Tips til en førstegangskjøper

Medlem
29. des. 2015
Sted
Trondheim
Er ute etter å få kjøpt meg en litt "skikkelig" klokke, men klokkejungelen er stor og merkene av mange. Lurte derfor på om det kanskje finnes noen skjulte skatter jeg ikke klarer identifisere.

- Pris: 3000-15.000
- Helst automatic(men innser det kanskje ikke kan være et krav ut i fra budsjettet)
- 40-42mm size
- Brun skinnrem (helst med lås)
- Tenderer mot hvit bakgrunn, men gråskjær er ikke å forakte.
- Synes chrono kan være fint, men blir fortalt det ikke nødvendigvis er så "cred"?
- Bruk: Hverdags

Har funnet noen fra Tissot som ser ok ut:
http://www.tissotwatches.com/products/tissot-tradition/T0636371603700.html
http://www.watchia.com/no/tissot-tradition-t0636101603700-gents.html
http://www.watchia.com/no/tissot-heritage-visodate-automatic-t0194301603101-gent.html

Ellers har jeg sett på både Hamilton og Longines, men synes de blir litt i overkant dyre.
Er Mariusce Lacroix Eliros ok klokker for kjennere?

Tar veldig gjerne imot tips på både modeller og merker! Ser dette er en longshot, men er nå på dag 2 på klokkesurfing, og må prøve noe;)

Hvis du ikke absolutt må kjøpe nytt vil jeg anbefale deg å følge med på kjøp/salg her på forumet. Du bør fint klare å finne noe innenfor budsjett der. Fordel med det er jo også at du kan flippe den igjen uten å tape for mye dersom du ønsker å prøve noe annet.
Ellers finnes jo forskjellige nettsider hvor du kan få automatiske klokker til en Ok penge. F.eks. Crestionwatches, jomashop...
Velkommen og lykke til:)

Redigert:
Av de du har nevnt over, ville jeg 100 av 100 ganger gått for Tissot Visodate. Mye klokke for pengene, lett å bli kvitt, automatisk. M. Lacroix lager mye fint, men gjensalgsverdien er dessverre lav, saken blir ikke bedre av at det er quartz. Hadde selv styrt unna, men liker du den, så kjør på! :)

PS. Sjekk også ut
- Certina DS-1
-Brathwait
-Orient Bambino
- Sist men ikke minst, TS-faven Seiko Sarb035
Alle hvit skive, automatiske og godt innenfor budg.
Du får ofte bedre reimer hvis du kjøper separat, feks. fra Hirch eller utallige andre.

Hei, tusen takk for gode tips! Har prøvd Tissot Visodate på hånden og likte den godt, så er et alternativ den, ja.
Tror nok jeg må ha meg en billig automatic en.

Ser også at Seiko Sarb065 Cocktail time er populær her inne, forelska meg litt i den så har lagt ut en want to buy-annonse på den:)

Suverent med tips også på reimer:)

• Liker
Reaksjoner: halkla
Tissot er mye klokke for pengene, både vintage og nytt. :)
Av skjulte skatter, så har Hamilton endel bra. Relativt moderne i størrelse og prismessig omtrent som Tissot, men mindre kjent i Norge. Sjekk ut X-wind og Pan- Europ for Chronographer.

Selv har jeg blant annet en Tissot Sea-Touch, som absolutt er en "skikkelig klokke", selv om det er en multifunction quartz. :)

Kan tipse om "watchrecon.com", som samler annonser fra private selgere på seriøse klokkeforum.

#Edit: Ser Classic rakk å tipse om Hamilton før meg.

Hvilken type klokke er du ute etter? Penklokke, som Visodate, eller mer allrounder? Som den første, eventuelt eneste klokken ville jeg vurdert en klassisk sportsklokke. For eksempel en dykkeklokke, en flieger eller en kronograf.

Av dykkeklokker finnes mange mikrobrands innenfor ditt budsjett: Halios, Benarus, Boschett, Magrette, og mange andre.

Av fliegere gir Damasko mye for pengene, men ligger litt over ditt budsjett.

Sjekk også Christopher Ward, som har en mengde modeller i flere kategorier.

Longines Legend Diver (brukt)
Stowa flieger kan du få nytt
Hamilton har mye fint
Seiko
Nomos men da må du kjøpe brukt.

Lykke til!

Ble følgende:

Seiko Sarb065 Cocktail time
Seiko SKX009
Orient Bambino

Kunne like gjerne kjøpe 3 på en gang fant jeg ut...
Så nå venter jeg bare på posten:)

Gratulerer med en flott trio! Husk å kjøpe en ny reim til Bambinoen - i det medfølgende er grusom og dreper all klokkeglede(ja, den er faktisk så kjip).

Strapcode.com har et ganske godt utvalg i 21mm ;)

• Liker
Reaksjoner: Preacher