Tissot chronograph m/lemania 1281 ref.808a

Medlem
31. juli 2010
Innlegg
2.098
Sted
Stavanger
noen som kan hjelpe meg å finne gamle brosjyrer eller bilder av av brosjyrer/reklamepostere/prislister for dette uret?

Har sett mange slike bilder men evner ikke gave de frem selv.
 
image.jpeg
 
Lemania 1281 ble i sin tid videreutviklet til Lemania 1873, baseverket til Omegas kal. 861. Så da blir dette på en måte baseverket til kal. 321. ;) Morsomt da at utformingen og skiva er skremmende lik en Omega, ref. 145.005 (med kal. 321):

1-p5010032-jpg.237059


Men nå var begge selskap en del av SSIH på den tiden (søsterselskap), ser man nærmere på Tissot-modellene og Omega-ene fra 50- og 60-tallet det mye som er likt faktisk. Og i dag får du Tissot vintage for en slikk og ingenting. :) Kvaliteten kan antas å være nogenlunde den samme, i hvert fall ift verk. Så det er helt klart gode kjøp, og i alle fall med designet som en ref. 808 har.

Ang. kataloger og prislister for akkurat ref. 808 tror jeg du skal slite, men de billigste her fra 1969 kostet $39.95 over disk så det kan jo gi deg en indikasjon på prisleiet:

Tissot-Seastar-1281-Ad.jpg


Det må jo kunne sies å være et varp allerede da. Her kan du lese en test jeg fant fra 1962, hvor Tissot slår røkla ift nøyaktighet vs. pris. Gratulerer med pen klokke!
 
Redigert:
Takker for svar @SpaceCowboy
Du bidrar alltid med bra fakta.

Omega, Tissot og lemania delte ikke bare urverk men også kasser. Tilsynelatende kan det se ut som enkelte modeller har mye mer til felles (skive + visere + krone).

Jeg ble veldig overrasket over hvor billig jeg fant denne Tissot'en. Det er en fantastisk pen klokke i fantastisk bra stand. Hadde jo vært stas med en tidlig 60-talls cal.321 omega, men prisnivået er mye høyere og det er "nesten" samme klokke.

Tissot er litt som Certina. Ble regnet som veldig bra klokker i "gamle dager" og hadde et mye høyere prisnivå (pris på tissot vs Omega) enn det de har idag. Idag koster en Tissot 5-10% av en omega mot kanskje 30-40% på 60-tallet.
 
  • Liker
Reaksjoner: SpaceCowboy