Tips til enkel rengjøring av klokke

Medlem
25. des. 2013
Innlegg
18
Hei,

Hva trenger man for å gjøre en enkel rengjøring av klokken. Tenker da på en form for vask/rens for å få vekk fettflekker og slikt uten at man skader/riper opp klokken.

Hvordan gjør dere dette?
 
Hei,

Hva trenger man for å gjøre en enkel rengjøring av klokken. Tenker da på en form for vask/rens for å få vekk fettflekker og slikt uten at man skader/riper opp klokken.

Hvordan gjør dere dette?

Fettflekker tar jeg med en mikrofiber pusseklut. Gå innom nærmeste urmaker og forklar problemet så får du sikkert en gratis.

Annen skitt og smuss tar jeg med en myk tannbørste under rennende vann (om klokken tåler vann).
 
Et kjapt søk vil bl.a. gi deg dette eller dette.
Ser i den ene tråden at jeg er oppfordret til å gi en liten review av mine erfaringer med Veraet. Dette har jeg sannsynligvis glemt - eller det er postet i en av de mange andre trådene om rengjøring av klokker.

Først og fremst kan jeg si at Veraet Watch Band rens ikke er noe vidundermiddel for gummiremmer. Resultatet ble bra, men jeg testet for moro skyld opp mot lunkent Zalovann og resultatet ble det samme.

Men den er fin til skinnremmer. Har riktignok ikke vågd å bruke den på Assolutamente-remmen fra Panerai, da denne er litt nubuk-aktig i overflaten.

Når det gjelder Veraet klokkerens kan jeg bare gi lovord. Men, her er mener jeg det er viktig at man bruker den særdeles myke børsten fra Veraet. En tannbørste av type medium er for hard for polerte kasser. Til lenker bruker jeg en tannbørste type "soft". Zalo-testen - ble tatt på en gammel og svært skitten lenke - der jeg vasket den ene halvdelen av lenken med Zalo og den andre med Veraet gikk klart i favør av Veraet. Følte at jeg måtte bruke mye Zalo og lengre tid for å oppnå samme resultat som med Veraet. Denne lenken var brukt i arbeid (møkkajobb) i årevis og var aldri vasket på annen måte enn under rennende vann. Man sprayer på Veraet, lar det virke litt og så bruker man den myke børsten for å komme til i kriker og kroker. Skyll av i lunkent vann og tørk med Veraet pusseklut. Denne kluten er også fin til daglig puss av fingeravtrykk og annet småtteri. En vanlig brillepusseklut gjør omtrent samme nytten.

Min konklusjon er altså at Veraet klokkerens er veldig bra. I den grad skinnremmene er brukt i saltvann (!) eller er forurenset av svette og svineri er det sikkert også greit med rensemiddelet for remmer. Men man bruker vel ikke skinnrem til bading og soling, og da tror jeg en klut med litt nøytral matolje gir godt nok resultat.

Tror at vask av lenker er undervurdert og at jevnlig vask/rens er preventivt i forhold til slark. Jaggu blir det mye støv og smuss i ledd og annet bevegelig på lås og lenker.