er iferd med å skylle inn over landet.

Takker for svar.

Nissan Qashqai, KIA Sportage eller Mitsubishi ASX er jo rimelige alternativer i mini-suv-kategorien. De var vertfall på min shortlist når jeg skulle ut i jungelen på finn for ikke så lenge siden. Men for å få 4x4 til under 150k må man kanskje fire på andre krav..

Hmm. Ser jeg burde hatt med elbil eller Hublot i overskriften. Det pleier jo være en garanti hva innspill angår.

Generelle tips om bilmerker som er tryggere å satse på enn andre?

• Liker
Reaksjoner: komodo og Guest571
Mitt innspill er, om ikke på konkret modell, at dersom man ser etter bil i den prisklassen, så er Toyota og Subaru uslåelig hva driftsikkerhet fremover gjelder.

@Chronodiver
Personlig ville jeg nok gått for en stasjonsvogn med 4x4(f.eks Subaru Outback), men må du ha en høy en så ville jeg sett på Honda CR-V eller Subaru Forester.

@Chronodiver
Alt er relativt. En Forester bruker nok mer drivstoff en andre biler i klassen, men drivstoffkostnader er helt marginalt i forhold til andre bilkostnader som verksted, forsikring, verditap, årsavgift, bompenger at i mine regnskap så tas ikke dette spesielt hensyn til. Mengden drivstoff en bil bruker har veldig mye med kjørestil. Og når du ønsker en bensinbil så vil denne også bruke mer drivstoff enn tilsvarende diesel.

• Liker
Reaksjoner: andres og Chronodiver
Enorme mengder drivstoff... Høres ut som min gamle Suburban med 5.7 litern.. :p

Rundt 2,3 liter på mila?

Veldig begeistret for Forester men bruker ikke de enorme mengder drivstoff ?
En Forester som er fulgt opp er et godt alternativ, solid og driftssikker. Boxermotoren bruker noe mere fuel enn en vanlig 4-er men du får en svært pålitelig motor. Har en kamerat som knapt greier å fylle bensin selv, han er på sin 4. Forester bensin og har aldri hatt ett problem.
Tom

• Liker
Reaksjoner: Chronodiver
Toyota RAV kom med ny modell for ikke så lenge siden. Det betyr at de tidligere modellene hopper litt ned i pris. Det er en tendens til at Toyota er ansett som "dyre" i bruktmarkedet. Årsaken ligger (selvfølgelig) i at de er veldig driftsikre og at det sjelden (på min aldri) er feil. Toyota kan være et godt valg. Mange modeller har en tendens til å være trauste og ikke like velutstyrt som sine konkurrenter som har masse duppeditter. (Som kanskje er nettopp det som går i stykker?)

Mazda CX5 er også et godt og populært valg!

Nå er dette SUV'er begge to. Skoda Octavia er også en god modell med 4x4 muligheter. Det var vel Scout denne het? Da får du et litt penere karosseri! (Etter min mening!)

8

• Liker
Reaksjoner: Chronodiver
@Chronodiver
Alt er relativt. En Forester bruker nok mer drivstoff en andre biler i klassen, men drivstoffkostnader er helt marginalt i forhold til andre bilkostnader som verksted, forsikring, verditap, årsavgift, bompenger at i mine regnskap så tas ikke dette spesielt hensyn til. Mengden drivstoff en bil bruker har veldig mye med kjørestil. Og når du ønsker en bensinbil så vil denne også bruke mer drivstoff enn tilsvarende diesel.
HJELP!!

Da har jeg fått min kjære Forester og Gud så gøyt det er med brummingen fra boxeren. Jeg får lyst til å kjøre inn i andre biler og knuse dem. Men hjelpe meg så redd jeg blir av å se på bensinmåleren. Den beveger seg motsatt proposjonalt i forhold til bruktprisene på Rolex og i samme tempo...

Kan du sende meg en PM hver morgen og kveld og si at det ikke er drivstoff som utgjør utgiften på bilholdet please?!

Om den drikker så mye som jeg føler akkurat nå så kommer den til å lage et hull i likviditeten min tilsvarende hullet i Zenith sin designutvikling på nittitallet

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Jone
Huff @Chronodiver!
Et tips til mindre bensinforbruk er å benytte cruisecontrollen. Da blir det mindre brom og akselrasjon... Det blir noe tap. Uansett så er det nå slik at det koster å være kar! Og med ekte motorlyd så er det bare en ting å si; "Det er verd det!"

Så til hverdag og fest, ekte motorlyd er best.
Men hvis du vil spare på en strekning; bruk cruisecontrollen.

8
PS: Gratulerer med fin og hyggelig bil!

• Liker
Reaksjoner: Frost og Chronodiver
Jeg har forester XT... Det går greit. Fyller ca like mye som før. Bykjøring er det som dreper, og selvforskyldte akslersjoner som det jo blir en del av.
Du har en bil du liker, tenk hva det er verdt;)

Dere har helt rett. En annen ting er vel at det finnes triks til automatkjøring/automatkasse. Jeg har aldri hatt automat før.