Tips/veiledning kjøp av vintage Submariner

Medlem
25. sep. 2010
Sted
Oslo
Hei alle Rolex-eksperter!

Vurderer å gå til anskaffelse av en vintage Submariner. Sjekket litt, og 60-tallet er uaktuelt sånn prismessig. Har derfor lyst til å konsentrere meg om 70-tallet. Hva skal jeg se etter ift originalitet og for å unngå frankenwatches? Er det noen typer/referansenumre som er smartere å kjøpe ift urverk? Annet jeg bør være obs på?

Har samlet på vintage i noen år nå (Breitling og Omega), så generelt sett er jeg ganske så erfaren når det gjelder klokkekjøp.

Men ikke Rolex altså. Please educate me! ;)

Nå er det nok mange som kan mer om dette enn meg, men sånn i første omgang har jeg vel ikke inntrykk av at det er så stor prisforskjell på modeller fra 60- og 70-tallet. Det finnes enkelte modeller fra begge tiår som er ekstremt dyre, også finnes det andre som er mer fornuftig priset.
Aktuelle modeller fra 70-tallet er vel 5513 (uten dato) og 1680 (med dato).
Prøv å finn en klokke som er mest mulig original. Mange av de gamle urene har fått byttet urskive, visere, datovisere, lenke osv. Folk flest ser ikke forskjell, men jo mer som er originalt, jo høyere verdi.
Lykke til!

Det aller viktigste på klokken er at skiven og viserne er 100% feilfrie og orginale. Det er like viktig at det er sølv datohjul.
Det spiller liten rolle om lenken eller plexi-glasset er byttet. Kassen bør være lite polert dvs. ikke spisse kanter og "lite" igjen av kassen.
Papirer og boks gjør den en del dyrere og er et must for noen. Regn med å betale godt for en komplett sett.

Er i samme båt som deg, skal bli spennende å se hva du ender opp med :)