Tips til klokkebutikker i Shanghai? (kanskje brukt)

Medlem
14. nov. 2009
Før noen går helt av skaftet, er det kanskje greit å nevne at budsjettet er ca. 5k. Ettersom jeg er litt fysen på et ur som egentlig ligger noen hakk over den prisklassen, vurderer jeg brukt. GP gyromatic, Omega Pie Pan (Hah, I wish!) etc. Altså en klassisk dressklokke i GOD stand. Jeg har siklet litt rundt på ebay en stund, men mye der er elendig repaintede greier og sannsynligvis Frankenstein ur.

Men med den noe.. eh, "kreative" formen for forretningsetikk i fastlandskina, er jeg mildt sagt skeptisk til å handle der også - med mindre noen har førstehåndskunnskaper rundt noen konkrete butikker. Nå vet jeg at man vanligvis gjør klokkeshoppingen sin i HK når man er i de områdene, men vi skal ikke innom der.

Noen som har noen forslag?

Send en PM til Dharma Bum, sånn jeg har forstått så bor han i Shanghai;)

Guilty as charged ;)

Dessverre ligger Shanghai milevis bak f.eks Hong Kong og Singapore når det gjelder tilbud av brukte ur. Det er dessuten, som OP nevnte, vanskelig å vite om man kjøper ekte varer eller ei i Kina, da de har gjort det til en kunst å kopiere kjente merkevarer her ute.

Når det er sagt, så kjenner jeg til noen butikker her i byen som jeg har hørt at skal være ok. En av dem har jeg handlet hos selv, nemlig Robert Don. Han har en liten butikk med et begrenset utvalg av Rolex og andre merker. Prisene er ikke spesielt billig, det er lite man kan prute på prisen og han aksepterer kun kontant betaling. Svært få av urene kommer med boks og papir, men han ber deg om å ta klokka til Rolex Service Centre som ligger rett nedi gaten, for verifisering. Dersom det er noe problem med klokka gir han deg pengene igjen. Han snakker bra engelsk, så du slipper iallefall å møte noen språk barrierer (jeg antar at du ikke snakker mandarin?) ;).

Ellers har alle de kjente merkene opptil flere butikker her i byen, så å kjøpe nytt er en enkel sak, men pga høy importavgift er ikke prisene noe lavere enn i Norge. Det er synd at du ikke har anledning til å ta turen innom Hong Kong, for der kan man bruke flere dager på å kikke i butikker som selger brukte ur. Det er verdt å ta turen innom ved evt. neste anledning.

Håper ikke jeg har lagt noen demper på tur-planleggingen din, Shanghai er definitivt en spennende by å besøke! Har du evt. andre spørsmål eller ønsker å ta en tur innom Robert Don, så send meg gjerne en PM så kan jeg sende deg hans kontakt detaljer.

Takker for svar, spesielt fra Dharma.

Var egentlig forberedt på det svaret, men tenkte jeg måtte høre her inne når jeg først skal dit om noen har oversikt over noe bruktmarked der nede. Send me gjerne en PM med kontaktdetaljer, så kan jeg i hvert fall kikke innom.

Om jeg ikke får kjøpt klokke der nede, tror jeg uansett det blir nok å bruke pengene på når det gjelder klær o.l. Så jeg tar gjerne imot tips på skreddere på PM også (Det blir vel litt feil fora å ta det i tråden her.) Tenker å ordne meg en del skjorter og to dresser.

Dårlig med Mandarinkunnskaper, men jeg har skjønt de fleste selgere der nede forstår "OK" Og "No no, too much" og at man stort sett bør prute som bare det der nede.