Tips til klokke som skal gå i arv

Medlem
22. des. 2011
Hei på dere,

Jeg ser etter en klokke som skal være av klassisk design og som jeg skal kunne gi videre til min sønn / barnebarn om mange år. Vært inne på Patek og Rolex. Det eneste er at jeg er en relativ stor kar så trenger å være en diameter på i hvertfall 40, noe jeg synes er vanskelig i hvertfall for de klassiske hos Patek. Har dere noen tips til noen andre merker / modeller? Tar imot tips med stor takk.

Av det jeg har lest (ikke erfart), så holder Rolex seg bra i verdi og er noe alle og enhver ville vært glad for å arve. De nye Rolex med Maxicase er fortsatt 40 mm, men bærer et "større" preg ved seg. Spørs selvfølgelig hva slags klokke du selv ønsker å bruke, men kan vel aldri gå feil med en Submariner? ;) Vet at det er mange her på forumet som har mye mer kompetanse å bidra med - men av merkene du har valgt å se nærmere på kan du ikke gå feil!

Lykke til i søket :D

• Liker
Reaksjoner: ssyran
Noe som skal gå i arv bør vel ha en klassisk størrelse også.
40mm er tidløst og vil passe de fleste.
Det at noen har tømmerhoggerhåndledd gjør det ikke penere med et veggur på armen IMO.
En Patek eller Rolex vil nesten uansett holde seg godt i verdi.
Det er jo litt ok å gi videre noe som har en "reel" verdi i tillegg til affeksjonsverdien.;)

• Liker
Reaksjoner: ssyran
Hei Johan,

Tusen takk for innspill :)

Av det jeg har lest (ikke erfart), så holder Rolex seg bra i verdi og er noe alle og enhver ville vært glad for å arve. De nye Rolex med Maxicase er fortsatt 40 mm, men bærer et "større" preg ved seg. Spørs selvfølgelig hva slags klokke du selv ønsker å bruke, men kan vel aldri gå feil med en Submariner? ;) Vet at det er mange her på forumet som har mye mer kompetanse å bidra med - men av merkene du har valgt å se nærmere på kan du ikke gå feil!

Lykke til i søket :D

Takk for innspill UJU :)

Noe som skal gå i arv bør vel ha en klassisk størrelse også.
40mm er tidløst og vil passe de fleste.
Det at noen har tømmerhoggerhåndledd gjør det ikke penere med et veggur på armen IMO.
En Patek eller Rolex vil nesten uansett holde seg godt i verdi.
Det er jo litt ok å gi videre noe som har en "reel" verdi i tillegg til affeksjonsverdien.;)

Det finnes jo flotte ur fra feks vacheron constantin, Breguet, glashutte orginal, jaeger lecoultre og Panerai (radiomir i 42mm) som vil kunne passe fint til formålet.

Jeg ville gitt blanke i restverdi. Dette skal arves, ikke selges, det bør gjelde mer enn en generasjon.

Jeg ville forsøkt å finne en med et verk som lar seg serve i overskuelig fremtid.

• Liker
Reaksjoner: ssyran og Gubben11
Takk for innspill Entropy :)

Det finnes jo flotte ur fra feks vacheron constantin, Breguet, glashutte orginal, jaeger lecoultre og Panerai (radiomir i 42mm) som vil kunne passe fint til formålet.

Jeg ville gitt blanke i restverdi. Dette skal arves, ikke selges, det bør gjelde mer enn en generasjon.

Jeg ville forsøkt å finne en med et verk som lar seg serve i overskuelig fremtid.

I så fall ville jeg sett vekk fra VC, GO, JLC & Breguet.
Disse er vel mest kjent for å bruke lang tid på service etter å ha blitt sendt til Sveits såvidt jeg har forstått?

En Rolex kan jo serves nesten hvor som helst.

Hva er prisleie?

Disse er vel mest kjent for å bruke lang tid på service etter å ha blitt sendt til Sveits såvidt jeg har forstått?

Hva er prisleie?

Tenkte rundt NOK 125-200k. Sett litt på A. Lange & Sohne også....

Hva er prisleie?
Nja.
VC Patrimony traditionell har jo et verk laget nettopp for at (flinke) urmakere skal kunne serve verket, uansett hvem de arbeider for.
39096.jpg

De fleste enkle verk, uten for mye patenter (feks breguet 10hz) som har tradisjonelle oljer, vil kunne serves av dyktige fagfolk. Å reparere verk som er slitt i stykker eller lignende vil selvfølgelig være fordelaktig å gjøre hos AD for merket.

Rolex har en del nye deler og lignende, som jeg vil tro de forsøker å begrense tilgangen til utover eget servicenett.

• Liker
Reaksjoner: UJU