Tissot Couturier eller Certina DS1

Medlem
6. nov. 2010
Sted
Oslo
Hei! Tenker å investere noen kroner i min første ordentlige klokke. Det viktigste for meg nå til å begynne med er det estetiske. Vil gjerne ha et klassisk ur, som kan brukes til det meste, både hverdags og fest. :) Tenker å starte i det lavere prissjiktet, for å få litt erfaring. Så får tiden vise hvor mye det betyr for meg å ha ei god klokke.

Har sett meg ut disse to alternativene:

Tissot Couturier (quartz):
3_729-T035_617_11_051_00.jpg

Certina DS1 (mekanisk):
3_390-C006_407_11_051_00_PR(CMYK).jpg

Tissoten ser bra ut, og har de praktiske fordelene som et elektronisk ur har. Certinaen har et automatisk mekanisk urverk. Kan vel også fås med titanlenke og/eller kronograf, men da tror jeg fort vi er en prisklasse over der jeg tenker å starte.

Er det noe spesielt jeg bør tenke på når jeg skal velge? Forslag til eventuelle andre modeller som kan være aktuelle?

Min definisjon av en "ordentlig" klokke er at den bør være mekanisk, ha en viss historisk bakgrunn, og komme fra en anerkjent produsent.
Både Tissot og Certina tilfredstiller det siste kriteriet.
Personlig ville jeg gått for Certina'en av de to.

Hvis du er åpen for andre ville jeg sett på:
Mekaniske Seiko diver's eller Orient. Svært god kvalitet til en rimelig penge.
Steinhart. Tyskproduserte klokker med Sveitsisk urverk til en uslåelig pris.

Går du litt opp i pris vil du finne Longines. Svært pene mekaniske klokker med historie "to boot".:)
Videre har du også Maurice Lacroix. Modellene i det nedre prisskiktet er god valuta for pengene. Disse kan spenne fra godt under 10k til mangfoldige 100k.

Jeg lurte selv på å kjøpe den Certinaen for et par år siden, men endte opp med et annet kjøp. Etter min mening er Certinaen det klart beste kjøpet av de to. Den har et godt og utprøvd urverk med safirglass både fremme og bak, og et stilrent og pent design. Mye bang for buck :) Lykke til!

Selv hadde jeg valgt Certina DS1.

Fordelen med Tissoten her er jo (siden den er quartz) at den ikke trenger å trekkes opp og stilles på nytt hver gang du har hatt den av deg over en periode. Men dersom dette skal bli din eneste klokke, så er ikke det en aktuell problemstilling.

Derfor: Certina DS1!

Certinaen er fin, men skulle gjerne hatt kronograf slik som på Tissoten. DS1 finnes med kronograf, da til NOK 11600,-. Siden dette blir et første ur, så vil jeg gjerne starte litt rimeligere. Finnes det europeiske, mekaniske ur med kronograf til rundt NOK 5000,-?

Certinaen er fin, men skulle gjerne hatt kronograf slik som på Tissoten. DS1 finnes med kronograf, da til NOK 11600,-. Siden dette blir et første ur, så vil jeg gjerne starte litt rimeligere. Finnes det europeiske, mekaniske ur med kronograf til rundt NOK 5000,-?

Du bør kunne lande en Tissot chrono med Valjoux 7750-verk til rundt 5000. Sjekk f.eks den som heter PRS 516.

PRS516 ser fin ut, med unntak av den røde viseren. Liker PRC100 bedre, men er usikker på pris der. Er det Thune som er beste sted å henvende seg?

PRS516 ser fin ut, med unntak av den røde viseren. Liker PRC100 bedre, men er usikker på pris der. Er det Thune som er beste sted å henvende seg?

Ville vel personlig aldri anbefalt en gullsmed når det er klokker som skal handles....

De fleste Protid butikker vil nok kunne få tak i denne :)

Har selv to Certinaer ( DS First og podium ) og er meget fornøyd.
Etter min mening svært mye klokke med solide verk for svært få kroner. (relativt sett naturligvis).
Kan anbefales på det varmeste.

Lykke til.

Du bør kunne lande en Tissot chrono med Valjoux 7750-verk til rundt 5000. Sjekk f.eks den som heter PRS 516.
Hvor tenker du jeg finner et 7750-ur til NOK 5000,-? Har sjekket med urmakere i Oslo, og ny koster f.eks. Tissot Couturier, Tissot PRC200 og Certina DS1 med dette verket rundt 11000 kr.

Hvor tenker du jeg finner et 7750-ur til NOK 5000,-? Har sjekket med urmakere i Oslo, og ny koster f.eks. Tissot Couturier, Tissot PRC200 og Certina DS1 med dette verket rundt 11000 kr.

Du finner det nok ikke hos norske urmakere! Du må antagelig lete litt rundt på nettbutikker og ebay. Hos sistnevnte fant jeg i full fart denne, 825 dollar er vel såvidt under 5000, en drøy tusing i moms sprenger budsjettet ditt noe - men fremdeles langt unna 11000.

Og her har du en Couturier til 820 dollar.

edit: OBS - denne har ikke Valjoux 7750 - den har ETAs nye busjett-chrono, C01.211. Om det er positivt eller negativt ift 7750 vet jeg ikke, men det er antagelig mindre dekorert enn 7750, fordi modeller med dette verket har kun et bitte lite hull man ser verket gjennom.

Skal følge litt med på Ebay ja. Stemmer at Couturieren har C01.211. Det er et nyere, rimelig urverk. I Norge ligger denne klokka på ca 6100,-. En urmaker jeg snakket med hevdet at ved feil er dette et verk man ikke reparerer, men heller bytter ut i sin helhet. Han var usikkker på kvaliteten på det, og anbefalte meg derfor å heller kjøpe quartzen enn C01.211.

Skal følge litt med på Ebay ja. Stemmer at Couturieren har C01.211. Det er et nyere, rimelig urverk. I Norge ligger denne klokka på ca 6100,-. En urmaker jeg snakket med hevdet at ved feil er dette et verk man ikke reparerer, men heller bytter ut i sin helhet. Han var usikkker på kvaliteten på det, og anbefalte meg derfor å heller kjøpe quartzen enn C01.211.

Så "urmakeren" anbefaler quartz og ikke "urverk".
Litt merkelig, eller ?

Litt merkelig, eller ?
Han var urmaker, ja. Og han var så skeptisk til dette nye urverket, levetiden på det og det at han som urmaker ikke får lov til å gjøre reparasjoner på det, at han heller anbefalte et velkjent batteridrevet verk.

Ville så absolutt gått for en Certina, kanskje en brukt ?
Er du heldig får du tak i en brukt DS First til rundt 3k.

Finnes DS First med mekanisk verk? Er det i såfall en eldre utgave? Finner nemlig ikke noe om det på nettsidene deres (bare quartz der). Hvilket urverk er det som sitter i den utgaven du tenker på? Med eller uten kronograf?

Litt merkelig, eller ?
Jeg tror kanskje de fleste urmakere ville anbefalt quartz til de fleste av sine kunder. Det er tross alt det fornuftige valg for flesteparten av dem som ramler innom en klokkebutikk.....
Han var urmaker, ja. Og han var så skeptisk til dette nye urverket, levetiden på det og det at han som urmaker ikke får lov til å gjøre reparasjoner på det, at han heller anbefalte et velkjent batteridrevet verk.
Jeg tviler på at det går på hva han får lov til, mer hva som er økonomisk og lurt å gjøre.

Hvis du ser på bilder av verket, så ser du at det er et nokså simpelt verk, antagelig med mye plastdeler:
ETA_C01-211calibre.jpg

Et Valjoux 7750-verk er noe helt annet:
val_7750.jpg