Tips til terrengsykkel.

Medlem
20. nov. 2011
Sted
#strapsbyruus
Hei! vil kjøpe meg ny terrengsykkel og tenker å bruke rundt 10k. Noen som har et tips om hva jeg bør velge for å få mest for pengene mine? 27,5 eller 29" er ikke så viktig:)

I prisklassen tror jeg du får mest for penga hos de store forhandlernes egne merker. Alternativt på Finn. Etter Birken kommer det dog masse gode tilbud.. :)
Melder du deg inn i en Sykkelklubb har de vanligvis en rabattavtale med en lokal forretning som også har god service :)

• Liker
Reaksjoner: Olando
Først og fremst, hvilket bruksområde ser du for deg, hva er ditt nivå/erfaring og hvor høy/tung er du? :)

Først og fremst, hvilket bruksområde ser du for deg, hva er ditt nivå/erfaring og hvor høy/tung er du? :)
Grus, lett sti (trening mer enn morro) Har syklet litt til og fra de siste 5 årene, langtfra noen expert. Kraftplugg på 176cm og +-90kg (skal sies det er mest lår;) )

I denne prisklassen og til det bruksområdet, så tror jeg @chronometer er "spot on". En aluminiumssykkel fra en av kjedenes egne merker, White/XXL, Nakamura/G-sport eller Gekko/Anton Sport, burde gjøre susen. 27,5 eller 29 blir litt smak og behag, men hvis du har bra med trøkk i låra, så gå for sistnevnte. Tror også en hardtail er bedre enn en fulldemper for den bruken du ser for deg.

Merk også at sykkelsalget begynner tidligere enn før, ofte før Birken en del steder, og da er det mulig å lande noen bra tilbud. Birken er ikke det det en gang var, med utsolgt ritt på 50 sekunder. Tror det er under 8.000 påmeldte til årets, blant annet. Når det er sagt, så står jeg hutrende på Rena sammen med de andre rullende 40-årskrisene, med utstyr til samlet verdi av en Sub, den siste helga i august. Noe må man jo trene mot... :D

• Liker
Reaksjoner: Olando og reim
Takk for svar @frj tror ikke jeg greier å vente på høstsalget, vil ut å sykle nå:) merker også at ettersom jeg leser meg opp endel får jeg lyst på bedre og bedre utstyr. Har kikket litt på canyon.com men HT alu jeg hadde lyst på der kommer ikke på lager før utpå høsten. Fant da noe som virker som er meget godt tilbud på karbonsykkel gitt at jeg med moms øker budsjettet til 14k. Men mulig det blir litt overkill for en fyr som meg? https://www.canyon.com/no/mtb/grand-canyon/grand-canyon-cf-5-9.html

Sykkelen du linker til fra Canyon er mye for pengene @Olando .

Jeg ville økt budsjettet og kjøpt en sykkel med karbonramme. Forskjellen i stivhet er merkbar, samtidig som karbonfiber har god naturlig demping som gir en viss grad av komfort.
Personlig ville jeg kjøpt 27.5, de har kortere kjedestag og er generelt morsommere å sykle på. Litt mer lekenhet, kontra godstogfølelsen en 29" gir.
Av komponenter bør du fokusere på ramme, hjulsett og gaffel først. Om sykkelen har SLX eller XT er egentlig ikke interessant med mindre vekt er første prioritet.
Scott Scale 730, Grand Canyon CF 6.9 og Cube Reaction GTC SL 27.5 ville jeg sett nærmere på.

Det viktigste uansett hva du velger er å prøve sykkelen, eventuelt se på geometritabeller hvis du har erfaring med det. Det hjelper ingenting at sykkelen har XTR girgruppe om rammegeometrien ikke passer DIN kropp.

Obs, å kjøpe sykkel fra husmerkene (Nakamura, Diamant, White osv.) gir kanskje mye for pengene, men finnes vel ikke mer kjedelige sjelløse sykler heller :p

Så lenge du setter pris på å ha godt utstyr, er det aldri overkill :)

Den er helt super den, spesielt til den prisen!
Komponenter kan jo uansett byttes ut over tid hvis det er noe du er misfornøyd med, viktigste er at du får en god ramme.
6.9 har bedre hjul og gaffel, men om det rettferdiggjør prisforskjellen er ikke sikkert. Fordelen med Rock Shox gaffel som sitter på 5.9 er servicemulighetene, hvem som helst med litt teknisk innsikt kan serve de gaflene, mens Fox ofte bør sendes inn til importør.

Har hørt mye bra om Canyon, selv om de slet med skikkelig lange leveringstider i vinter. Mulig det er fikset nå. Har også hørt at det er verdt å kontakte dem direkte så de trekker tysk moms før de sender til Norge, så en ikke får dobbel pakke.

Har hørt mye bra om Canyon, selv om de slet med skikkelig lange leveringstider i vinter. Mulig det er fikset nå. Har også hørt at det er verdt å kontakte dem direkte så de trekker tysk moms før de sender til Norge, så en ikke får dobbel pakke.
Står på sidene dems nå at ordren ikke er gjennstand for hverken norsk eller tysk moms men at den må betales via ekspeditør. Har fått bekreftet manuelt at de har CF 5,9 på lager og klar til sending

Begge syklene vil fungere flott. Generelt sparer du på å kjøpe aluminium kontra carbon. Aluminium er et bra materiale for sykkelrammer, og carbon er nødvendigvis ikke bedre.

Kunne sikkert fylt et par tråder på terrengsykkel.no-forumet om karbon vs aluminium. Personlig foretrekker jeg en skikkelig bra aluminiumsramme fremfor en dårlig karbonramme, og tror vel ikke det er så mange sekundene jeg taper. Gikk for en cyclocross fra Cannondale, i aluminium, i vinter, og må si at jeg så langt liker den betydelig bedre enn en Trek landevei jeg hadde for et par år siden, i karbon. :)

Hehe, hvorfor kan dere ikke bare være enige @HenrikS og @frj ? Ville gjort det mye enklere for meg kjenner jeg;) Har uansett lyst å kjøpe noe jeg virkelig vil ha kontra det fornuftige valget. Så bruker tiden fram til feriepenger på fredag til å se enda flere modeller og bli enda mer usikker. Gi meg gjerne et tips hvis dere ser noe i 10-15k klasse fremover.

• Liker
Reaksjoner: frj
Kunne sikkert fylt et par tråder på terrengsykkel.no-forumet om karbon vs aluminium. Personlig foretrekker jeg en skikkelig bra aluminiumsramme fremfor en dårlig karbonramme, og tror vel ikke det er så mange sekundene jeg taper. Gikk for en cyclocross fra Cannondale, i aluminium, i vinter, og må si at jeg så langt liker den betydelig bedre enn en Trek landevei jeg hadde for et par år siden, i karbon. :)

Nå er det vel neppe noe dårlige karbonrammer som er omtalt her fra Canyon, Scott og Cube. Men ser helt klart hva du mener hvis det hadde vært snakk om å kjøpe Kina-ramme fra ebay.

@Olando Har du vurdert brukt?
http://www.finn.no/76946028