Tips ved klokkekjøp i Paris?

fysiofelipe

Støttemedlem
Medlem
5. jan. 2017
Sted
Oslo
Hei,
Jeg tenker å feire min 30-årsdag i Paris neste sommer og ønsker å markere begivenheten med et klokkekjøp. Jeg har ikke landet på merket eller modell ennå, men har klart å luke ned feltet til følgende produsenter, som alle har boutique i Paris.

A. Lange & Söhne (Lange 1)
Audemars Piguet (Royal Oak 15400, eventuelt 15450 avhengig av passform)
F.P Journe (Chronomètre Blue hvis den er mulig å oppdrive)
Patek Philippe (Calatrava 5296R, Gondolo 5124G)
Vacheron Constantin (Historiques American 1921 36,5mm)

Klokken håper jeg blir en såkalt "keeper" og jeg ønsker å prøve alle på hånden i løpet av én dag, slik at den jeg velger er den som snakker mest til hjertet (åpenbart, da dette i utgangspunktet er galskap).

Jeg har i den anledning noen spørsmål og søker svar hos mer bereiste & kunnskapsrike forummedlemmer.

Er det noen som har førstehånds erfaring med kjøp hos AD i Paris? Vil jeg måtte belage meg på å betale full pris for å senere får refundert momsen hos Global Blue før hjemreise, eller er det mulig å betale "tax-free pris" i butikk? Er det noen åpenbare ulemper med å kjøpe i utlandet og i Frankrike spesifikt?

Jeg har alltid fått god service og har et forholdsvis godt kundeforhold til Urmaker Bjerke, så det kan hende at jeg kjøper i Oslo på formiddagen før jeg setter meg på flyet nedover. Å støtte en lokal, norsk bedrift er selvsagt også av interesse.

På forhånd takk for tilbakemelding!

PS. Jeg har forsøkt å bruke søkefunksjonen og selvfølgelig lest @Edzilla sitt eminente reisebrev fra Paris, også kjent som "fasiten" (http://www.tidssonen.no/forum/threads/høstdepresjon.26522/page-27) ;)

Hei,
Jeg tenker å feire min 30-årsdag i Paris neste sommer og ønsker å markere begivenheten med et klokkekjøp. Jeg har ikke landet på merket eller modell ennå, men har klart å luke ned feltet til følgende produsenter, som alle har boutique i Paris.

A. Lange & Söhne (Lange 1)
Audemars Piguet (Royal Oak 15400, eventuelt 15450 avhengig av passform)
F.P Journe (Chronomètre Blue hvis den er mulig å oppdrive)
Patek Philippe (Calatrava 5296R, Gondolo 5124G)
Vacheron Constantin (Historiques American 1921 36,5mm)

Klokken håper jeg blir en såkalt "keeper" og jeg ønsker å prøve alle på hånden i løpet av én dag, slik at den jeg velger er den som snakker mest til hjertet (åpenbart, da dette i utgangspunktet er galskap).

Jeg har i den anledning noen spørsmål og søker svar hos mer bereiste & kunnskapsrike forummedlemmer.

Er det noen som har førstehånds erfaring med kjøp hos AD i Paris? Vil jeg måtte belage meg på å betale full pris for å senere får refundert momsen hos Global Blue før hjemreise, eller er det mulig å betale "tax-free pris" i butikk? Er det noen åpenbare ulemper med å kjøpe i utlandet og i Frankrike spesifikt?

Jeg har alltid fått god service og har et forholdsvis godt kundeforhold til Urmaker Bjerke, så det kan hende at jeg kjøper i Oslo på formiddagen før jeg setter meg på flyet nedover. Å støtte en lokal, norsk bedrift er selvsagt også av interesse.

På forhånd takk for tilbakemelding!

PS. Jeg har forsøkt å bruke søkefunksjonen og selvfølgelig lest @Edzilla sitt eminente reisebrev fra Paris, også kjent som "fasiten" (http://www.tidssonen.no/forum/threads/høstdepresjon.26522/page-27) ;)

Har kun erfaring fra et klokkekjøp i Paris.
Selve kjøpsprosessen gikk knirkefint. Var innom en AD som tilbød tax-free handel. Kjøpssummen var inklusiv fransk VAT (20%).

Refusjonsprossesen til Global Blue var dessverre byråkratisk og meget håpløs.
Møt tidlig opp på flyplassen før hjemreise. Måtte selv vente i lengre tid grunnet turister som krevde refusjon på falske klokker og vesker :p

Global Blue er svært analoge og opererer med en behandlingstid på 4-6 uker. Det tok gjentatte purringer før refusjonssummen var på konto.
I tillegg er det kun 12% av kjøpssummen som refunderes. Tror de resterende 8% slukes av ulike administrasjonsgebyrer :mad:

• Liker
Reaksjoner: fysiofelipe
Takk så mye for tilbakemelding, @gulenissen :)

Slik du beskriver tax-free prosessen frister det mye mindre å gjøre kjøpet i Paris. Jeg er litt allergisk mot tungvinte papirmøller:p

Slik du beskriver tax-free prosessen frister det mye mindre å gjøre kjøpet i Paris. Jeg er litt allergisk mot tungvinte papirmøller:p

Hadde prøvd dem på i Paris om ikke annet, forhåpentligvis har eurokursen kommet seg til da.

Prøvde globalblue i Changi (singapore) og fikk pengene kæsj i handa på stedet fra en globalblue-representant.

• Liker

Løsningen er å se og teste klokkene i Paris. Be om å få kjøpe klokken på eksport. Da blir den sendt med eksempelvis DHL til Norge. Klokken kan også betales på stedet, da uten lokal mva.

Løsningen er å se og teste klokkene i Paris. Be om å få kjøpe klokken på eksport. Da blir den sendt med eksempelvis DHL til Norge. Klokken kan også betales på stedet, da uten lokal mva.

Prøvde det der i london husker jeg, fikk som svar at de betalte EU-moms for varelageret når de kjøper det inn, og at de ikke kunne (les gadd) gjøre papirarbeidet for å få refundert momsen hos distributør

Prøvde det der i london husker jeg, fikk som svar at de betalte EU-moms for varelageret når de kjøper det inn, og at de ikke kunne (les gadd) gjøre papirarbeidet for å få refundert momsen hos distributør

Da velger du en annen forhandler.
Har selv kjøpt klokke på eksport i EU. Null problem :)

Da velger du en annen forhandler.
Har selv kjøpt klokke på eksport i EU. Null problem :)

Ja jeg tror nok at f'eks FP journe og patek gjør det. 99% av varelageret går jo til kina uansett. Jeg skulle kjøpe en panerai, men snudde da det betød at jeg ville bli "velsignet" med dobbel moms

Redigert:
Jeg har handlet hos FPJ Paris. De sender til Norge med FedEx på eksport. Faktura med norsk mva. betales direkte til FedEx, og klokken leveres når den er bekreftet betalt.

• Liker
Paris har Pablo. Funkar smärtfritt men tar lite tid. Så räkna med att du måste ut med endel extra cash då norsk mva betalas direkt på gardemoen. Men det du får returnerat via global blue tar ca 4 veckor.

• Liker